Emne - Dokumentasjonsforvaltning i et samfunns- og virksomhetsperspektiv - DOK3003
Dokumentasjonsforvaltning i et samfunns- og virksomhetsperspektiv
Om
Om emnet
Faglig innhold
Emnet behandler sentrale spørsmål og utfordringer i digital dokumentasjonsforvaltning. Fokus er på begreper, prinsipper, standarder og fellesløsninger innenfor dokumentasjonsforvaltning i lys av rammer og intensjoner i lov- og regelverk, teknologiske muligheter og menneskelige ressurser. Dokumentasjonsforvaltningen ses også i lys av overordnede samfunnsmessige rammer og mål. Emnet tar videre opp sentrale teoriretninger i relasjon til analyse av funksjoner og prosesser innenfor en virksomhet, både offentlige og private. Et aktuelt tema er virksomhetsarkitektur. Hvordan identifiserer og analyserer vi virksomhetenes funksjoner og prosesser, og hvordan får vi etablert gode systemer for informasjonsflyt og beslutningsprosesser som understøtter virksomhetenes formål og dokumentasjonsbehov? Andre temaer er internkontroll, informasjonssikkerhet, personvern, introduksjonen av kunstig intelligens i arkiv og dokumentasjonsforvaltning, verdivurdering, fangst og bevaring av dokumentasjonen som virksomhetene skaper. Emnet bygger på og viderefører kunnskap om dokumentasjonsforvaltning og digital kompetanse som blir gitt i bachelor i arkiv, museum og dokumentasjonsforvaltning.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- forstår relevante begreper, teorier, prinsipper og funksjonsområder innenfor dokumentasjonsforvaltning
- kjenner til grunnleggende prinsipper for virksomhetsarkitektur
- kjenner til det juridiske ramme- og regelverk som dokumentasjonsforvaltning opererer innenfor
Ferdigheter
Studenten kan:
- gjennomføre en funksjons- og prosessanalyse i en virksomhet
- anvende sin kunnskap til å utvikle og implementere rutiner og praksis som bidrar til en pålitelig og sikker dokumentasjonsforvaltning og til å opprettholde tillit til dokumentasjonen som skapes over tid
- planlegge og bidra i utformingen og implementeringen av en virksomhets dokumentasjonsstrategi
- bidra til å forberede en internkontroll av virksomhetens dokumentasjonsforvaltning
Generell kompetanse
Studenten kan:
- analysere og diskutere utfordringer ved digitalisering i relasjon til dokumentasjonsforvaltning
- kommunisere faglige problemstillinger innenfor dokumentasjonsforvaltning både skriftlig og muntlig
- fatte selvstendige og reflekterte beslutninger om hvilken informasjon og dokumentasjon som skal bevares fra virksomhetene i lys av virksomhetenes eget behov og samfunnets behov
- kommunisere betydningen av å opprettholde tillit til dokumentasjonen over tid
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, seminarer og gruppearbeid. Foregår primært digitalt (i sanntid), men undervisning og læringsaktiviteter på campus kan forekomme.
Obligatoriske aktiviteter/arbeidskrav
En skriftlig oppgave
Muntlig presentasjon av skriftlig oppgave
Skriftlig førsteutkast til semesteroppgave
Muntlig presentasjon av semesteroppgavens førsteutkast på framleggseminar
Obligatoriske aktiviteter
- Kvalifiseringsoppgave
- Førsteutkast
- Framlegg av førsteutkast på midtveisseminar
- Muntlig presentasjon av kvalifiseringsoppgave
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter/arbeidskrav
Underveis i undervisningen skal det leveres inn en skriftlig oppgave på ca. 5 sider, samt et førsteutkast til semesteroppgave. Den skriftlige oppgaven skal presenteres muntlig i en forelesning, mens førsteutkastet skal presenteres på eget framleggseminar. Dersom presentasjonene blir gjennomført digitalt, er det en forutsetning at studenten deltar med både kamera og mikrofon under hele seminaret.
Kommentarer fra faglærer og medstudenter blir gitt på dette seminaret. Studentene oppfordres til aktiv deltakelse under medstudentenes muntlige presentasjon. Nærmere informasjon blir gitt ved studiestart i emnets første semester.
Obligatoriske aktiviteter/arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent og må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen i emnet. Studenter som har tidligere godkjente aktiviteter/arbeidskrav i emnet må ta kontakt med emneansvarlig lærer ved semesterstart, for å få en vurdering om tidligere godkjente aktiviteter/arbeidskrav fortsatt er gyldig.
Vurderingsform
Emnet vurderes på grunnlag av avsluttende semesteroppgave i andre semester. Omfang, innleveringsfrist og oppgavetekst kunngjøres ved oppstart første semester.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Arkiv og dokumentasjonsforvaltning (MAD)
Anbefalte forkunnskaper
LBAS1001, LBAS1002, LBAS1004, LBAS2004
Kursmateriell
Pensumliste og undervisningsplan blir lagt ut på NTNUs digitale læringsplattform (Blackboard) ved studiestart. Mindre endringer kan forekomme i løpet av semesteret. Studentene plikter å holde seg orientert og oppdatert om all informasjon fra lærere via læringsplattformen og NTNUs e-post.
Fagområder
- Arkivkunnskap
- Digitalisering
- Dokumentasjonsforvaltning
- Samfunnsvitenskapelige fag