Emne - Samfunn og folkehelsearbeid - FYST2303
Samfunn og folkehelsearbeid
Om
Om emnet
Faglig innhold
Emnet er en fordypning i folkehelsearbeid og omhandler samfunnsmessige forholds betydning for helse og livskvalitet på gruppe- og samfunnsnivå. Emnet tar for seg hvordan helseutfordringer fordeler seg i befolkningen ut fra årsakssammenhenger og risikofaktorer knyttet til helse, utdanning, arbeid og levekår. Det omhandler også overordnede føringer, virkemidler og strategiers betydning for helse og livskvalitet. Emnet dekker sentrale teoretiske perspektiver og modeller innen folkehelsearbeid, samt metoder for å kartlegge miljøfaktorer og innhente informasjon om helsetilstanden i befolkningen. Emnet inkluderer videre en utforskning av fysioterapeutens rolle i folkehelsearbeid, med fokus på hva fysioterapeuten kan bidra med i dette arbeidet. Emnet vektlegger selvstendig prosjektarbeid i grupper, hvor studentene praktiserer systematisk planlegging av målrettede og lokalt tilpassede folkehelsetiltak, inkludert kritisk vurdering og formidling av tiltak.
Læringsutbytte
Kunnskap
Ved gjennomført emne forventes det at studenten kan:
- drøfte fysioterapeuters samfunnsoppdrag med fokus på profesjonens rolle i å fremme folkehelsen og bidra til samfunnets bærekraft
- gjøre rede for de største folkehelseutfordringene i Norge før og nå.
- gjøre rede for de norske forvaltningsnivåene, samt sentrale lover, forskrifter og avtaler knyttet til folkehelsearbeid.
- drøfte hvordan samfunnsmessige og kulturelle forhold påvirker helse og livskvalitet basert på årsakssammenhenger og risikofaktorer knyttet til helse, utdanning, arbeid og levekår.
- gjøre rede for helsefremmende strategier og virkemidler som kan fremme innbyggernes evne til å ta ansvar for egen helse, utvikle mestring og motivasjon til å endre helseadferd.
- foreslå, beskrive og begrunne valg av folkehelsetiltak som kan fremme inkludering og deltagelse i meningsfylte aktiviteter for ulike grupper i befolkningen.
- forklare hva det innebærer å ha status som urfolk og liste samenes sentrale rettigheter relatert til helse- og sosialfeltet.
Ferdigheter
Ved gjennomført emne forventes det at studenten kan:
- innhente, vurdere og fremstille kunnskap om folkehelsetilstanden nasjonalt og i lokalsamfunn.
- benytte oppdatert kunnskap, sentrale teoretiske perspektiver, modeller, strategier og metoder relevant for folkehelsearbeid, i planlegging, vurdering og fremstilling av folkehelsetiltak.
- følge en kunnskapsbasert modell/metode utviklet for systematisk folkehelsearbeid i planlegging og evaluering av et folkehelsetiltak.
- gjennomføre formativ vurdering av en prosjektplan og delta i faglig diskusjon knyttet til folkehelsearbeid.
Generell kompetanse
Ved gjennomført emne forventes det at studenten kan:
- Utvikle og kritisk vurdere kunnskapsbasert og fremtidsrettet folkehelsearbeid som fremmer inkludering i aktiviteter for ulike grupper i befolkningen og ivaretar behovet for en bærekraftig samfunnsutvikling.
Læringsformer og aktiviteter
Seminar, forelesning, praksisbesøk, gruppearbeid, prosjektarbeid, veiledning, selvstudium.
Emneevaluering: Emnet evalueres minst én gang underveis i gjennomføringen og én gang etter hver gjennomføring av emnet. Etter minst hver tredje gjennomføring av emnet innhenter emneansvarlig også tilbakemelding fra alle studentene.
Obligatoriske aktiviteter
- Praksisbesøk
- Medstudentvurdering
- Grupperapport fra folkehelseprosjekt
Mer om vurdering
Eksamen:
Muntlig gruppeeksamen (inntil 80 minutter)
Eksamen tar utgangspunkt i presentasjon av prosjektoppgaven, opponentarbeidet og læringsutbyttebeskrivelsene.
Muntlig gruppeeksamen vurderes med bokstavkarakterene A-F, hvor E er laveste beståtte karakter. Utsatt muntlig eksamen avvikles for studenter med dokumentert gyldig fravær, har fått resultat F eller har møtt på eksamen og avbrutt underveis (trekk). Vurderingsformen til utsatt eksamen kan endres.
Obligatoriske aktiviteter:
- To praksisbesøk knyttet til folkehelsearbeid
- Gruppearbeid med:
- Prosjektoppgave og prosjektrapport
- Medstudentvurdering/opponentoppgave
Prosjektoppgave, prosjektrapport, medstudentvurdering og plan for opponentoppgave må leveres før eksamen for at studentene skal kunne gå opp til eksamen. Tidspunkt for levering av disse før eksamen bestemmes av emneansvarlig.
Ved samlet fravær > 20% fra avtalt gruppearbeid må emnet tas på nytt for å kunne gå opp til eksamen. Ved dokumentert gyldig fravær mellom 10-20% fra gruppearbeidet, må studenten levere selvstendig skriftlig arbeid med innhold og innleveringsfrist bestemt av faglærer for å kunne gå opp til eksamen. Det er krav om 100% deltagelse på medstudentvurdering og praksisbesøk. Ved dokumentert gyldig fravær fra medstudentvurdering eller praksisbesøk kan det unntaksvis vurderes å gi studenten anledning til å gjennomføre en selvstendig obligatorisk aktivitet for å kunne gå opp til eksamen. Dersom studenten ikke får godkjent på denne selvstendige obligatoriske aktiviteten på første forsøk, vil det kunne gis mulighet for et andre forsøk.
Studentgruppen har ansvar for å fortløpende rapportere alle avvik fra planlagt gruppeaktivitet til emneansvarlig. Digital løsning i gruppearbeid kan unntaksvis brukes, men må avklares med emneansvarlig.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Fysioterapi (HSGFTB)
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Forkunnskapskrav
Fullført andre studieår av bachelor i fysioterapi.
I tillegg må studenten ha fullført femte semester av bachelor i fysioterapi.
Emnet har studierettskrav. Det betyr at emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp til bachelor i fysioterapi ved NTNU i Trondheim.
Kursmateriell
Emnet er læringsutbyttestyrt. Ressurslitteratur og annet kursmateriell publiseres fortløpende på Blackboard.
Studiepoengreduksjon
| Emnekode | Reduksjon | Fra |
|---|---|---|
| HFYS3002 | 5 sp | Høst 2020 |
Fagområder
- Helsevitenskap
- Folkehelse
- Fysioterapi
- Helse- og sosialfag