course-details-portlet

IDS4005

Forprosjekt til masteroppgaven

Studiepoeng 7,5
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Gjøvik
Vurderingsordning Oppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet gir studentene en plattform for å planlegge og forberede masteroppgaven (IDS4100) som gjennomføres det påfølgende semesteret. Emnet er bygget rundt utviklingen av en utvidet prosjektbeskrivelse, som fungerer som en detaljert plan for masteroppgaven og sikrer en strukturert tilnærming til forskningsarbeidet.

Sentrale tema er:

  • Problemstilling og forskningsdesign: Studentene skal utvikle en problemstilling og et forskningsdesign som er relevant for oppgaven.
  • Empirisk kontekst, forskningsfelt og teoretisk grunnlag: Beskrivelse av empirisk kontekst, basert på virksomheten som masteroppgaven omhandler, der dette er relevant, samt beskrivelse av relevante forskningsfelt og teorier som danner et faglig grunnlag for masteroppgaven.
  • Forskningsetikk og personvern: Studentene skal identifisere og reflektere over forskningsetiske hensyn, inkludert krav til personvern og informert samtykke. Dette innebærer også vurdering av og søking til nødvendige godkjenninger, som SIKT-godkjenning, samt utvikling av en datahåndteringsplan og risikovurdering.
  • Fremdriftsplan: Prosjektbeskrivelsen skal inneholde en konkret fremdriftsplan for masteroppgaven, som skisserer milepæler og tidslinjer for datainnsamling, analyse og skriving.

En godt utarbeidet prosjektbeskrivelse som oppfyller akademiske standarder på masternivå legger grunnlaget for en effektiv og målrettet gjennomføring av masteroppgaven påfølgende semester.

Læringsutbytte

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • har inngående kunnskap om hvordan forskningsprosjekt planlegges og beskrives.
  • har avansert kunnskap om relevant litteratur til eget prosjekt.

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder for å strukturere og formulere faglige resonnementer og problemstillinger, og der det er relevant, anvende generative KI-verktøy etisk og forsvarlig i arbeidet med prosjektbeskrivelsen, inkludert kritisk evaluering av resultatene som genereres av KI-modeller.
  • kan designe og planlegge et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.
  • kan samhandle om å identifisere relevante datakilder som er egnet til å belyse gitt problemstilling.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter fra tidligere emner til å designe og planlegge forsknings- og utviklingsprosjekter.
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger og forskningsdesign innenfor relevant fagområdet.

Læringsformer og aktiviteter

Emnet gjennomføres gjennom veiledning, selvstudium og seminarer som gir praktiske verktøy og ferdigheter for utarbeidelsen av prosjektbeskrivelsen.

Læringsaktiviteter inkluderer:

  • Veiledning: Hver student eller gruppe tildeles en veileder som vil følge dem i arbeidet med prosjektbeskrivelsen og videre til masteroppgaven i IDS4100. Veiledning er en obligatorisk og sentral del av emnet, og det forventes at studentene har en aktiv rolle i samarbeidet med veileder.
  • Seminarer: Seminarene gir praktisk gjennomgang av tema som forskningsdesign, litteraturgjennomgang, etikk og personvern.
  • Selvstudium: Studentene forventes å aktivt benytte NTNU-ressurser, som bibliotektjenester og kurs, ressurssider på nettet og ressurser tilgjengelige i emnets Blackboard-rom, samt anvende kunnskap fra forskningsmetodekurs, som IDS4000. Studentene skal arbeide selvstendig med relevant litteratur knyttet til prosjektbeskrivelsen. Selvstudium er nødvendig for å oppnå en god prosjektbeskrivelse.
  • Samarbeid med virksomhet: Der det er aktuelt, forventes det at studentene holder nødvendig kontakt med en tilknyttet organisasjon, etter avtale med veileder, for å forankre prosjektet praktisk og empirisk.

Obligatoriske aktiviteter

Studentene skal levere et gjennomarbeidet utkast av prosjektbeskrivelsen til veileder innen gitt frist for tilbakemelding, slik at endringer kan implementeres før endelig innlevering.

Studentene skal presentere prosjektbeskrivelsen muntlig i plenum. Presentasjonen kan gjennomføres digitalt i sanntid etter avtale med emneansvarlig.

Obligatoriske aktiviteter

  • Muntlig presentasjon av prosjektbeskrivelse
  • Utkast prosjektbeskrivelse

Mer om vurdering

Obligatoriske aktiviteter, beskrevet over og spesifisert ved semesterstart, må være bestått for å kunne gå opp til eksamen.

Prosjektbeskrivelsen leveres i Inspera og vurderes med bestått/ikke bestått.

En godkjent prosjektbeskrivelse er en forutsetning for å starte arbeidet med masteroppgaven i vårsemesteret.

Ikke bestått får 14 dager fra oppstart neste semester for å foreta nødvendige forbedringer.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Ledelse av innovasjon og digital sikkerhet (MIIDS)

Forkunnskapskrav

Opptak på masterprogrammet MIIDS

Studenten må ha bestått 52,5 studiepoeng av emnene i studieprogrammet, inkludert IDS4000.

Kursmateriell

TBL

Fagområder

  • Økonomi og administrasjon

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Høst 2025

Oppgave
Vekting 100/100 Dato Innlevering 12.12.2025 Tid Innlevering 10:00 Eksamenssystem Inspera Assessment