course-details-portlet

IDG3930

Bacheloroppgave: Grafisk design

Undervises ikke studieåret 2025/2026

Studiepoeng 22,5
Nivå Tredjeårsemner, nivå III
Undervisningsstart Høst
Varighet 2 semestre
Undervisningsspråk Norsk
Sted Gjøvik

Om

Om emnet

Faglig innhold

Formålet med dette emnet er å gi studenten grunnleggende kompetanse i å utvikle og gjennomføre et lengre, selvstendig, skriftlig, akademisk arbeid som skal følges av et grafisk design-arbeid.

Kurset starter formelt i høstsemesteret når studentene danner grupper (1-4 studenter) og velger et prosjekt innenfor sin disiplin.

Bachelorprosjektet kan for eksempel være i form av et fordypningsprosjekt eller et prosjekt med en ekstern oppdragsgiver.

Studenter som studerer i utlandet i 5. semester oppfordres til å finne en bachelorgruppe før de reiser og kommunisere om tilnærming til bachelorprosjektet.

Studentene kan danne tverrfaglige grupper/prosjekter, men først etter å ha diskutert potensielle utfordringer og muligheter med emneansvarlig.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne skal studenten ha tilegnet seg følgende:

Kunnskap

  • kunnskap om å utforme og avgrense en problemstilling
  • kunnskap innen en selvvalgt del av sitt fagområde med en helhetlig forståelse for metodisk arbeid, inkludert evnen til refleksjon og en systematisk/vitenskapelig vurdering
  • kunnskap om å planlegge og utføre en selvstendig bacheloroppgave, formulere problemstillinger og analysere disse med utgangspunkt i både teoretisk og empirisk materiale og gjennomføre en bacheloroppgave på en metodisk tilfredsstillende måte
  • kunnskap om FNs bærekraftsmål, samt hvordan eget arbeid kan vurderes i lys av disse målene

Ferdigheter

  • utarbeide og formidle konkrete problemstillinger eller definere problemområder innen fagområdet, under veiledning
  • identifisere og vurdere litteratur som er relevant for problemstillingen, under veiledning
  • gå i dybden på avgrensede problemstillinger og utarbeide konkrete løsningsalternativer på problemet
  • dokumentere og formidle resultatene fra prosjektarbeidet på en systematisk og vitenskapelig måte
  • lage en presis avgrensning og beskrivelse av et større arbeid i samarbeid med andre
  • dokumentere et større, systematisk arbeid i en rapport
  • lage en visuell og muntlig oppsummering av et større arbeid i samarbeid med andre

Generell kompetanse

Generell kompetanse er i følge Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen, NOKUT: "...å kunne anvende kunnskap og ferdigheter på selvstendig vis i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til refleksjon og kritisk tenkning i utdannings- og yrkessammenheng.". Dette oppsummerer på en god måte hva studentene bør ha vært gjennom i bachelorprosjektet.

  • gjennom å ha vist selvstendighet, ansvarlighet og samarbeidsevne ved å på egen hånd identifisere en gruppe studenter med sammenfallende interesser for gruppevis samarbeid om å utvikle, beskrive, gjennomføre, dokumentere og presentere dette bachelorprosjektet.
  • gjennom å ha vist evne til refleksjon og kritisk tenking ved å ha beskrevet prosjektets påvirkning på samfunnet i lys av FNs bærekraftsmål og dermed vist bevissthet om problemformuleringen og arbeidets konsekvenser for eventuelle oppdragsgivere, enkeltmennesker og samfunn.

Læringsformer og aktiviteter

  • Forelesninger/Seminarer
  • Veiledninger

Obligatoriske aktiviteter

  1. obligatoriske innlevering: Opprette bachelorgruppe, bachelorprosjektskisse og veileder-pitch
  2. obligatoriske innlevering: Formell bachelorprosjektbeskrivelse med arbeidstittel og prosjektplan
  3. obligatoriske aktivitet: seminar

Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å levere bacheloroppgaven.

Obligatoriske aktiviteter

  • Gruppe- og prosjektetablering
  • Prosjektskisse og plan
  • Seminar

Mer om vurdering

Karaktervurdering er basert på den endelige prosjektleveransen med vedlegg og en muntlig presentasjon. Studenten får en samlet karakter fra A til F.

  • Bachelorprosjektetarbeidet skal dokumenteres ved hjelp av relevante designfaglige og vitenskapelige metoder, diskutere bachelorprosjektets resultater og effekter samt bruke FNs bærekraftsmål som grunnlag for diskusjonen.
  • Alle deltakerne i gruppen skal delta i en visuelt støttet muntlig presentasjon av arbeidet, før semesteret avsluttes, foran et publikum av interne og eksterne sensorer m.fl.

Studentene forventes å bruke det kombinerte læringsutbyttet av sine tidligere emner i gjennomføringen av prosjektet.

Dersom bacheloroppgaven vurderes til ikke bestått eller karakter F, må studenten(e) levere ny besvarelse. Forbedring/omarbeiding er ikke tilstrekkelig. Oppgaven kan presentere det samme temaområde med samme empiri/datagrunnlag.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grafisk design (BMED)

Forkunnskapskrav

Krever opptak til studieprogrammet Bachelor i grafisk design (BMED)

Studenter må ha bestått minst 100 studiepoeng fra 1. og 2. studieår innen 01.09 det studieåret bacheloroppgaven skal utføres.

Kursmateriell

Anbefalt litteratur:

  • Aage Rognsaa, Bacheloroppgaven, Universitetsforlaget 2015
  • Lotte Rienecker, Peter Stray Jørgensen, Den gode oppgaven, Fagbokforlaget, 2013

Fagområder

  • Designmetodikk

Kontaktinformasjon

Ansvarlig enhet

Institutt for design

Eksamen

Eksamen