Emne - Digital strategi i organisasjoner - INFT2007
Digital strategi i organisasjoner
Om
Om emnet
Faglig innhold
Digitalisering. Digital strategi. Digitale forretningsmodeller. Strategiske analyser. Verdikjedeanalyser, forretningsprosesser og virksomhetsarkitektur. Strategisk bruk av automatisering, Business Analytics og sosiale medier. Outsourcing. Digital organisering og ledelse.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten kan:
- forklare begrepene digitalisering og digital strategi, og beskrive digitale forretningsmodeller.
- redegjøre for og utføre strategiske analyser internt og eksternt i organisasjonen
- diskutere strategisk anvendelse av automatisering, Business Analytics og sosiale medier.
- redegjøre for muligheter og utfordringer ved bruk av outsourcing, organisering og ledelse som en del av en digital strategi.
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- bidra med å planlegge og gjennomføre utvikling av digital strategi.
- kartlegge strategiske muligheter for digitalisering.
Generell kompetanse
Kandidaten kan:
- vise forståelse for hvorfor organisasjoner trenger digitale strategier.
- ha innsikt i hvordan digitale strategier kan utarbeides.
Læringsformer og aktiviteter
Leksjoner, videoforelesninger og gruppebasert prosjektarbeid.
Mer om vurdering
Gruppebasert prosjektarbeid med innlevering av oppgave.
Alle studenter i gruppen får normalt samme karakter basert på gruppebesvarelsen. I særskilte tilfeller hvor en student ikke har bidratt tilstrekkelig, kan studenten gis en individuelle karakterer basert på dokumentert manglende innsats og/eller arbeidsmengde.
Ved frivillig gjentak, stryk (F) eller gyldig fravær, må hele emnet tas på nytt i semester med undervisning
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Informasjonsbehandling (ITBAINFO)
Studiepoengreduksjon
| Emnekode | Reduksjon | Fra |
|---|---|---|
| DIFT2008 | 7,5 sp | Høst 2020 |
| IINI3009 | 5 sp | Høst 2020 |
| IFUD1132 | 5 sp | Høst 2020 |
| IDRI2005 | 7,5 sp | Høst 2020 |
Fagområder
- Informatikk