Emne - Analyse av flernivådata og repeterte målinger - KLMED8022
Analyse av flernivådata og repeterte målinger
Nytt fra studieåret 2025/2026
Om
Om emnet
Faglig innhold
Kurset vil gi en innføring i analyse av flernivådata og repeterte målinger (grupperte data) for studier med kontinuerlig og binært utfallsmål. Fordeler og ulemper med avhengigheten i flernivådata og repeterte målinger vil bli diskutert. Longitudinelle studiedesign, der individuelle målinger blir registrert gjentatte ganger over tid, vil særlig være i fokus.
Kurset dekker deskriptiv statistikk for flernivådata og repeterte målinger, kovarians og korrelasjon, varianskomponenter, og statistiske analyser ved bruk av lineær blandet-effekt modell. For longitudinelle data vil analyse av summasjonsmål (AUC, stigningstall, min/maks-verdier) og både modeller med tid som en kategorisk variabel og modeller med kontinuerlig tidsvariabel bli presentert.
I tillegg vil marginale modeller der korrelasjonsstrukturen i de repeterte målingene blir spesifisert direkte og ikke ved bruk av en flernivåmodell, inkludert generalized estimating equations (GEE), bli diskutert. Det vil bli lagt vekt på valg av modell som gir best tilpasning til dataene. Metoder for repeterte målinger fra randomiserte studier med pre-post design vil bli diskutert spesielt. Kurset inkluderer øvinger med bruk av programvaren Stata.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter å ha gjennomgått kurset skal studenten
- ha kjennskap til betydningen av avhengighet i repeterte målinger for statistisk analyse og modellering, og konsekvensene av å ikke ta denne avhengigheten i betraktning.
- ha kunnskap om marginale- og flernivåmodeller (lineære og logistiske blandede modeller) for grupperte observasjoner, og forskjellen mellom disse
- ha kunnskap om hvordan og når disse metodene kan brukes i medisinske forskningsprosjekter
Ferdigheter
Etter å ha gjennomgått kurset skal studenten kunne
- gi en oppsummering av grupperte eller repeterte målinger ved enkle deskriptive analyser og grafisk fremstilling
- identifisere grupper og potensiell avhengighet ved inspeksjon av design og/eller datasettet for en studie
- identifisere en passende statistisk metode for å analysere data med grupper eller repeterte malinger
- identifisere en passende korrelasjonsstruktur for avhengighet i tid for repeterte målinger
- gjennomføre uavhengig en statistisk analyse for repeterte målinger ved bruk av en statistisk programpakke (Stata)
- evaluere forutsetninger som gjelder for de anvendte modellen eller metoden
- tolke og kritisk evaluere resultater fra den statistiske analysen
- presentere resultater på en form som kan brukes ved publisering i et vitenskapelig medisinsk tidsskrift
Generell kompetanse
Etter å ha gjennomgått kurset skal studenten kunne
- evaluere anvendelsen av statistiske metoder for å analysere grupperte data eller repeterte målinger i medisinske forskningsprosjekter
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger og øvinger med bruk av Stata.
Mer om vurdering
Ved utsatt prøve kan vurderingsform endres til muntlig eksamen.
Anbefalte forkunnskaper
KLMED8004 og KLMED8015/KLMED8021 eller tilsvarende kunnskaper.
Kursmateriell
Rabe-Hesketh & Skrondal (2022). Multilevel and Longitudinal Modeling Using Stata; Volume 1: Continuous Responses, and Volume II: Categorical Responses, Counts and Survival. 4th ed. Stata Press
Forelesningsnotater og utdelte artikler
Studiepoengreduksjon
| Emnekode | Reduksjon | Fra |
|---|---|---|
| KLMED8017 | 3 sp | Høst 2025 |
| KLMED8018 | 3 sp | Høst 2025 |
| KLMED8008 | 5 sp | Høst 2025 |
Fagområder
- Medisin
- Statistikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Faglærere
Ansvarlig enhet
Eksamen
Eksamen
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Ordinær eksamen - Høst 2025
Hjemmeeksamen
Innlevering 24.10.2025 Tid Utlevering 09:00
Innlevering 16:00 Varighet 7 dager Eksamenssystem Inspera Assessment