course-details-portlet

IPH6052

Forskningsmetoder i helsefag

Velg studieår

Nytt fra studieåret 2025/2026

Studiepoeng 7,5
Nivå Videreutdanning høyere grad
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 2 semestre
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Samlet karakter

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet gir innføring i og motivasjon for oppstart og gjennomføring av egne forskningsprosjekter. Målet er å lage en forskningsprotokoll med en kvalitet som gjør at du kan publisere det endelige resultatet i et fagtidsskrift.

Målgruppe: Alle som arbeider med pasienter og pasientrelatert virksomhet.

Innhold:

  • Rammebetingelser
  • Problemformulering
  • Litteratursøking
  • Eksperimentelt design
  • Andre design
  • Protokollstruktur
  • Grunnleggende statistikk
  • Skriveprosessen
  • Etikk, lovverk og uskrevne regler

Arbeidet vil kunne fungere som forberedelse/ støtte til mer omfattende forskningsutdanning (for eksempel mastergrad eller ph.d.-program).

Læringsutbytte

En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper:

Etter fullført og bestått IPH6052 skal studenten kunne:

  • ha inngående kunnskap om grunnleggende forskningsmetodikk innen klinisk forskning
  • anvende kunnskap om ulike metoder og prosesser i klinisk forskning
  • ha avansert kunnskap om etiske problemstillinger i klinisk forskning innen psykiatri

Ferdigheter:

Etter fullført og bestått IPH6052 skal studenten kunne:

  • bruke relevante metoder i forskningsarbeid, samt kunne delta i andres prosjekter under veiledning;
  • bruke relevante metoder for å gjennomføre og evaluere et klinisk prosjekt på høyt nivå, og kunne etablere et godt nettverk rundt seg;
  • analysere og forholde seg kritisk til vitenskapelig tenkemåte, og være i stand til å evaluere gode problemstillinger i klinisk forskning;
  • bruke relevante metoder for å vurdere og ta riktige beslutninger i de ulike faser av et klinisk forskningsprosjekt;
  • analysere og forholde seg kritisk til av hva det innebærer å drive klinisk forskning

Generell kompetanse:

Etter å ha fullført og bestått IPH6052 skal studenten kunne:

  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter om klinisk forskning og grunnleggende metodikk.

Læringsformer og aktiviteter

Emnet gjennomføres digitalt.

Kursbeskrivelse: Hovedvekten legges på kvantitative metoder (tverrsnittsstudier samt eksperimentelle/ kvasieksperimentelle studier) da disse egner seg godt til mange kliniske problemstillinger. Du vil i stor grad arbeide med dine egne ideer og prosjekter. Det er derfor en forutsetning at du har/ finner et konkret prosjekt å arbeide med i kursperioden.

Deler av undervisningen kan foregå på engelsk.

Læremetode: Veiledet problembasert læring i gruppe med egenstudier og oppgaver. Forutsetter at deltagere er aktive i gruppen.

Mye bruk av muntlige presentasjoner av eget prosjekt i gruppen samt skriftlige hjemmeoppgaver.

IPH6052 er dialogbasert, og krever at studenten er aktiv gjennom hele kurset. Vi bruker internasjonale gjesteforskere.

Tidsbruk: Emnet går over 2 semester, og består av 10 kursdager (4 - 5 timer) med tre til seks ukers mellomrom. Du må beregne egentid utover dette. Anledning til å jobbe med prosjekt/ kursmateriale i arbeidstiden må klareres via vanlige kanaler. I tillegg bør du regne med å bruke noe fritid til arbeidet. Det vil være en fordel om noe av denne tiden kan tas samlet i arbeidsintensive perioder. Du må selv klarere slike ting med egen ledelse, og leder må også undertegne søknadsskjemaet.

Gjennomføring av kliniske prosjekter tar vanligvis lenger tid enn ett år, og full gjennomføring av mange prosjekter vil derfor oftest ikke kunne skje innen rammen av året. Anledning til å fortsette prosjektet etter kursperioden må klareres med egen leder.

Ved færre enn 10 påmeldte studenter vil emnet ikke bli gjennomført.

Obligatoriske aktiviteter

  • 80% deltakelse i undervisning

Mer om vurdering

Eksamensbeskrivelse: Muntlig eksamen (teller 40 %) på siste kursdag og skriftlig oppgave (teller 60 %) som innleveres ti dager før muntlig eksamen. Begge delvurderinger må være bestått samme semester.

Obligatorikk: Krav om 80% oppmøte på undervisning må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen. Godkjent obligatorikk fra tidligere studieår kan videreføres etter avtale med instituttet.

Utsatt eksamen avvikles for kandidater med gyldig fravær eller resultatet "ikke bestått".

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
MH - Etter og videreutdanning - Kategori 2 - Høyere grad - Finansiering 100% institutt (MHEVU2H100)

Forkunnskapskrav

Du må ha en bachelorgrad eller tilsvarende. Du må være tilknyttet en arbeidsplass der prosjektet kan gjennomføres.

Søkere må legge ved prosjektidé og veileder. Prosjektet må være godkjent av leder.

Kursmateriell

Kursmateriell publiseres ved oppstart av emnet og fortløpende gjennom året.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
MDV6002 7,5 sp Høst 2025
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Helsevitenskap

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for psykisk helse

Administrativ enhet

Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Vår 2026

Oppgave
Vekting 60/100 Eksamenssystem Inspera Assessment
Muntlig eksamen
Vekting 40/100 Hjelpemiddel Kode A Varighet 1 timer