course-details-portlet

HBIOT2023

Medisinsk laboratorieteknologi - Automasjon og IKT i medisinske laboratorier

Velg studieår
Studiepoeng 15
Nivå Videregående emner, nivå II
Undervisningsstart Høst 2024
Varighet 2 semestre
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Individuell oppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Automasjonsteori, kvalitetskontrollsystem, analyseapplikasjon og systemkonfigurasjon samt vedlikehold og feilsøking på automatiske analyseinstrumenter. Prøvebehandling og resultatutgivelse, laboratorielogistikk, prosedyrer, kvalitetssystem, personvern, datasikkerhet og yrkesetiske problemstillinger. Sykdomslære. Blodprøvetaking av pasienter. Profesjonsrelevant IKT i sykehuslaboratorier. Organisering av helsetjenesten, ulike profesjoners roller i helsetjenesten, helsetjenestens verdigrunnlag, yrkesetikk, etisk refleksjon og sentrale temaer i forhold til folkehelse, livskvalitet (inkl. sammenheng mellom helse, utdanning, arbeid og levekår), sykdom, diagnoser og behandling.

Læringsutbytte

Etter gjennomført kurs skal kandidaten:

  • ha kunnskap om hvordan ulike automatiske analyseinstrumenter fungerer og kunne anvende analyseinstrumenter og laboratorieutstyr som benyttes i ulike medisinske laboratorier.
  • ha bred kunnskap om analyseapplikasjoner, systemkonfigurasjon, funksjonelle enheter og systemer som sikrer pålitelige analysesvar.
  • ha bred kunnskap om interne kvalitetskontrollprogram for analyseovervåking i tilknytning til automatiske analyseinstrumenter. Videre skal kandidaten kunne vurdere interne og eksterne kvalitetskontrollresultater.
  • ha kunnskap om profesjonsrelevant IKT som omhandler informasjonsteknologi og automasjonssystemer, herunder laboratorieinformasjonssystemer (LIS), mellomvareløsninger og styringssystemer for analyseinstrumenter.
  • ha kunnskap om en prøves gang gjennom laboratoriet, rekvirerings- og svarformidlingssystem.
  • kjenne til hvordan prosedyrer utarbeides og revideres i et akkreditert laboratorium samt generell kvalitetssikring i sykehus laboratorier.
  • ha kunnskap om sykdomslære.
  • ha kunnskap om korrekt blodprøvetaking av voksne, barn og nyfødte. Kunne utføre blodprøvetaking av voksne pasienter og kommunisere med pasienter, pårørende og annet helsepersonell i forbindelse med blodprøvetaking og bidra til trygghet og forutsigbarhet for pasienten i prøvetakingssituasjonen.
  • ha kunnskap om hvordan helsetjenesten inkludert de medisinske laboratoriene er organisert, helsetjenestens verdigrunnlag, ulike profesjoners sine roller og sentrale temaer slik som folkehelse, livskvalitet (inkl. sammenheng mellom helse, utdanning, arbeid og levekår), sykdom, diagnoser og behandling.
  • Kunne benytte yrkesetiske retningslinjer og reflektere over utøvelsen av eget fag og egen profesjon i tillegg til å bidra til godt og reflektert samarbeid.

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger og interne praksisstudier bestående av 2 laboratoriekurs. Skriftlige arbeider og muntlig presentasjon. Ekstern studiepraksis ved medisinske laboratorier. Forventet antall arbeidstimer er 400 timer. Forelesninger: 40 timer. Laboratorieundervisning: 18 timer. Ekstern studiepraksis: 165 timer. Egeninnsats: 174 timer

Obligatoriske aktiviteter

  • Laboratoriekurs med muntlig fremlegg Oblig
  • Ekstern praksis med skriftlige innleveringer

Mer om vurdering

Praksisrapporten vurderes med bestått/ikke bestått. Ny/utsatt eksamen: Etter avtale med emneansvarlig og instituttleder. Ved søknader om godskrivning, godkjenning og innpassing av emner fra tidligere årskull eller andre institusjoners tilsvarende utdanninger, vil hver søknad behandles individuelt og søker må kunne medregne studiepoengreduksjon ved overlappende emner. Løpende skikkethetsvurdering foregår gjennom hele studiet og inngår i en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som helse- og sosialpersonell. De obligatoriske aktivitetene vurderes med bestått/ikke bestått, og må være godkjent før endelig vurdering.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Bioingeniørfag (BBIOING)

Forkunnskapskrav

Eksamen i HBIO104P eller HBIOT1010 må være bestått for å kunne starte med dette emnet. Studenten må ha bestått minst 45 studiepoeng fra 1.årskurs og være registrert som student i 2. årskurs for å kunne ta emnet. Studierettskrav. Tilgang til emnet forutsetter studierett ved Bachelor i bioingeniørfag, NTNU, Trondheim

Kursmateriell

Anbefalt litteratur: Rifai, Horvath, Wittwer:Tietz Fundamentals of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics (Elsevier). Aronsen, Birkeland, Munkvik og Sjaastad: Sykdomslære 1 og Sykdomslære 2 (Gyldendal) Gould's Pathophysiology for the Health Professions. Det tas forbehold om enkelte justeringer i litteratur. Eventuelle justeringer publiseres på Blackboard innen semesterstart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
HBIO205P 9 sp Høst 2021
HBIOA2005 1 sp Høst 2021
Dette emne har faglig overlapp med emnene i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Bioingeniør

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Individuell oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Vår 2025

Individuell oppgave
Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode A Dato Innlevering 10.03.2025 Tid Innlevering 23:59 Eksamenssystem Inspera Assessment