course-details-portlet

ETG2302

Folkehelse, inkluderende samfunn og global helse

Studiepoeng 7,5
Nivå Tredjeårsemner, nivå III
Undervisningsstart Vår 2026
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Gjøvik
Vurderingsordning Muntlig eksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Studenten har kunnskap om hvordan samfunnsutvikling og endringer lokalt, nasjonalt og globalt påvirker forutsetningene for aktivitet, deltagelse og helse for ulike grupper. Studenten gjør rede for hvordan sosial ulikhet påvirker aktivitet og deltagelse, og hvilke konsekvenser dette kan ha for helse. Studenten kan anvende og kritisk reflektere over ergoterapeutiske metoder for å fremme helse og livskvalitet, motvirke sosial ulikhet og bidra til meningsfull aktivitet og inkluderende samfunnsutvikling. Studenten lærer om ledelse og tilrettelegging av tverrfaglige og tverrsektorielle samarbeidsprosesser knyttet til folkehelsetiltak, som også inkluderer frivillige og brukerorganisasjoner.

Stjernemarkering (*) i læringsutbyttebeskrivelsene henviser til § 7 b og d, § 8 a og b, § 9 b-d, § 11 b, § 12 a og b, § 14 c, § 16 c, d og f, § 17 e, § 19 a og b, § 20 b og § 21 a, i Forskrift om Nasjonale retningslinjer for ergoterapeutdanning, som er basert på forskrift 6. september 2017 nr. 1353 om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger § 2, og tilpasset utdanningen.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvordan lokale, nasjonale og globale helse- og miljøutfordringer påvirker aktivitetsmuligheter i ulike kontekster.
  • har bred kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, for å bidra til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet.
  • har kunnskap om og forståelse for minoritetsgruppers rettigheter og aktivitetsdeltagelse, og samers rettigheter og status som urfolk, * (§ 16 f).
  • har bred kunnskap om hvordan ergoterapeuter kan bidra til etablering og endring av vaner, rutiner og roller som kan fremme aktivitetsdeltagelse, helse og livskvalitet.

Ferdighet

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap om fysiske, psykososiale, strukturelle, digitale, kulturelle og holdningsmessige forhold for å fremme inkludering og deltagelse.
  • kan reflektere over hvordan menneskerettighetene og retten til aktivitet kan sikre likeverdige tjenester for sårbare grupper.
  • kan reflektere over aktiviteters kulturelle betydning for tilhørighet og identitet.
  • kan reflektere over sammenheng mellom helse, oppvekst, utdanning, arbeid og levekår for å bidra til utvikling av god folkehelse for enkeltpersoner og grupper.
  • kan anvende faglig kunnskap og ergoterapeutisk arbeidsprosess for å utvikle tiltak som motvirker sosial ulikhet og konsekvenser av sosial ulikhet.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge samhandling for tverrfaglig, tverrprofesjonelt, tverrsektorielt og på tvers av virksomheter og nivåer, * (§ 12 b).
  • kan kritisk vurdere og motvirke utilsiktede konsekvenser av tiltak og intervensjoner innen folkehelse.
  • kan oppdatere seg på og reflektere over helse- og sosialpolitikk, velferdssystemer, lover og regelverk, * (§ 8 a).

Læringsformer og aktiviteter

Emnet har langsgående undervisning.

Emnet bruker stor grad av studentaktive læringsformer. Dette kan foregå ved bruk av grupper, teambasert læring, selvstudier, oppgaveløsning og oppgaveskriving, seminarer, ferdighetstrening og dialogbasert forelesning. Digitale læringsformer brukes når det er hensiktsmessig.

Obligatoriske aktiviteter

  • 80% tilstedeværelse i all timeplanfestet undervisning

Mer om vurdering

Obligatorisk aktivitet:

  • 80% tilstedeværelse i all timeplanfestet undervisning

Godkjente obligatoriske aktiviteter i teoriemner er som hovedregel gyldig i et kalenderår, forutsatt at den obligatoriske aktiviteten ikke har endret seg. På bakgrunn av søknad fra studenten kan instituttet utvide gyldigheten. Obligatorisk aktivitet må være godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.

Vurdering:

Eksamen er en muntlig eksamen i gruppe. Vurderingen er individuell (bestått/ikke bestått) basert på selvstendig fremlegg og diskusjoner i gruppen. Gruppen tar utgangspunkt i relevante tema fra anbefalt litteratur om folkehelse. Utsatt eksamen gjennomføres individuelt.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Ergoterapi (BERGO)

Forkunnskapskrav

Emnet har studierettskrav og er forbeholdt studenter som er tatt opp til bachelorstudiet i ergoterapi ved NTNU i Gjøvik/ Trondheim. Emnet gjennomføres ved det studiested som man har opptak ved.

Kursmateriell

Anbefalt litteratur og ressurslitteratur publiseres i emnerommet i den digitale læringsplattformen Blackboard ved emnets start. Studentene må ha egen PC.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
ETT2302 7,5 sp Høst 2020
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Ergoterapi

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for helsevitenskap Gjøvik

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Muntlig eksamen
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Vår 2026

Muntlig eksamen
Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode A Dato 16.02.2026 Tid 09:00 Varighet 30 minutter

Utsatt eksamen - Vår 2026

Muntlig eksamen
Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode A Dato 17.03.2026 Tid 09:00 Varighet 30 minutter