Emne - Miljøterapi med utsatte barn og unge - BBV2007
Miljøterapi med utsatte barn og unge
Om
Om emnet
Faglig innhold
Emnet gir en innføring i miljøterapeutisk arbeid rettet mot utsatte barn, ungdom og deres familier. Ulike miljøterapeutiske perspektiver og tilnærminger for å fremme læring, mestring, inkludering og deltagelse. Kommunikasjon med barn og unge om vonde erfaringer og samarbeid om deres endring og utvikling. Ulike aspekter ved makt, asymmetri, tvang og frivillighet, bl.a. Rettighetsforskriften.
Læringsutbytte
Kunnskap - Studenten har:
- kunnskap om ulike miljøterapeutiske perspektiver og metoder som fremmer læring, mestring, inkludering og deltagelse for sårbare barn og ungdommer i en miljøterapeutisk kontekst
- forskningsbasert kunnskap om barn og unge i barnevernsinstitusjoner, og miljøterapeutisk endringsarbeid på ulike arenaer
- kunnskap om juridiske og organisatoriske rammer relevant for miljøterapeutisk arbeid
- kunnskap om makt, tvang og frivillighet i miljøterapeutisk arbeid
Ferdigheter - Studenten kan:
- redegjøre for sentrale perspektiver og metoder i miljøterapeutisk arbeid
- reflektere over faglige og etiske problemstillinger knyttet til miljøterapeutisk arbeid med sårbare barn og unge
- kommunisere hensiktsmessig med sårbare barn og unge om omsorgssvikt, vold, overgrep og rus
Generell kompetanse - Studenten:
- har innsikt i grunnleggende begreper og teorier knyttet til miljøterapeutisk arbeid med barn, unge og familier.
- kan vise mangfolds- og kultursensitivitet i miljøterapeutisk arbeid rettet mot barn, ungdom og familier
- kan skape muligheter for at barn og unge i sin situasjon kan arbeide med sin forandring og utvikling
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, forarbeidsoppgaver, læringsgrupper, arbeid med oppgaver, besøk på institusjon, ferdighetstrening og selvstudium. Pedagogikken forutsetter aktiv tilstedeværelse i samtlige læringsformer. Deler av undervisningen og læringsmateriellet kan bli gitt på engelsk.
Obligatoriske aktiviteter
- Skriftlig oppgave
- Deltagelse minimum 80 % i forberedende gruppearbeid til ferdighetstreninger, deltagelse i ferdighetstreninger, og besøk
Mer om vurdering
Obligatorisk aktivitet:
i) MInimum 80 % deltagelse i både forberedende gruppearbeid til ferdighetstreninger og i ferdighetstreninger, samt besøk i institusjon og framlegg fra institusjonsbesøk.
ii) Skriftlig innlevering basert på gitt oppgave.
Obligatorisk aktivitet må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Barnevern (HSGBVB) - enkelte retninger
Anbefalte forkunnskaper
Emnet bygger videre på emnene i første studieår og emnene i høstsemesteret i 2. studieår. Det forventes at studenten har grunnleggende kunnskaper om: barns utvikling og betingelser for sunn utvikling, beskyttelsesfaktorer og risikoforhold i forhold til barns utvikling, sammenhengen mellom psykisk helse og omsorgssvikt, vold og overgrep, utviklingsstøttende omsorg, barnevernets mandat og barns og foreldres rettigheter i møte med det offentlige hjelpeapparat.
Forkunnskapskrav
For å kunne ta eksamen i emnet må studentene ha bestått vurdering i 60 studiepoeng fra første studieår samt 15 studiepoeng fra andre studieår i programmet.
Emnet har studierettskrav. Det betyr at emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp til studiet Bachelor i barnevernpedagog ved NTNU.
Kursmateriell
Publiseres i Blackboard ved oppstart av emnet.
Studiepoengreduksjon
| Emnekode | Reduksjon | Fra |
|---|---|---|
| BBV2004 | 7,5 sp | Høst 2020 |
Fagområder
- Barnevernspedagog
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Ansvarlig enhet
Eksamen
Eksamen
Ordinær eksamen - Høst 2025
Muntlig eksamen (1)
- Øvrige kommentarer
- 1) Muntlig eksamen: 27.11.2025 Tidspunkt for den enkelte blir publisert senest 13.11.2025
Ordinær eksamen - Vår 2026
Muntlig eksamen (2)
- Øvrige kommentarer
- 2) Muntlig eksamen: 27.05.2026 - 28.05.2026 - 29.05.2026 Tidspunkt for den enkelte blir publisert senest 13.05.2026