Emne - Organisasjonsendring og ledelse - IDS4006
IDS4006 - Organisasjonsendring og ledelse
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen 1 uke - Gruppe på 1-2 studenter
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen 1 uke - Gruppe på 1-2 studenter | 100/100 | 1 uker |
Faglig innhold
Kurset skal gi studentene kunnskap og forståelse om ledelse i komplekse organisasjoner som er under konstant endringspress i en digital æra. Studentene vil få et innblikk i ledelse og organisasjonslære i norsk kontekst der medvirkning, medbestemmelse og demokratisk ledelse er sentrale elementer. Kurset skal gi studentene kunnskap og forståelse av ulike perspektiver på modenhet for endring, innovasjons- og implementeringsteoretiske perspektiver og implikasjoner for ledelse av innovasjons- og implementeringsprosesser med eksempler fra case om digital transformasjon. Kurset skal sette studentene i stand til å reflektere over konsekvenser av lederes forståelser av organisasjonen og dens medarbeidere under planlegging og gjennomføring av implementeringsprosesser. Kurset skal også sette studentene i stand til å reflektere over hvilken rolle medbestemmelse og demokratisk ledelse kan ha for resultatet av implementeringsprosesser og digital transformasjon.
Viktige tema i emnet
- Ledelse og organisasjon
- Medbestemmelse, demokratisk ledelse og den norske modellen
- Innovasjon- og implementeringsprosesser i komplekse organisasjoner
- Modenhet for endring
- Digital transformasjon og implikasjoner for ledelse
Læringsutbytte
Kunnskap:
Gjennom kurset skal studentene tilegne seg:
- forståelse av ledelse av komplekse organisasjoner som er under konstant endringspress i en digital æra.
- forståelse av ledelse og organisasjonslære i norsk kontekst der medvirkning, medbestemmelse og demokratisk ledelse er sentrale elementer.
- forståelse av ulike perspektiver på modenhet for endring, implementeringsteoretiske rammeverk og implikasjoner for ledelse av implementeringsprosesser.
- forståelse og innsikt i problemstillinger rundt digital transformasjon og implikasjoner for ledelse av digitale transformasjonsprosesser.
Ferdighet:
Gjennom kurset skal studentene:
- utvikle evnen til å analysere hvordan medvirkning og demokratisk ledelse kan støtte virksomhetens overordnede mål.
- kunne anvende teori som verktøy til å forstå implementeringsprosesser i komplekse organisasjoner, hva som kan hindre og fremme slike prosesser.
- reflektere over konsekvenser av lederes forståelser av organisasjonen og dens medarbeidere under planlegging og gjennomføring av implementeringsprosesser,
- reflektere over hvilken rolle medbestemmelse og demokratisk ledelse kan ha for resultatet av implementeringsprosesser og digital transformasjon.
Generell kompetanse
Gjennom kurset skal studentene ha utviklet kompetanse til å
- bidra til gode implementeringsprosesser i komplekse organisasjoner
- gi gode analyser og innspill til implementering av digital transformasjon i komplekse organisasjoner
- å omdanne og tilpasse internasjonale teoritrender til norske forhold.
Læringsformer og aktiviteter
Læringsform i emnet har studentaktiv læring i fokus.
Studentene danner faste grupper som de jobber sammen med gjennom semesteret.
Det blir modulbaserte seminarer hvor studentene arbeider i grupper og sammen i plenum.
I tillegg til pensum er læringsressurser i Blackboard viktige deler av kurset.
Et 'omvendt undervisnings-opplegg' gir studenten muligheten til å fordype seg i faget i eget tempo i forkant av seminarer hvor fagstoffet så bearbeides sammen med medstudenter og faglærer.
Studentene skal lese spesifiserte deler av pensum og læringsressurser på Blackboard og forberede seg som spesifisert før vi møtes til seminarer underveis i semesteret.
I tillegg vil studentene arbeide med en obligatorisk oppgave (i grupper på 1-2 studenter) for så å vurdere medstudenters oppgaver i henhold til gitte retningslinjer.
Emnet undervises på norsk.
Obligatoriske aktiviteter
Forberedelse til og deltakelse i 80% av spesifiserte seminarer.
En oppgave underveis i semesteret (i grupper på 1-2).
Medstudentvurdering av denne obligatorisk oppgaven (i samme grupper på 1-2 studenter).
Obligatoriske aktiviteter
- Forberedt deltakelse i 80% av spesifiserte seminarer
- En oppgave underveis i semesteret (i grupper på 1-2) og medstudentvurdering av oppgaven
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter beskrevet over og spesifisert ved semesterstart må være bestått for å gå opp til eksamen.
Hjemmeeksamen i form av en oppgave over en uke. Studentene kan bestemme om de vil skrive og levere oppgaven hver for seg eller som en gruppe på 2 studenter. Eksamen kan skrives på norsk eller engelsk.
Bokstavkarakter A-F
Eksamensregistrering krever at semesterregistrering er godkjent i samme semester.
Ingen konteeksamen før neste ordinære eksamen i emnet
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Industriell innovasjon og digital sikkerhet (MIIDS)
Forkunnskapskrav
Opptak til master program
Kursmateriell
Kunngjøres ved semesterstart
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2023
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Gjøvik
- Økonomi og administrasjon
Ansvarlig enhet
Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen 1 uke - Gruppe på 1-2 studenter
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Hjemme-eksamen 1 uke - Gruppe på 1-2 studenter
100/100
Utlevering
08.12.2023Innlevering
14.12.2023
12:00
INSPERA
12:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"