Emne - Forebyggende audiologi - AUT2303
AUT2303 - Forebyggende audiologi
Om emnet
Undervises ikke studieåret 2022/2023
Faglig innhold
Forebyggende audiologi har som mål at kandidaten skal ta til seg ny kunnskap og ferdigheter, og integrere denne med tidligere kunnskap for å kunne utføre forebyggende audiologi. Emnet tar for seg forebyggende audiologi både på samfunns- og individnivå.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for begrepet forebyggende audiologi og relatere det til hørselsforebyggende tiltak
- kan gjøre rede for forebyggende audiologi sin rolle innen global helse og FNs bærekraftsmål
- har kunnskap om prinsipper for universell utforming for hørsel og tale
- har bred kunnskap om hvordan støy påvirker hørselssystemet og individet generelt
- har kunnskap om lover, forskrifter og rettingslinjer som omhandler støyeksponering, hørselvern og samfunnets innsats relatert til yrkesrelaterte hørselstap
- har kunnskap om begreper innen akustikk, enkle akustikk målinger og ulike måleutstyr for akustikk
- har kunnskap om ulike hørselverns egenskaper og anvendelsesområder
- kan beskrive legemiddels innvirkning på hørsel
Ferdigheter
Studenten
- kan beskrive og diskutere ulike modeller for forebyggende hørselsomsorg fra et internasjonalt perspektiv
- kan gjennomføre enkle akustikk målinger og se disse opp mot relevante lovverk
- kan argumentere rundt og foreslå mulige tiltak ut fra universell utforming og på individ nivå
- kan anvende kunnskap om egenskaper og bruksområder for hørselvern i individuell rådgivning
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge, dokumentere og formidle sin faglige kunnskap innen området forebyggende audiologi på måter som er tilpasset målgruppen
- kan oppdatere sin kunnskap om regelverk, prinsipper og standarder innen lydmiljø, akustikk og universell utforming
- kan gjøre rede for og diskutere lover, forskrifter og rettingslinjer som omhandler støyeksponering, hørselvern og samfunnets innsats relatert til yrkesrelaterte hørselstap
- kan bidra til tjenesteinnovasjon og systematiske og kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen består i en kombinasjon av forelesninger og seminar/øvingstimer. Forelesningene tar for seg de store linjene i pensum og gir et overblikk over de sentrale temaene i emnet. Seminarene/øvingstimene er basert på arbeid i mindre grupper veiledet av faglærer.
Noe av undervisningen vil kunne foregå på engelsk.
Obligatoriske aktiviteter
- Tilstedeværelse på gruppearbeid
- Gruppeoppgaver
- Utarbeidelse av informasjonsmateriell
Mer om vurdering
Eksamen i emnet er en muntlig gruppepresentasjon (Bestått/ikke bestått) utarbeidet under veiledning på seminar.
Det avvikles ny/utsatt eksamen for studenter med gyldig fravær eller resultat "ikke bestått".
Obligatoriske aktiviteter: Emnet har flere obligatoriske aktiviteter:
- Obligatorisk tilstedeværelse: Gruppearbeid på seminar
- Skriftlig innlevering: Gruppeoppgave
- Skriftlig innlevering: Informasjonsmateriell
Obligatorisk tilstedeværelse (gruppearbeid på seminar): Det er krav om 80 % obligatorisk tilstedeværelse på gruppearbeid på seminar. Ved fravær fra obligatorisk tilstedeværelse på mellom 20 % og 40 % vil det bli gitt individuelt arbeidskrav. Det individuelle arbeidskravet knyttes til tematikken der studenten hadde fravær. Arbeidskravet må vurderes til godkjent for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen i emnet. Ved fravær utover 40 % vil ikke studenten kunne fremstille seg til eksamen i emnet.
Skriftlige innleveringer (Gruppeoppgave): Dette er en skriftlig innlevering av lite omfang (400-1600 ord) basert på gruppearbeid. Studenter som ikke får godkjent obligatorisk skriftlig aktivitet ved første gangs innlevering gis mulighet til å levere/gjennomføre en gang til før eksamen i emnet. Studenter som ikke får godkjent den obligatoriske aktiviteten etter andre gangs innlevering får ikke anledning til å fremstille seg til eksamen i emnet.
Skriftlige innleveringer (Informasjonsmateriell): Dette er en skriftlig innlevering av informasjonsmateriell utarbeidet i gruppe, egnet til å presentere på World Hearing day. Studenter som ikke får godkjent obligatorisk skriftlig aktivitet ved første gangs innlevering gis mulighet til å levere/gjennomføre en gang til før eksamen i emnet. Studenter som ikke får godkjent den obligatoriske aktiviteten etter andre gangs innlevering får ikke anledning til å fremstille seg til eksamen i emnet.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Audiologi (audiograf) (HSGAUB)
Forkunnskapskrav
Følgende emne må være bestått for å kunne begynne på AUT2303:
- AUT2202 Audiologisk praksis 2
Følgende emner må være bestått for å kunne ta eksamen i AUT2303:
- AUT2203 Klinisk audiologi
- AUT2204 Barneaudiologi
Disse emnene kan, etter å ha gjennomgått en intern vurdering av studieprogrammet, erstattes av emner med lignende faginnhold fra annet universitet. Emnene kan også erstattes av at tidligere 2-årig audiografutdanning er fullført og bestått.
Emnet har studierettskrav. Dette betyr at emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp til bachelor i audiologi ved NTNU.
Kursmateriell
Læremidler: En oversikt over anbefalt litteratur for emnet legges på læringsplattformen før emnestart.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Audiologi
Ansvarlig enhet
Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap
Eksamensinfo
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"