Emne - Rettighetsbasert medvirkning for barn og unge - BARN6000
Rettighetsbasert medvirkning for barn og unge
Nytt fra studieåret 2025/2026
Om
Om emnet
Faglig innhold
Dette emnet bygger på forskningsbasert kunnskap fra tverrfaglige barndomsstudier og barns rettigheter, hvor et syn på barn som sosiale aktører er sentralt. Emnet gir innføring i ulike perspektiv på barn og unge, barndom, og barn-voksen-relasjoner, og hvordan slike perspektiver legger føringer for hvorvidt og hvordan ulike aktører involverer barn og unge i profesjonell praksis.
Emnet omhandler involvering av barn og unge i praksisarbeid i forskjellige sektorer som arbeider med barn, unge og familier. Medvirkning er en grunnleggende forutsetning i et demokrati. Alle som arbeider med politikk og praksis som påvirker barn og unges hverdag er juridisk forpliktet til å lytte til denne brukergruppen, i henhold til norsk grunnlov og FNs Barnekonvensjon. Dette emnet tar utgangspunkt i gjeldende juridiske føringer knyttet til barns rett til å bli hørt og hensynet til barnets beste.
I emnet utforskes fordeler og utfordringer med å involvere barn og unge. Emnet vil legge spesielt vekt på rettighetsbaserte tilnærminger til involvering av barn og unge i politikk og praksis. Studentene vil lære om og prøve ut ulike metodiske verktøy for barns medvirkning på individ- og gruppenivå. Videre vil de få innsikt i eksempler på involvering av barn og unge fra ulike sektorer. Studentene vil planlegge, utvikle, gjennomføre og evaluere et medvirkningsorientert prosjekt med barn og/eller ungdom, fortrinnsvis på egen arbeidsplass og som del av eksisterende praksis.
Emnet vektlegger kritisk refleksjon og har fokus på håndtering av etiske problemstillinger i praksis. Blant annet diskuteres medvirkning på tvers av aspekter som alder, kjønn, funksjonsevne, kulturell, religiøs og sosioøkonomisk bakgrunn, samt interesser og ferdigheter.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har inngående kunnskap om:
- teoretiske tilnærminger til involvering av barn og unge i politikk og praksis, med utgangspunkt i tverrfaglige barndomsstudier
- juridiske aspekter knyttet til barn og unges rett til medvirkning i alle henseender som påvirker deres liv, knyttet til FNs Barnekonvensjon og norsk lovgivning
- metodologiske, etiske og rettighetsbaserte tilnærminger til involvering av barn og unge i politikk og praksis, inkludert metodiske verktøy på individ- og gruppenivå
- praksiseksempler på involvering av barn og unge fra ulike sektorer
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- anvende relevant teoretisk og forskningsbasert kunnskap om involvering av barn og unge i utøvelse av eget arbeid
- planlegge, utvikle, gjennomføre og evaluere praksiser som involverer barn og unge
- bruke relevante metoder for medvirkningsorienterte praksiser på en selvstendig måte og i videreutvikling av egen praksis
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- kritisk analysere og diskutere medvirkningsorientert litteratur og praksis
- kritisk reflektere rundt og håndtere etiske problemstillinger i arbeid med barn og unge
- formidle selvstendig arbeid og beherske fagområdets uttrykksformer
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre medvirkningsorienterte prosjekter
Læringsformer og aktiviteter
Samlingsbasert undervisning. Læringsaktivitetene består av forelesninger, case-presentasjoner fra inviterte aktører, og erfaringsbasert diskusjon og refleksjon. Utprøving av medvirkningsorienterte metoder, gruppevis i samlingene og som selvstendig prosjekt på egen arbeidsplass.
Obligatoriske aktiviteter
- 80% obligatorisk oppmøte
- Obligatoriske aktiviteter knyttet til eget medvirkningsorienterte prosjekt
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter:
- 80% oppmøte på undervising
- Obligatoriske aktiviteter knyttet til eget medvirkningsorienterte prosjekt
Eksamen
- Rapport inkludert poster: vurderes bestått/ikke bestått
Forkunnskapskrav
Bachelorgrad
Fagområder
- Barndomsstudier
- Tverrfaglig barneforskning
- Pedagogikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Faglærere
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring