Emne - Kunstfagdidaktisk forsking - DID3105
DID3105 - Kunstfagdidaktisk forsking
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
I dette emnet lærer studentene å navigere i et bredt kunstfagdidaktisk forskningsfelt, og å utvikle en prosjektbeskrivelse for egen masteroppgave. Emnet sikter mot å utvikle original, kritisk, etisk, metodisk, informert og velartikulert kunstfagdidaktisk forskningskompetanse. Emnet utvikler studentens trygghet, kreativitet, fleksibilitet og evne til kritisk vurdering av egen og andres kunstfagdidaktiske forskning. Studentene vil gjennom emnet erfare hvordan kunstfagdidaktisk forskning kan utvikles, deles og bidra til endringsprosesser. Aktiviteter og vurderinger i emnet knytter an til internasjonale teorier og praksiser innenfor kunstfagdidaktisk forskning. Studentene deltar i studentbasert fagfellevurdering og støtte i emnet, og er med på å utvikle et flerkunstfaglig, didaktisk forskningsfellesskap. Studentene får erfaring med å presentere og utvikle egne forskningsideer gjennom emnet.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har god forståelse om forskning i og med kunst, inkludert og med vekt på kunst-basert og praksis-ledet forskning så vel som på teori-dreven, kritisk og dekolonial forskning
- har god innsikt i kunst som sosial endring i teori og praksis
- inngående forståelse for sentrale ideer bak teorier og metoder innenfor kunstfagdidaktisk forskning
Ferdigheter
Kandidaten
- kan utforme en gjennomførbar prosjektbeskrivelse for et forskningsarbeid på masternivå
- kan med sikkerhet presentere egen forskning på masternivå skriftlig, muntlig og multimodalt
- kan ta begrunnede valg om forskningsdesign i eget masterarbeid
- kan vurdere metodologiske muligheter og hvordan disse påvirker valg i forsknings- og skriveprosessen
Generell kompetanse
kandidaten
- kan bidra i fagfelleprosesser med medstudenter på støttende måter
- kan gå i dialog med aktuelle metodologier og teorier innenfor kunstfagdidaktisk forskning
- kan vurdere kvaliteter i- og ved et spekter av tilnærminger i kunstfagdidaktisk forskning
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen er organisert som fire intensive samlinger i Trondheim.
Studentene vil lære gjennom følgende aktiviteter:
- Workshops, samarbeidslæring, og delta i utviklingen av et forskningsfellesskap
- Lese, analysere og delta i medstudentresponser/ fagfellediskusjoner, utvikle egen masterprosjektbeskrivelse, selvorganisert læring , visuelle designs
Studentene vil gjennom emnet kunne besøke ulike kontekster for kunstfagdidaktisk praksis, for eksempel skoler, kulturskoler, museer, kinoer eller konserthaller. Eventuelle inngangsbilletter betales av Institutt for lærerutdanning.
Det er fire obligatoriske aktiviteter i dette emnet:
- 1) Presentasjon av en eksisterende relevant masteroppgave, der fokus for presentasjonen er på oppgavens forskningsdesign og metodologi
- 2) Beskrivelse av og refleksjon rundt egen planlagt metodologisk tilnærming
- 3) Presentasjon av eget masterprosjekts forskningsdesign gjennom en akademisk poster
- 4) Deltakelse i undervisning 75 %.
Alle aktiviteter/arbeidskrav må være gjennomført og bestått for å kunne levere eksamen i emnet.
Obligatoriske aktiviteter
- Presentasjon
- Refleksjonsskriv
- Presentasjon
- Deltakelse i undervisning 75 %.
Mer om vurdering
Skriftlig prosjektbeskrivelse (8-10 sider) for eget masterprosjekt. Vurderingen gis som bokstavkarakter jf NTNUs karakterskala, A-F. A-E betyr bestått, og F betyr ikke-bestått.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Fagdidaktikk (MDID)
Anbefalte forkunnskaper
Fullført lærerutdanning eller bachelorgrad med relevans for kunstfagdidaktikk er anbefalt. Undervisningserfaring er en fordel.
Det anbefales også at de obligatoriske arbeidskravene i DID3104 Kunstfagdidaktikk er gjennomført og bestått.
Kursmateriell
Emnebeskrivelser og undervisningsplan for emnet - Pensumliste som inneholder oppdatert internasjonal litteratur relevant for kunstfagdidaktisk forskning, på engelsk og nordiske språk. Det vil være ulike pensumvalg, men obligatoriske og anbefalte pensumlister vil gjøres tilgjengelige på læringsplattformen. Studentenes pensumliste må godkjennes av emneansvarig. - Ulike kunstmaterialer som er tilgjengelige ved Institutt for lærerutdanning. Institutt for lærerutdanning dekker ikke kostnader for andre materialer
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
EDU3075 | 7.5 | HØST 2021 | |
DID3102 | 7.5 | HØST 2021 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2023
Undervisningsspråk: Engelsk
Sted: Trondheim
- Estetiske fag
- Fagdidaktikk
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Vår
ORD
Oppgave
100/100
Utlevering
15.05.2023Innlevering
22.05.2023
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"