Emne - Folkehelse, inkluderende samfunn og global helse - ETT2302
ETT2302 - Folkehelse, inkluderende samfunn og global helse
Om emnet
Nytt fra studieåret 2022/2023
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Muntlig eksamen
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 100/100 | 20 minutter | E |
Faglig innhold
Studenten har kunnskap om hvordan samfunnsutvikling og endringer lokalt, nasjonalt og globalt påvirker forutsetningene for aktivitet, deltagelse og helse for ulike grupper. Studenten gjør rede for hvordan sosial ulikhet påvirker aktivitet og deltagelse, og hvilke konsekvenser dette kan ha for helse. Studenten kan anvende og kritisk reflektere over ergoterapeutiske metoder for å fremme helse og livskvalitet, motvirke sosial ulikhet og bidra til meningsfull aktivitet og inkluderende samfunnsutvikling. Studenten lærer om ledelse og tilrettelegging av tverrfaglige og tverrsektorielle samarbeidsprosesser knyttet til folkehelsetiltak, som også inkluderer frivillige og brukerorganisasjoner.
Stjernemarkering (*) i læringsutbyttebeskrivelsene henviser til § 7 b og d, § 8 a og b, § 9 b-d, § 11 b, § 12 a og b, § 14 c, § 16 c, d og f, § 17 e, § 19 a og b, § 20 b og § 21 a, i Forskrift om Nasjonale retningslinjer for ergoterapeutdanning, som er basert på forskrift 6. september 2017 nr. 1353 om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger § 2, og tilpasset utdanningen.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hvordan lokale, nasjonale og globale helse- og miljøutfordringer påvirker aktivitetsmuligheter i ulike kontekster.
- har bred kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, for å bidra til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet.
- har kunnskap om og forståelse for minoritetsgruppers rettigheter og aktivitetsdeltagelse, og samers rettigheter og status som urfolk, * (§ 16 f).
- har bred kunnskap om hvordan ergoterapeuter kan bidra til etablering og endring av vaner, rutiner og roller som kan fremme aktivitetsdeltagelse, helse og livskvalitet.
Ferdighet
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om fysiske, psykososiale, strukturelle, digitale, kulturelle og holdningsmessige forhold for å fremme inkludering og deltagelse.
- kan reflektere over hvordan menneskerettighetene og retten til aktivitet kan sikre likeverdige tjenester for sårbare grupper.
- kan reflektere over aktiviteters kulturelle betydning for tilhørighet og identitet.
- kan reflektere over sammenheng mellom helse, oppvekst, utdanning, arbeid og levekår for å bidra til utvikling av god folkehelse for enkeltpersoner og grupper.
- kan anvende faglig kunnskap og ergoterapeutisk arbeidsprosess for å utvikle tiltak som motvirker sosial ulikhet og konsekvenser av sosial ulikhet.
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge samhandling for tverrfaglig, tverrprofesjonelt, tverrsektorielt og på tvers av virksomheter og nivåer, * (§ 12 b).
- kan kritisk vurdere og motvirke utilsiktede konsekvenser av tiltak og intervensjoner innen folkehelse.
- kan oppdatere seg på og reflektere over helse- og sosialpolitikk, velferdssystemer, lover og regelverk, * (§ 8 a).
Læringsformer og aktiviteter
Studiet har langsgående undervisning og bruker stor grad av studentaktive læringsformer individuelt og i gruppe. Dette kan foregå som problembasert læring (PBL), bruk av basisgrupper, teambasert læring, selvstudium, oppgaver, seminarer og ferdighetslæring. Forelesninger og digitale læringsformer brukes når det er hensiktsmessig. Deltagelse seminar med fremlegg.
Mer om vurdering
Eksamen er en muntlig eksamen i gruppe. Vurderingen er individuell (bestått/ikke bestått) basert på selvstendig fremlegg og diskusjoner i gruppen. Gruppen tar utgangspunkt i relevante tema fra pensum om folkehelse. Ved ikke bestått gjennomføres ny, utsatt individuelt med lærer.
Utsatt eksamen/kontinuasjon: i henhold til eksamensplanen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Ergoterapi (BERGO)
Anbefalte forkunnskaper
ETT/ETG2301 Prosjektarbeid- og ledelse.
Forkunnskapskrav
ETT/ETG2204 Helsefremming og tilhørighet i kommunen
ETT/ETG2205 Deltagelse i arbeid og utdanning
ETT/ETG2220 Ergoterapiprosessen og klinisk resonnering
Studenten kan starte på emnet, men kan ikke avlegge eksamen før alle forkunnskapskravene er bestått. Emnet har studierettskrav. Dette betyr at emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp til bachelor i ergoterapi ved NTNU. Emnet gjennomføres ved det studiestedet der studenten har fått opptak.
Kursmateriell
En oversikt over oppdatert, anbefalt litteratur for emnet legges ut på læringsplattformen før emnestart. Studentene må ha egen PC i emnet.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
ETG2302 | 7.5 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2023
Undervisningsspråk: -
Sted: Trondheim
- Ergoterapi
Ansvarlig enhet
Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Muntlig eksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Vår
ORD
Muntlig eksamen
100/100
E
08.02.2023 - 09.02.2023
09:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Muntlig eksamen 100/100 E 01.03.2023
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"