Emne - Omgivelser, tilgjengelighet og teknologi - ETG1104
ETG1104 - Omgivelser, tilgjengelighet og teknologi
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave- gruppe
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave- gruppe | 100/100 |
Faglig innhold
I dette emnet lærer studentene om hvordan fysiske, sosiale, institusjonelle, kulturelle og teknologiske omgivelser påvirker, og påvirkes av aktivitet og aktivitetsutførelse. Det belyses hvordan funksjonshemming oppstår i gapet mellom individets forutsetninger og omgivelsenes krav. Studentene lærer om hvordan gapet kan minskes gjennom fokus på omgivelser, inklusive velferdsteknologi og andre hjelpemidler. Studentene kan gjøre rede for prinsippene i universell utforming og reflektere over hvordan utformingen av omgivelsene gjenspeiler verdier og normer i samfunnet.
Stjernemarkering (*) i læringsutbyttebeskrivelsene henviser til § 7 b og d, § 8 a og b, § 9 b-d, § 11 b, § 12 a og b, § 14 c, § 16 c, d og f, § 17 e, § 19 a og b, § 20 b og § 21 a, i Forskrift om Nasjonale retningslinjer for ergoterapeutdanning, som er basert på forskrift 6. september 2017 nr. 1353 om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger § 2, og tilpasset utdanningen.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hvordan omgivelser kan fremme eller hemme meningsfull aktivitet og deltagelse i hverdagslivet, uavhengig av funksjonsnivå og -utfordringer.
- har kunnskap om universell utforming og tilrettelegging av omgivelsene.
- har kunnskap om ulike former for og hensikter med teknologi.
- har kunnskaper om lovverk som motvirker diskriminering eller sikrer menneskerettigheter og brukermedvirkning, * (§ 7 d).
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sentrale aktivitetsteorier og -modeller for å belyse omgivelsenes betydning for aktivitet og deltagelse.
- bruker relevante kartleggingsmetoder og beskriver omgivelsenes krav og muligheter på bakgrunn av gjennomført aktivitetsanalyse.
- kan reflektere over hvordan utforming og tilpasning av omgivelser kan bidra til å fremme inkludering og deltagelse.
- kan diskutere hvordan velferdsteknologi og hjelpemidler kan fremme eller hemme aktivitet og deltakelse.
Generell kompetanse
Studenten
- kjenner til hvorfor brukermedvirkning er sentralt i tverrfaglige og tverrsektorielle samarbeidsprosesser ved utforming av omgivelser.
- er oppmerksom på hvordan utformingen av de fysiske omgivelsene gjenspeiler verdier og normer i samfunnet.
- kan finne frem til og anvende relevant lovverk, * (§ 7 a).
Læringsformer og aktiviteter
Emnet har langsgående undervisning.
Emnet bruker stor grad av studentaktive læringsformer. Dette kan foregå ved bruk av grupper, teambasert læring, selvstudier, oppgaveløsning og oppgaveskriving, seminarer, ferdighetstrening og dialogbasert forelesning. Digitale læringsformer brukes når det er hensiktsmessig.
Obligatoriske aktiviteter
- Innlevering og godkjenning av Gruppekontrakt
Mer om vurdering
Obligatorisk aktivitet:
- Innlevering og godkjenning av gruppekontrakt.
Godkjente obligatoriske aktiviteter i teoriemner er som hovedregel gyldig i et kalenderår, forutsatt at den obligatoriske aktiviteten ikke har endret seg. På bakgrunn av søknad fra studenten kan instituttet utvide gyldigheten.
Studenter som ikke får godkjent obligatorisk aktivitet på første forsøk skal ha mulighet til et andre forsøk. I særskilte tilfeller kan studenter søke om et tredje forsøk. Obligatorisk aktivitet må være godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. Hvis obligatorisk aktivitet ikke blir godkjent, må emnet tas på nytt i sin helhet ved neste gjennomføring.
Eksamen:
Eksamen er en hjemmeeksamen (oppgave) som skal gjennomføres i gruppe, med vurdering bestått/ikke bestått. Gruppearbeidet foregår gjennom hele emnet og obligatoriske aktiviteter må være godkjent for å avlegge eksamen i emnet. Ved utsatt eksamen vil bearbeidet arbeid av ordinær besvarelse bli vurdert.
Ved en gruppeeksamen skal studentene utforme og signere en gruppekontrakt samt føre en felles logg over gruppemedlemmenes tilstedeværelse og den enkeltes bidrag og avtaler. Disse legges frem for emneansvarlig når den etterspørres. Det er som hovedregel ikke anledning til en individuell innlevering når eksamensformen er gruppebasert. Dersom en student ikke har bidratt faglig og/eller ikke evner å samarbeide i gruppe, kan emneansvarlig i samråd med studieprogramleder pålegge en student å levere individuelt. En individuell eksamen må ha karakter av å være et selvstendig arbeid, og har som hovedregel samme frist som gruppeeksamen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Ergoterapi (BERGO)
Anbefalte forkunnskaper
ETT/ETG1101 Person, aktivitet og deltakelse i hverdagsliv
ETT/ETG1102 Aktivitetsanalyse
ETT/ETG1103 Aktivitetsvitenskap
EXPH0400 Examen philosophicum for medisin og helsefag
Forkunnskapskrav
Emnet har studierettskrav og er forbeholdt studenter som er tatt opp til bachelorstudiet i ergoterapi ved NTNU i Gjøvik/ Trondheim. Emnet gjennomføres ved det studiested som man har opptak ved.
Kursmateriell
Pensum- og anbefalt litteratur publiseres i emnerommet i den digitale læringsplattformen Blackboard ved emnets start. Studentene må ha egen PC.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
HERG1002 | 7.5 | HØST 2020 | |
ETT1104 | 7.5 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Gjøvik
- Ergoterapi
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave- gruppe
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Oppgave- gruppe 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Sommer UTS Oppgave- gruppe 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"