Emne - Profesjonsutøvelse i lokal og global kontekst - BBV2008
Profesjonsutøvelse i lokal og global kontekst
Velg studieårVurdering og obligatoriske aktiviteter kan bli endret frem til 20. september.
Om
Om emnet
Faglig innhold
Emnet skal gi innsikt i samfunnsvitenskapelige metoder, gi studentene erfaringer med å gjennomføre alle ledd i en forskningsprosess gjennom gruppearbeid. Studentene skal anvende samfunnsvitenskapelige metoder til å undersøke et selvvalgt tema som er relevant for utøvelse av barnevernfaglig praksis. Dette gir mulighet for studentene til faglig fordypning om barnevernsfaglig arbeid i Norge eller i andre nasjonale kontekster. Tema som undersøkes formuleres i en problemstilling, som så skal belyses gjennom datainnsamling i felt, pensum og annen litteratur. Fremgangsmåten i og resultatet av undersøkelsen skal presenteres i en rapport i et vitenskapelig format. Datainnsamlingen kan foregå i Norge eller i utlandet. Studentene vil gjennom gruppenes empiriske studier få økt innsikt i hvordan faktorer på samfunnsnivå kan få betydning for barn, unge og familier sine livsbetingelser. Studiene vil også gi økt kunnskap om hvordan økonomiske, politiske, kulturelle, juridiske og strukturelle betingelser kan ha betydning for barnevernfaglig yrkesutøvelse. Relevante tema kan for eksempel være innenfor forebyggende arbeid, miljøterapi og akuttarbeid rettet mot utsatte barn og unge.
Læringsutbytte
Kunnskap: - Kandidaten har:
- kunnskap om samfunnsvitenskapelige metoder, og om metoders muligheter og begrensninger
- kunnskap om forskningsetikk
- Kandidaten har kunnskap om hvordan samfunnsvitenskapelig forskningsmetoder kan skape kunnskap om barnevernfaglige problemstillinger i en lokal og global kontekst
- Kunnskap om arbeid i grupper og om gruppeprosesser
Ferdigheter - Kandidaten:
- har erfaring med å formulere, undersøke og belyse en vitenskapelig problemstilling
- kjenner til og kan reflektere over prosesser rundt innhenting og bearbeiding av forskningsdata
- har evne til å sette seg inn i og anvende fagteoretisk kunnskap som er relevant for et vitenskapelig studium
- kan gjøre litteratursøk om et tema
- kan anvende litteratur og empiri til å belyse en problemstilling
Generell kompetanse - Kandidaten:
- har kjennskap til og kan reflektere over forskningsetiske problemstillinger
- har grunnleggende kunnskap om formidling av forskningsarbeid, muntlig og skriftlig
- har en begynnende forståelse for kunnskapsutvikling om og i praksisfeltet
- kan bidra i og ta ansvar for å fremme konstruktive gruppeprosesser
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, gruppearbeid, gruppeveiledning, skriftlig arbeid, muntlig presentasjon. Feltperioden varer i 4-5 uker.
Obligatoriske aktiviteter
- Skriftlig gruppeoppgave med muntlig fremlegg
Mer om vurdering
Obligatorisk gruppearbeidskrav med muntlig framlegg må være godkjent for at studenten kan gå opp til individuell skriftlig skoleeksamen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Barnevern (HSGBVB) - enkelte retninger
Anbefalte forkunnskaper
Emnet bygger på emnene i de tre første semestrene i bachelorprogrammet barnevernpedagog.
Forkunnskapskrav
For å kunne ta eksamen i emnet må studentene ha bestått vurdering i 60 studiepoeng fra første studieår samt 15 studiepoeng fra andre studieår i programmet.
Emnet har studierettskrav. Det betyr at emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp til studiet Bachelor i barnevernpedagog ved NTNU.
Kursmateriell
Pensum blir publisert i Blackboard ved oppstart av emnet.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra |
---|---|---|
BBV2005 | 15 sp | Høst 2020 |
Fagområder
- Barnevernspedagog