Emne - Digital transformasjon gjennom helhetlig systemforståelse og systemtilnærming - IE600030
Digital transformasjon gjennom helhetlig systemforståelse og systemtilnærming
Nytt fra studieåret 2025/2026
Om
Om emnet
Faglig innhold
Dette emnet gir en innføring i metoder og teknikker for å introdusere digital teknologi i virksomheter. Det inkluderer systemteknikk og prinsipper for iterativ, inkrementell og smidig systemutvikling. Videre fokuserer emnet på virksomhetsmodellering som en metode for å oppnå en helhetlig forståelse av virksomhetens strukturer og prosesser, samt som en teknikk for IT-støttet prosessforbedring. Deltakerne vil lære om 4EM som metode for virksomhetsmodellering og RIS (Roller I Samarbeid) som et metodesett for prosessutvikling. De vil også få en innføring i bruk av RIS-teknikken for å lage grafiske modeller av prosesser, nærmere bestemt en modell av prosessens arbeids- og informasjonsflyt.
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Kunnskap:
Etter gjennomføring av emnet har studenten kunnskap om
- ulike typer informasjonssystemer
- endrings- prosess-, og prosjektledelse: når kunnskap møtes
- prinsippene for iterativ, inkrementell og smidig systemutvikling
- systemteknikk for planlegging, analyse og design av systemer.
- hvordan virksomhetsmodellering (VM) hjelper: Adopsjon av VM, forretnings-/IT-tilpasning.
- begreper, konsepter og verktøy innen VM, prosessmodellering og systemteknikk.
- rammeverk for virksomhetsarkitektur og referansearkitekturer; Zachman-rammeverket, GERAM og TOGAF.
- modellering (RIS og 4EM)
Ferdigheter:
Etter fullført emne kan studenten
- bidra med et helhetlig systemperspektiv ved innføring av informasjonssystem i virksomheter.
- gjøre rede for ulike prinsipp for systemutvikling.
- praktisk bruke RIS-teknikken for å lage en grafisk modell av en prosess.
Generell kompetanse:
Etter fullført emne
- kan studenten delta i faglige diskusjoner og formidle egne faglige vurderinger relatert til innføring av informasjonsystemer i virksomheter.
- kan studenten anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å bidra i håndteringen av komplekse systemutviklingsprosjekter
Læringsformer og aktiviteter
Emnet gjennomføres med to samlinger à to dager. Det gis undervisning i form av forelesninger hvor det vil bli lagt opp til høy grad av involvering av deltakerne, med diskusjoner, case og gruppearbeid. Mellom samlingene skal det jobbes med lesepensum og en prosjektoppgave.
Obligatoriske aktiviteter
- Oppmøte
- Prosjektskisse
Mer om vurdering
Vurdering i emnet gjøres på grunnlag av en individuell prosjektoppgave. Leveres digitalt i INSPERA som en pdf-fil. Informasjon om krav til oppgaven gis på første samling.
Obligatoriske aktiviteter
- Godkjent utkast til prosjektoppgave
- 80% oppmøte på samlingene
Utsatt eksamen
- Baseres på tidligere godkjent utkast til prosjektoppgave
- Tilbys i påfølgende semester's ordinære eksamensperiode
Anbefalte forkunnskaper
Grunnleggende kunnskap om prosjektledelse og hvordan en virksomhet fungerer.
Kursmateriell
Kursmaterialet vil bli hentet fra forskjellige bøker og artikler. En spesifikasjon av pensum vil bli kunngjort ved begynnelsen av emnet.
Fagområder
- Strategi og ledelse
- Organisasjon og ledelse
- Prosjekt- og kvalitetsledelse
- Virksomhetsledelse
- Digitalisering