course-details-portlet

FYST2301

Arbeidsliv og arbeidshelse

Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.

Studiepoeng 7,5
Nivå Tredjeårsemner, nivå III
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Rapport

Om

Om emnet

Faglig innhold

Dette emnet handler om hvilken påvirkning samfunnsmessige forhold har for befolkningens arbeidsdeltakelse og arbeidshelse. Emnets innhold baserer seg på kunnskap fra fagområdene samfunnsmedisin, arbeidshelse og helsefremming, med en fordypning i arbeidshelse og bedriftshelsetjeneste. I denne fordypningen fokuseres det på HMS (helse, miljø og sikkerhet) arbeid, på betydningen av deltakelse i arbeidslivet for helse, og på strategier som virker inkluderende i arbeidslivet. Emnet gjør studentene i stand til å bidra med sin fysioterapikompetanse inn i systematisk, målrettet og lokalt tilpasset HMS arbeid i arbeidslivet.

Læringsutbytte

Kunnskap

Ved gjennomført emne forventes det at studenten kan:

  • gjøre rede for forvaltningsnivåer, aktører og prosesser samt sentrale lover og forskrifter knyttet til arbeidslivet og HMS-arbeidet.
  • identifisere og analysere sosiologiske, psykososiale og fysiske faktorer sin betydning for arbeidshelse og arbeidsdeltagelse.
  • drøfte betydningen av tilrettelegging for arbeidsdeltagelse for en mangfoldig befolkning.

Ferdigheter

Ved gjennomført emne forventes det at studenten kan:

  • anvende relevante metoder for å identifisere, kartlegge og vurdere risikoskapende faktorer for helsen i arbeidslivet, og iverksetter tiltak for å fjerne/redusere disse.
  • anvende oppdatert kunnskap om velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i HMS arbeid og virksomhet.
  • utforske og analysere faglige problemstillinger knyttet til deltagelse i arbeidsliv på en reflektert og systematisk måte

Generell kompetanse

Ved gjennomført emne forventes det at studenten kan:

  • vise innsikt i hvilken betydning arbeidsdeltagelse kan ha for helse.
  • planlegge og foreslå tiltak som fremmer inkludering i arbeidslivet.
  • ta faglig begrunnede valg om bruk av strategier og virkemidler i HMS arbeid.

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger, gruppearbeid, veiledning i gruppe, selvstudium og seminar, praksisstudium, prosjektarbeid. Emnet har delt læringsfokus med FYST2900.

Emneevaluering: Emnet evalueres minst én gang underveis i gjennomføringen og én gang etter hver gjennomføring av emnet, basert på referansegruppemetodikk. Etter minst hver tredje gjennomføring av emnet innhenter emneansvarlig også tilbakemelding fra alle studentene.

Mer om vurdering

Eksamen:

Skriftlig vurdering av grupperapport. Grupperapporten fra praksisbesøk i bedriftshelsetjenesten er skrevet etter et oppsett og med noen sentrale spørsmål. Rapporten vurderes med bokstavkarakterene A-F, hvor E er laveste beståtte resultat. Ved ikke bestått eksamen har studenten anledning til å melde seg opp til utsatt eksamen. Ved utsatt eksamen vil vurderingsform endres. Alle hjelpemidler er tillatt ved skriving av grupperapporten.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Fysioterapi (HSGFTB)

Forkunnskapskrav

Fullført andre studieår av bachelor i fysioterapi, dvs. følgende emner:

  • FYST2201
  • FYST2202
  • FYST2203
  • FYST2204

Emnet har studierettskrav. Det betyr at emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp til bachelor i fysioterapi ved NTNU i Trondheim.

Kursmateriell

Pensumlitteratur publiseres på Blackboard ved oppstart av emnet.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
HFYS3002 5 sp Høst 2020
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Helsevitenskap
  • Fysioterapi
  • Helse- og sosialfag

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Rapport
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2025

Rapport
Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode A Eksamenssystem Inspera Assessment