course-details-portlet

IE600030

Digital transformasjon gjennom helhetlig systemforståelse og systemtilnærming

Nytt fra studieåret 2025/2026

Studiepoeng 7,5
Nivå Videreutdanning høyere grad
Undervisningsstart Vår 2026
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Ålesund
Vurderingsordning Oppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Dette emnet gir en innføring i metoder og teknikker for å introdusere digital teknologi i virksomheter. Det inkluderer systemteknikk og prinsipper for iterativ, inkrementell og smidig systemutvikling. Videre fokuserer emnet på virksomhetsmodellering som en metode for å oppnå en helhetlig forståelse av virksomhetens strukturer og prosesser, samt som en teknikk for IT-støttet prosessforbedring. Deltakerne vil lære om 4EM som metode for virksomhetsmodellering og RIS (Roller I Samarbeid) som et metodesett for prosessutvikling. De vil også få en innføring i bruk av RIS-teknikken for å lage grafiske modeller av prosesser, nærmere bestemt en modell av prosessens arbeids- og informasjonsflyt.

Læringsutbytte

Læringsutbytte

Kunnskap:

Etter gjennomføring av emnet har studenten kunnskap om

  • ulike typer informasjonssystemer
  • endrings- prosess-, og prosjektledelse: når kunnskap møtes
  • prinsippene for iterativ, inkrementell og smidig systemutvikling
  • systemteknikk for planlegging, analyse og design av systemer.
  • hvordan virksomhetsmodellering (VM) hjelper: Adopsjon av VM, forretnings-/IT-tilpasning.
  • begreper, konsepter og verktøy innen VM, prosessmodellering og systemteknikk.
  • rammeverk for virksomhetsarkitektur og referansearkitekturer; Zachman-rammeverket, GERAM og TOGAF.
  • modellering (RIS og 4EM)

Ferdigheter:

Etter fullført emne kan studenten

  • bidra med et helhetlig systemperspektiv ved innføring av informasjonssystem i virksomheter.
  • gjøre rede for ulike prinsipp for systemutvikling.
  • praktisk bruke RIS-teknikken for å lage en grafisk modell av en prosess.

Generell kompetanse:

Etter fullført emne

  • kan studenten delta i faglige diskusjoner og formidle egne faglige vurderinger relatert til innføring av informasjonsystemer i virksomheter.
  • kan studenten anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å bidra i håndteringen av komplekse systemutviklingsprosjekter

Læringsformer og aktiviteter

Emnet gjennomføres med to samlinger à to dager. Det gis undervisning i form av forelesninger hvor det vil bli lagt opp til høy grad av involvering av deltakerne, med diskusjoner, case og gruppearbeid. Mellom samlingene skal det jobbes med lesepensum og en prosjektoppgave.

Obligatoriske aktiviteter

  • Oppmøte
  • Prosjektskisse

Mer om vurdering

Vurdering i emnet gjøres på grunnlag av en individuell prosjektoppgave. Leveres digitalt i INSPERA som en pdf-fil. Informasjon om krav til oppgaven gis på første samling.

Obligatoriske aktiviteter

  • Godkjent utkast til prosjektoppgave
  • 80% oppmøte på samlingene

Utsatt eksamen

  • Baseres på tidligere godkjent utkast til prosjektoppgave
  • Tilbys i påfølgende semester's ordinære eksamensperiode

Kursmateriell

Kursmaterialet vil bli hentet fra forskjellige bøker og artikler. En spesifikasjon av pensum vil bli kunngjort ved begynnelsen av emnet.

Fagområder

  • Strategi og ledelse
  • Organisasjon og ledelse
  • Prosjekt- og kvalitetsledelse
  • Virksomhetsledelse
  • Digitalisering

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Vår 2026

Oppgave
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment