Emne - Tjenestedesign - IDG3002
IDG3002 - Tjenestedesign
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 30/100 | 1 timer | ||
Oppgave | 70/100 |
Faglig innhold
Samfunnet vårt er i dag bygget opp av tjenester, som spenner over både digitale og fysiske flater. Både offentlig og privat sektor er tjenesteleverandører, fra helsetjenester til reiser og netthandel. I dette emnet vil du lære tjenestedesign som metodikk, og få trening i sentrale teknikker innen tjenestedesign. Du vil lære å analysere, planlegge, effektivisere og organisere tjenesteforløp, og slik bidra skaper gode og innovative brukeropplevelser.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Studenten vil ha god kjennskap til:
- Tjenestedesign som metodikk
- Teknikker brukt innen tjenestedesign
- Utfordringer og muligheter innen et valgt tjenesteforløp
Ferdigheter:
Studenten vil kunne:
- Lage et service blueprint av en tjeneste
- Gjennomføre etnografisk-orienterte metoder, som for eksempel shadow observation, for å få dybdeinnsikt i brukeropplevelser tilknyttet tjenester
- Kartlegge kundereiser
- Sette opp tjenestekart
- Prototyping og testing av tjenester
Generell kompetanse:
Studenten vil kunne rådgi tjenesteleverandører i å skape gode brukeropplevelser og innovative tjenester gjennom evne til å analysere, drøfte, planlegge, effektivisere, designe og prototype tjenesteforløp.
Læringsformer og aktiviteter
- Seminarer/Forelesninger/Workshops
- Gruppearbeid/Prosjektarbeid (case-basert)
- Veiledning
Mer om vurdering
Både prosjektrapport og muntlig presentasjon av prosjektarbeidet, må være bestått for å få karakter i emnet. Begge deler må tas på nytt ved stryk eller frivillig gjentak (forbedring av karakter).
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Interaction Design (MIXD)
Interaksjonsdesign (BIXD)
Anbefalte forkunnskaper
Vi anbefaler IDG1362 Introduction to user centered design eller tilsvarende grunnleggende ferdigheter innen brukersentrert designmetodikk. Det er også en fordel med erfaring innen kvalitative metoder som observasjon og intervju.
Kursmateriell
Kursmateriall kan justeres frem til studiestart.
Tentative lærebøker er:
This Is Service Design Doing: Applying Service Design Thinking in the Real World 1st Edition by Marc Stickdorn (Author), Markus Edgar Hormess (Author), Adam Lawrence (Author), Jakob Schneider (Author)
This Is Service Design Methods: A Companion to This Is Service Design Doing 1st Edition by Marc Stickdorn (Author), Markus Edgar Hormess (Author), Adam Lawrence (Author), Jakob Schneider (Author)
Anbefalte lærebøker er:
Good service. How to design services that work, by Lou Downe (Author)
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Gjøvik
- Designmetodikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Samlet karakter
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Vår
ORD
Oppgave
70/100
Utlevering
08.05.2024Innlevering
16.05.2024
12:00
INSPERA
12:00 -
Rom Bygning Antall kandidater -
Vår
ORD
Muntlig eksamen
30/100
22.04.2024 - 30.04.2024
INSPERA -
Rom Bygning Antall kandidater - Sommer UTS Muntlig eksamen 30/100
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"