Emne - Folkehelse, inkluderende samfunn og global helse - ETT2302
Folkehelse, inkluderende samfunn og global helse
Om
Om emnet
Faglig innhold
Studenten har kunnskap om hvordan samfunnsutvikling og endringer lokalt, nasjonalt og globalt påvirker forutsetningene for aktivitet, deltagelse og helse for ulike grupper. Studenten gjør rede for hvordan sosial ulikhet påvirker aktivitet og deltagelse, og hvilke konsekvenser dette kan ha for helse. Studenten kan anvende og kritisk reflektere over ergoterapeutiske metoder for å fremme helse og livskvalitet, motvirke sosial ulikhet og bidra til meningsfull aktivitet og inkluderende samfunnsutvikling. Studenten lærer om ledelse og tilrettelegging av tverrfaglige og tverrsektorielle samarbeidsprosesser knyttet til folkehelsetiltak, som også inkluderer frivillige og brukerorganisasjoner.
Stjernemarkering (*) i læringsutbyttebeskrivelsene henviser til § 7 b og d, § 8 a og b, § 9 b-d, § 11 b, § 12 a og b, § 14 c, § 16 c, d og f, § 17 e, § 19 a og b, § 20 b og § 21 a, i Forskrift om Nasjonale retningslinjer for ergoterapeutdanning, som er basert på forskrift 6. september 2017 nr. 1353 om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger § 2, og tilpasset utdanningen.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hvordan lokale, nasjonale og globale helse- og miljøutfordringer påvirker aktivitetsmuligheter i ulike kontekster.
- har bred kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, for å bidra til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet.
- har kunnskap om og forståelse for minoritetsgruppers rettigheter og aktivitetsdeltagelse, og samers rettigheter og status som urfolk, * (§ 16 f).
- har bred kunnskap om hvordan ergoterapeuter kan bidra til etablering og endring av vaner, rutiner og roller som kan fremme aktivitetsdeltagelse, helse og livskvalitet.
Ferdighet
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om fysiske, psykososiale, strukturelle, digitale, kulturelle og holdningsmessige forhold for å fremme inkludering og deltagelse.
- kan reflektere over hvordan menneskerettighetene og retten til aktivitet kan sikre likeverdige tjenester for sårbare grupper.
- kan reflektere over aktiviteters kulturelle betydning for tilhørighet og identitet.
- kan reflektere over sammenheng mellom helse, oppvekst, utdanning, arbeid og levekår for å bidra til utvikling av god folkehelse for enkeltpersoner og grupper.
- kan anvende faglig kunnskap og ergoterapeutisk arbeidsprosess for å utvikle tiltak som motvirker sosial ulikhet og konsekvenser av sosial ulikhet.
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge samhandling for tverrfaglig, tverrprofesjonelt, tverrsektorielt og på tvers av virksomheter og nivåer, * (§ 12 b).
- kan kritisk vurdere og motvirke utilsiktede konsekvenser av tiltak og intervensjoner innen folkehelse.
- kan oppdatere seg på og reflektere over helse- og sosialpolitikk, velferdssystemer, lover og regelverk, * (§ 8 a).
Læringsformer og aktiviteter
Emnet har langsgående undervisning.
Pensum- og anbefalt litteratur publiseres i emnerommet i den digitale læringsplattformen ved emnets start. Studentene må ha egen PC.
Obligatoriske aktiviteter
- 80% obligatorisk tilstedeværelse
Mer om vurdering
Obligatorisk tilstedeværelse - det kreves 80% tilstedeværelse på timeplanfestet aktivitet i emnet for å kunne gå opp til eksamen.
Eksamen
Muntlig eksamen i gruppe med individuell (A-F) vurdering basert på samtale om gruppearbeid som gjennomføres i emnet.
Samtalen vil vare i 30 minutter og inneholde relevante faglige spørsmål om gruppearbeid gjennomført i emnet samt tema fra pensum. Utsatt eksamen kan ha enn annen form enn ordinær eksamen ved at den gjennomføres individuelt eller i gruppe, digitalt eller fysisk.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Ergoterapi (BERGO)
Forkunnskapskrav
Emnet har studierettskrav og er forbeholdt studenter som er tatt opp til bachelorstudiet i ergoterapi ved NTNU i Trondheim. Emnet gjennomføres ved det studiested som man har opptak ved.
- ETT/ETG1101 Person, aktivitet og deltakelse i hverdagslivet
- ETT/ETG1102 Aktivitetsanalyse
- EXPH0400 Examen philosophicum for medisin og helsefag
- ETT/ETG1103 Aktivitetsvitenskap
- ETT/ETG1104 Omgivelser, tilgjengelighet og teknologi
- ETT/ETG2201 Habilitering, rehabilitering og tilrettelegging ved aktivitetsutfordringer
- ETT/ETG2202 Ergoterapeutiske arbeidsprosesser og metoder
- ETT/ETG2203 Mestring av hverdagsliv med psykiske utfordringer
- ETT/ETG2220 Ergoterapiprosessen og klinisk resonnering
- ETT/ETG2204 Helsefremming og tilhørighet i kommunen
- ETT/ETG2205 Deltagelse i arbeid og utdanning
- ETT/ETG2301 Prosjektarbeid og ledelse
Kursmateriell
Pensum- og anbefalt litteratur publiseres i emnerommet i den digitale læringsplattformen Blackboard ved emnets start. Studentene må ha egen PC.
Studiepoengreduksjon
| Emnekode | Reduksjon | Fra |
|---|---|---|
| ETG2302 | 7,5 sp | Høst 2020 |
Fagområder
- Ergoterapi