Emne - Prosjektarbeid og -ledelse - ETG2301
Prosjektarbeid og -ledelse
Om
Om emnet
Faglig innhold
Studenten har kunnskap om prosjektarbeid- og ledelse, innovasjon, kreative prosesser og entreprenørskap i tverrfaglig samarbeid med bruker- og interesseorganisasjoner og andre relevante aktører. utvikler, planlegger og, om mulig, gjennomfører et prosjekt som sikter mot å forbedre ergoterapeutisk praksis, og fremstiller resultat til relevante målgrupper. Dette kan også innbefatte oppdrag fra eksterne samarbeidspartnere.
Stjernemarkering (*) i læringsutbyttebeskrivelsene henviser til § 7 b og d, § 8 a og b, § 9 b-d, § 11 b, § 12 a og b, § 14 c, § 16 c, d og f, § 17 e, § 19 a og b, § 20 b og § 21 a, i Forskrift om Nasjonale retningslinjer for ergoterapeutdanning, som er basert på forskrift 6. september 2017 nr. 1353 om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger § 2, og tilpasset utdanningen.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om prosjektarbeid og prosjektledelse, innovasjon, kreative prosesser og entreprenørskap, * (§ 19 b).
- har bred kunnskap om brukermedvirkning, kommunikasjon, tverrfaglig samarbeid og etikk i prosjektarbeid og innovasjonsprosesser.
- har kjennskap til vitenskapsteori og forskningsetikk, og hvordan disse kan bidra til kunnskapsutvikling i ergoterapi.
Ferdighet
Studenten
- kan anvende ny kunnskap og kan foreta faglige vurderinger til å forbedre og utvikle tjenester og produkter.
- kan anvende kreative og problemløsende strategier for å fremme aktivitet og deltagelse.
- anvender metoder for prosjektarbeid.
- kommuniserer resultater av prosjektarbeid.
Generell kompetanse
Studenten
Læringsformer og aktiviteter
Emnet har langsgående undervisning.
Studiet bruker stor grad av studentaktive læringsformer individuelt og i gruppe. Dette kan foregå som ved bruk av basisgrupper, teambasert læring, selvstudium, oppgaver, seminarer og ferdighetslæring. Forelesninger og digitale læringsformer brukes når det er hensiktsmessig.
Obligatoriske aktiviteter
- Prosjektplan
- Muntlig presentasjon i gruppe
- 80% tilstedeværelse i all timeplanfestet undervisning
Mer om vurdering
Obligatorisk aktivitet
- Gruppevis, skriftlig innlevering. Oppgaven er knyttet til prosjektarbeid.
- Gruppevis, muntlig presentasjon av eget arbeid og gruppen opponerer på minimum en annen gruppes arbeid.
- 80% tilstedeværelse i all timeplanfestet undervisning
Godkjente obligatoriske aktiviteter i teoriemner er som hovedregel gyldig i et kalenderår, forutsatt at den obligatoriske aktiviteten ikke har endret seg. På bakgrunn av søknad fra studenten kan instituttet utvide gyldigheten.
Studenter som ikke får godkjent obligatorisk aktivitet på første forsøk skal ha mulighet til et andre forsøk. I særskilte tilfeller kan studenter søke om et tredje forsøk. Obligatorisk aktivitet må være godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. Hvis obligatorisk aktivitet ikke blir godkjent, må emnet tas på nytt i sin helhet ved neste gjennomføring.
Vurdering
Eksamen gjennomføres som en hjemmeeksamen i gruppe. Oppgaven blir delt ut i begynnelsen av emnet.
Ved en gruppeeksamen skal studentene utforme og signere en gruppekontrakt samt føre en felles logg over gruppemedlemmenes tilstedeværelse og den enkeltes bidrag og avtaler. Disse legges frem for emneansvarlig eller veileder når den etterspørres. Det er som hovedregel ikke anledning til en individuell innlevering når eksamensformen er gruppebasert. Dersom en student ikke har bidratt faglig og/eller ikke evner å samarbeide i gruppe, kan emneansvarlig i samråd med studieprogramleder pålegge en student å levere individuelt. En individuell eksamen må ha karakter av å være et selvstendig arbeid, og har som hovedregel samme frist som gruppeeksamen.
Utsatt eksamen gjennomføres i gruppe og er en forbedring av oppgaven.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Ergoterapi (BERGO)
Forkunnskapskrav
Emnet har studierettskrav og er forbeholdt studenter som er tatt opp til bachelorstudiet i ergoterapi ved NTNU i Gjøvik/ Trondheim. Emnet gjennomføres ved det studiested som man har opptak ved. Studenten kan starte på emnet, men kan ikke avlegge eksamen før alle forkunnskapskravene er bestått.
- ETT/ETG2201 Habilitering, rehabilitering og tilrettelegging ved aktivitetsutfordringer
- ETT/ETG2202 Ergoterapeutiske arbeidsprosesser og metoder
- ETT/ETG2203 Mestring av hverdagsliv med psykiske utfordringer
Kursmateriell
Anbefalt- og ressurslitteratur publiseres i emnerommet i den digitale læringsplattformen Blackboard ved emnets start. Studentene må ha egen PC.
Studiepoengreduksjon
| Emnekode | Reduksjon | Fra |
|---|---|---|
| ETT2301 | 7,5 sp | Høst 2020 |
Fagområder
- Ergoterapi
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Faglærere
Ansvarlig enhet
Eksamen
Eksamen
Ordinær eksamen - Høst 2025
Hjemmeeksamen
Innlevering 12.12.2025 Tid Utlevering 09:00
Innlevering 14:00 Varighet 4 uker Eksamenssystem Inspera Assessment