Emne - Webprosjekt - IDG2671
IDG2671 - Webprosjekt
Om emnet
Nytt fra studieåret 2020/2021
Vurderingsordning
Faglig innhold
Introduksjon:
Så lenge det er praktisk mulig, vil prosjektoppgavene bli gitt av bedriftene som studiet samarbeider med eller av interne produkteiere.
Studenter, vil gjennom forskjellige møter med produkteieren,gå gjennom de forskjellige stadier eller faser i utviklingen av et nettprosjekt, fra konseptualiseringen av problemet og løsningen, til implementering og distribusjon i et produksjonsmiljø.emner
Tema:
Dette er et praktisk kurs som supplerer eller fortsetter fra den ordinære kursporteføljen i studiet, og dermed er mesteparten av bakgrunnskunnskapene introdusert i tidligere kurs. Studentene vil imidlertid måtte lære på egenhånd et av de mest populære JavaScript-rammene som er egnet for å løse problemet som produkteieren presenterer.
Læringsutbytte
Læringsutbytte - kunnskap:
Målet er at studentene skal bli bedre webutviklere med praktisk erfaring i bransjen, samt typiske tilnærminger til nye og forventede fremtidige metoder og teknologier (inkludert webkomponenter) for utvikling av aktive nettløsninger.
Læringsutbytte - Ferdigheter:
Etter å ha fullført dette emnet, vil studentene kunne:
Bruke JavaScript-rammer som et verktøy for å løse komplekse problemer.
Kommunisere med relevante brukergrupper og kartlegge deres ønsker og behov.
Delta som et effektivt medlem av en selvorganisert prosjektgruppe som styrer sitt eget arbeid og jobber systematisk mot et felles mål.
Å planlegge og bidra effektivt til en iterativ design- og utviklingsprosess over tid.
Hjelp til å forhindre ineffektivitet, konflikter og ikke-produktiv gruppeatferd, og håndtere problemer på en konstruktiv måte.
Kommunisere med relevante brukergrupper og kartlegge deres ønsker og behov.
Bruk innsikt fra userstudies for å utforme et godt og tilpasset produkt.
Læringsutbytte - Generell kompetanse:
Etter endt kurs skal studentene kunne reflektere over fordeler og ulemper ved forskjellige arkitekturer og webteknologier.
De skal ha tilegnet seg en generell kompetanse på å
analysere behovene og konteksten til et problem
Konseptualisere en løsning som gir en detaljert beskrivelse av designet og den teknologiske bakgrunnen for å oppfylle behovene og begrensningene i prosjektet
Bruke front-end teknologier for å implementere en MVP
De vil de også kunne arbeide i et samarbeidsmiljø og være en del av et team som skal kunne formidle og kommunisere resultatene fra prosjektene sine
Læringsformer og aktiviteter
Møte produkteier, jobbe med prosjekter, akademisk veiledning.
Obligatoriske aktiviteter
- 3 obligatoriske oppmøter
- Muntlig presentasjon
- Obligatorisk arb.krav - 2 dokumenter
Mer om vurdering
Obligatoriske leveranser:
Alt arbeid i kurset vil bli gjort i grupper. Alle gruppene har 2 obligatoriske innleveringer og 4 obligatoriske aktiviteter gjennom hele kurset:
Et dokument som oppsummerer den innledende diskusjonen i gruppen angående ambisjonsnivå, grupperegler samt en liste over medlemmene i gruppen
En kort oversikt som beskriver prosjektet og presenterer prototyper designet basert på innspillet fra produkteieren og forskningen gjort av gruppen
3 møter med produkteieren + 1 muntlig presentasjon som avslører sluttprosjektet foran produkteieren og klassen
Prosjekter blir karaktersatt på grunnlag av en grupperepport (40%) og et individuelt refleksjonsnotat(60%)
Rapporten skal ha to deler. En del som presenterer og diskuterer prosjektet og utviklingsarbeidet (inkludert en lenke til et git-arkiv som inneholder koden), og en del som presenterer og diskuterer gruppeprosessen (teamarbeid).
Ingen kontinuasjonseksamen. I tilfelle strykkarakter, må studenten (e) ta emnet igjen neste gang emnet holdes.
Spesielle vilkår
Vurderingsmelding krever godkjent undervisningsmelding samme semester. Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Krever opptak til studieprogram:
Webutvikling (BWU)
Anbefalte forkunnskaper
IDG1362 Introduksjon til brukersentrert design
IDG1000 Grafiske verktøy, prinsipper og metoder
IDG1007 Prosjektstyring i interaksjonsdesign
IDG2003 Back-end webutvikling
IMT2661 - IMT2261 - Informasjonsstrukturer og databasesystemer
Forkunnskapskrav
IDG1292 Webkoding
IDG 1011 Front-end webutvikling
Kursmateriell
Pensum vil bli opplyst om ved studiestart
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2021
Undervisningsspråk: Engelsk
Sted: Gjøvik
- Designmetodikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Rapport
- Termin Statuskode Vurderings-form Vekting Hjelpemidler Dato Tid Digital eksamen Rom *
- Vår ORD Rapport 40/100 ALLE
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Rapport 60/100 ALLE
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"