Emne - Bacheloroppgave: Grafisk design - IDG3930
Bacheloroppgave: Grafisk design
Undervises ikke studieåret 2025/2026
Om
Om emnet
Faglig innhold
Formålet med dette emnet er å gi studenten grunnleggende kompetanse i å utvikle og gjennomføre et lengre, selvstendig, skriftlig, akademisk arbeid som skal følges av et grafisk design-arbeid.
Kurset starter formelt i høstsemesteret når studentene danner grupper (1-4 studenter) og velger et prosjekt innenfor sin disiplin.
Bachelorprosjektet kan for eksempel være i form av et fordypningsprosjekt eller et prosjekt med en ekstern oppdragsgiver.
Studenter som studerer i utlandet i 5. semester oppfordres til å finne en bachelorgruppe før de reiser og kommunisere om tilnærming til bachelorprosjektet.
Studentene kan danne tverrfaglige grupper/prosjekter, men først etter å ha diskutert potensielle utfordringer og muligheter med emneansvarlig.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal studenten ha tilegnet seg følgende:
Kunnskap
- kunnskap om å utforme og avgrense en problemstilling
- kunnskap innen en selvvalgt del av sitt fagområde med en helhetlig forståelse for metodisk arbeid, inkludert evnen til refleksjon og en systematisk/vitenskapelig vurdering
- kunnskap om å planlegge og utføre en selvstendig bacheloroppgave, formulere problemstillinger og analysere disse med utgangspunkt i både teoretisk og empirisk materiale og gjennomføre en bacheloroppgave på en metodisk tilfredsstillende måte
- kunnskap om FNs bærekraftsmål, samt hvordan eget arbeid kan vurderes i lys av disse målene
Ferdigheter
- utarbeide og formidle konkrete problemstillinger eller definere problemområder innen fagområdet, under veiledning
- identifisere og vurdere litteratur som er relevant for problemstillingen, under veiledning
- gå i dybden på avgrensede problemstillinger og utarbeide konkrete løsningsalternativer på problemet
- dokumentere og formidle resultatene fra prosjektarbeidet på en systematisk og vitenskapelig måte
- lage en presis avgrensning og beskrivelse av et større arbeid i samarbeid med andre
- dokumentere et større, systematisk arbeid i en rapport
- lage en visuell og muntlig oppsummering av et større arbeid i samarbeid med andre
Generell kompetanse
Generell kompetanse er i følge Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen, NOKUT: "...å kunne anvende kunnskap og ferdigheter på selvstendig vis i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til refleksjon og kritisk tenkning i utdannings- og yrkessammenheng.". Dette oppsummerer på en god måte hva studentene bør ha vært gjennom i bachelorprosjektet.
- gjennom å ha vist selvstendighet, ansvarlighet og samarbeidsevne ved å på egen hånd identifisere en gruppe studenter med sammenfallende interesser for gruppevis samarbeid om å utvikle, beskrive, gjennomføre, dokumentere og presentere dette bachelorprosjektet.
- gjennom å ha vist evne til refleksjon og kritisk tenking ved å ha beskrevet prosjektets påvirkning på samfunnet i lys av FNs bærekraftsmål og dermed vist bevissthet om problemformuleringen og arbeidets konsekvenser for eventuelle oppdragsgivere, enkeltmennesker og samfunn.
Læringsformer og aktiviteter
- Forelesninger/Seminarer
- Veiledninger
Obligatoriske aktiviteter
- obligatoriske innlevering: Opprette bachelorgruppe, bachelorprosjektskisse og veileder-pitch
- obligatoriske innlevering: Formell bachelorprosjektbeskrivelse med arbeidstittel og prosjektplan
- obligatoriske aktivitet: seminar
Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å levere bacheloroppgaven.
Obligatoriske aktiviteter
- Gruppe- og prosjektetablering
- Prosjektskisse og plan
- Seminar
Mer om vurdering
Karaktervurdering er basert på den endelige prosjektleveransen med vedlegg og en muntlig presentasjon. Studenten får en samlet karakter fra A til F.
- Bachelorprosjektetarbeidet skal dokumenteres ved hjelp av relevante designfaglige og vitenskapelige metoder, diskutere bachelorprosjektets resultater og effekter samt bruke FNs bærekraftsmål som grunnlag for diskusjonen.
- Alle deltakerne i gruppen skal delta i en visuelt støttet muntlig presentasjon av arbeidet, før semesteret avsluttes, foran et publikum av interne og eksterne sensorer m.fl.
Studentene forventes å bruke det kombinerte læringsutbyttet av sine tidligere emner i gjennomføringen av prosjektet.
Dersom bacheloroppgaven vurderes til ikke bestått eller karakter F, må studenten(e) levere ny besvarelse. Forbedring/omarbeiding er ikke tilstrekkelig. Oppgaven kan presentere det samme temaområde med samme empiri/datagrunnlag.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grafisk design (BMED)
Forkunnskapskrav
Krever opptak til studieprogrammet Bachelor i grafisk design (BMED)
Studenter må ha bestått minst 100 studiepoeng fra 1. og 2. studieår innen 01.09 det studieåret bacheloroppgaven skal utføres.
Kursmateriell
Anbefalt litteratur:
- Aage Rognsaa, Bacheloroppgaven, Universitetsforlaget 2015
- Lotte Rienecker, Peter Stray Jørgensen, Den gode oppgaven, Fagbokforlaget, 2013
Fagområder
- Designmetodikk