course-details-portlet

IDG3750

Sensorisk og berøringsvennlig interaksjonsdesign

Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.

Studiepoeng 7,5
Nivå Tredjeårsemner, nivå III
Undervisningsspråk Norsk
Sted Gjøvik
Vurderingsordning Samlet karakter

Om

Om emnet

Faglig innhold

I dette emnet fordyper studentene seg i et selvvalgt prosjekt, fortrinnsvis gruppevis.

I et selvvalgt eller selvutviklet problembaserte prosjekt skal studentene arbeide med en fysisk/taktil/sensorisk utfordring.

Oppdragsgiveren for prosjektet kan være intern eller ekstern, og prosjekter kan hentes fra miljøer innen pedagogikk, helse, formidling, kunst, sosialt arbeid eller andre.

Studentene skal, gjennom et selvvalgt designrammeverk og menneskesentrerte metoder de så langt har tilegnet seg i studieprogrammet, kartlegge og beskrive problemet, og deretter arbeide frem en eller flere forslag til løsninger som kan testes med vitenskapelige metoder.

Læringsutbytte

Kunnskapsmål

Etter at kurset er gjennomført skal studenten ha kunnskap om:

  • Det menneskelige sanseapparatet
  • Mennesklige funksjonsvariasjoner og universell utforming
  • Hvordan man dokumenterer et arbeid i form av en formell rapport
  • Metoder for bearbeiding av uoversiktlige problemer

Ferdighetsmål

Etter gjennomført emne skal studentene:

  • Ha erfaring med å bryte ned et problem i et sett med arbeidsoppgaver
  • Kunne dokumentere et arbeid i form av en formell rapport
  • Ha evnen til å kartlegge et menneskesentrert problem, og foreslå løsninger på dette problemet som er faglig forankret
  • Kunne utvikle skisser, datamodeller eller fysiske/taktile/sensoriske prototyper for å konkretisere forslagene
  • Velge hensiktsmessige metoder for å teste forslagene sine til løsning

Generell kompetanse

Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring definerer generell kompetanse slik:

"Med generell kompetanse forstås evnen til å anvende kunnskap og ferdigheter på selvstendig vis i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til refleksjon og kritisk tenkning i utdannings- og yrkessammenheng."

Etter et gjennomført emne, så skal studenten kunne:

  • Samarbeide med andre mennesker om å løse et taktilt/sensorisk/fysisk problem
  • Samarbeide med andre om å kartlegge et menneskesentrert problem, og velge hensiktsmessige rammeverk og metoder for å skisser/prototype løsningsforslag
  • Utvise evne til kritisk refleksjon i valget av løsning på et tildelt/selvvalgt problem
  • Være en aktiv og konstruktiv deltaker i et prosjekt og forholde seg til en tidsplan, arbeidsoppgaver og samarbeidspartnere
  • Dokumentere et vitenskapelig arbeid i rapportformat

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningsformene i emnet vil være forelesninger, gruppebaserte veiledninger, prosjektarbeid og konseptutvikling og utprøvning med brukere.

Noe av arbeidet kan finne sted i oppdragsgivers lokaler hvis oppdragsgiver er ekstern.

Emnet er åpent for studenter som behersker engelsk muntlig og skriftlig. Undervisningsmateriell er på engelsk. Det legges opp til at arbeidet skal gjøres i selvvalgte grupper på 2-5 studenter.

Obligatoriske aktiviteter

  • Prosjektskisse

Mer om vurdering

Studentene har én obligatorisk gruppeoppgave tidlig i kurset. Oppgaven er en prosjektbeskrivelse og plan for gruppen og vil måtte leveres før prosjektet kan starte.

Karakteren settes basert på to leveranser:

  1. En gruppebasert rapport med referanser til kilder og en formell struktur (f.eks. IMRaD). Rapporten vil telle 70 % av karakteren
  2. Et refleksjonsnotat som bruker en formell struktur (f.eks. Gibbs Reflective Cycle). Notatet vil telle 30 % av karakteren

Studentene må ha levert både prosjektrapport og refleksjonsnotat for å få bestått i emnet.

Studenter med godkjent begrunnelse som ikke har levert og godkjent det individuelle refleksjonsnotatet, kan gjøre det senere og få emnet godkjent. Studenter som ønsker å forbedre karakteren i emnet må gjennomføre emnet på nytt og levere ny prosjektrapport og refleksjonsnotat.

Et gjentatt/forbedret individuelt refleksjonsnotat kan baseres på en tidligere prosjektrapport i emnet.

Dersom studenten har behov for å gjenta/forbedre grupperapporten, kreves det at studenten gjennomfører hele prosjektet på nytt, inkludert det individuelle refleksjonsnotatet.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Interaksjonsdesign (BIXD)

Forkunnskapskrav

Det kreves et bestått HMS-kurs i forkant av undervisningen før studenten kan bruke verkstedfascilitetene og dets maskiner.

Kursmateriell

Informasjon om lærebok/-materiell vil bli gjort kjent i forkant av at emnet starter.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
IDG2750 7,5 sp Høst 2024
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Designmetodikk

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for design

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2025

Grupperapport
Vekting 70/100 Eksamenssystem Inspera Assessment
Individuelt refleksjonsnotat
Vekting 30/100 Eksamenssystem Inspera Assessment