course-details-portlet

BBV1003

Barnevernspedagogen og samfunnsoppdraget

Velg studieår
Studiepoeng 15
Nivå Grunnleggende emner, nivå I
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Samlet karakter

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet tar utgangspunkt i samfunnsoppdraget til barnevernspedagogen gitt i Forskrift om nasjonal retningslinje for barnevernspedagogutdanning. Samfunnsoppdraget knytter an til kunnskap om barn, barndom, oppvekst og sosialisering, samt profesjonsrolle og etikk i barnevernsfaglig arbeid. Det undervises også i kommunikasjonsteori, pedagogikk og sosialpedagogikk. I tillegg gies det opplæring i en metode for barnesamtale. I feltarbeidet er kunnskap fra barn og ferdigheter i, lek og aktiviteter sentralt. Den teoretiske kunnskapen fordypes gjennom feltarbeid i skole/SFO.

Læringsutbytte

Kunnskap - Studenten har:

  • kunnskap om barnevernspedagogens samfunnsoppdrag
  • kunnskap om "barnets beste"
  • kunnskap om barns oppvekst og sosialisering
  • kunnskap om barns aktiviteter (herunder barns lek og digitale hverdagsliv)
  • kunnskap om barndom
  • kunnskap om kommunikasjons- og relasjonsteorier, pedagogikk og sosialpedagogikk
  • kunnskap om bruk av aktiviteter i barnevernspedagogens profesjonelle arbeid og i egen selvutvikling
  • kunnskap om observasjon, etikk og emosjonelt arbeid
  • kjennskap til nye former for læring

Ferdigheter - Studenten kan:

  • redegjøre for temaer og teorier knyttet til barnevernspedagogens yrkesutøvelse
  • redegjøre for samfunnsoppdraget
  • redegjøre for barns oppvekst og sosialisering
  • beherske relasjonsbygging og samtalemetoder med barn
  • beherske samarbeid med barn om aktiviteter
  • reflektere over egen kompetanse og selvutvikling i samhandlingssituasjoner
  • reflektere over tolkning av sanseopplevelser
  • identifisere og reflektere over etiske og følesesmessige utfordringer
  • beherske sosialpedagogisk arbeid på barns oppvekstarena

Generell kompetanse - Studenten:

  • har innsikt i barnevernspedagogens samfunnsoppdrag
  • har innsikt i grunnleggende begreper i kommunikasjon
  • har innsikt i etisk og emosjonelt arbeid
  • har innsikt i gruppeprosesser
  • har innsikt i hvordan egen kommunikasjon virker inn på samhandling mellom mennesker
  • mestrer aktivitet for å fremme lek, læring og inkludering i samarbeid med barn

Læringsformer og aktiviteter

Studentaktiv læring. Det betyr at studentene deltar i læringsgrupper og gis mulighet til å delta i ulike undervisningsaktiviteter: det kan være forarbeidsoppgaver, forelesninger, fordypningsoppgaver, selvstudier, ferdighetstreninger, videodokumentasjon og feltarbeid.

Deler av undervisningen og læringsmateriellet kan bli gitt på engelsk.

Obligatoriske aktiviteter

  • Deltagelse i ferdighetstreninger med påfølgende videodokumentasjoner (gruppe)
  • Deltagelse i feltarbeid

Mer om vurdering

Obligatorisk aktivitet:

Ferdighetstreninger i bruk av drama, lek og aktiviteter til selvutvikling, relasjonsbygging og kommunikajson. Disse skal dokumenteres med en video på 3-5 minutter (både gruppe - og individuell video). Ved gruppeinnlevering skal hver student bidra i gruppearbeidet og være synlig på videoen med sin del av fellesarbeidet. Videoer godkjennes av emneansvarlige. Læringsgrupper/studenter som får en eller begge videoer underkjent, får mulighet til oppretting og ny innlevering.

Godkjente videoinnleveringer er en forutsetning for deltagelse i feltarbeid. Når det gjelder deltagelse i feltarbeid, skal studentene selv bidra til dokumentasjon av oppmøte i tråd med reguleringer gitt i «Informasjonsheftet om feltarbeid». For å gå opp til eksamen i emnet må studentene ha godkjent videoinnleveringene og deltagelse i feltarbeidet.

Vurdering

Det er to skriftlige eksamener i emnet.

En individuell hjemmeeksamen basert på deltagelse i feltarbeid, og en tre timers individuell skriftlig skoleeksamen. Begge eksamensdelene må vurderes til bestått for at emnet skal vurderes til bestått.

Dette emnet har flere delvurderinger. Ved ikke bestått i emnet, er det kun de deler som ikke er bestått som må gjennomføres på nytt.

Du kan be om begrunnelse eller klage på sensur i hver delvurdering, uten å vente på samlet sensur i emnet (alle delvurderingene).

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Barnevern (HSGBVB) - enkelte retninger

Forkunnskapskrav

Emnet har studierettskrav. Det betyr at emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp til studiet Bachelor i barnevern ved NTNU.

Kursmateriell

Publiseres i Blackboard ved oppstart av emnet.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
BBV1001 15 sp Høst 2020
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Barnevernspedagog

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for sosialt arbeid

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Høst 2025

Skriftlig skoleeksamen
Vekting 1/2 Hjelpemiddel Kode E Varighet 3 timer Eksamenssystem Inspera Assessment
Sted og rom
Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.
Feltoppgave
Vekting 1/2 Hjelpemiddel Kode A Varighet 1 semestre Eksamenssystem Inspera Assessment

Ordinær eksamen - Vår 2026

Skriftlig skoleeksamen
Vekting 1/2 Hjelpemiddel Kode E Varighet 3 timer Eksamenssystem Inspera Assessment
Sted og rom
Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.
Feltoppgave
Vekting 1/2 Hjelpemiddel Kode A Varighet 1 semestre Eksamenssystem Inspera Assessment