Emne - Audiologisk praksis 3 - AUT2300
AUT2300 - Audiologisk praksis 3
Om emnet
Undervises ikke studieåret 2022/2023
Faglig innhold
Emnet omhandler vedlikehold og videreutvikling av grunnleggende praktiske ferdigheter i audiologisk vurdering og (re)habilitering hos voksne og barn basert på en biopsykososial tilnærming.
Emnet foregår i klinisk virksomhet hvor studenten under supervisjon og/eller veiledning møter pasienter, og får mulighet til å videreutvikle sine kommunikasjonsferdigheter med voksne og barn med hørselsrelaterte utfordringer og deres nærpersoner.
Læringsutbytte
Ferdigheter:
Studenten
- kan på selvstendig vis velge, utføre, tolke og forklare audiologiske tester med brukerens forutsetninger ivaretatt
- kan på selvstendig vis utforme og gjennomføre en rehabiliteringsplan i henhold til en biopsykososial modell
- kan på selvstendig vis identifisere feilkilder ved metoder og utstyr, samt foreta kvalitetssikring av resultat og ulike rehabiliteringstiltak
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
- kan gjøre faglige vurderinger, ta avgjørelser og handle i tråd med kunnskapsbasert praksis og begrunne disse
- kan dokumentere helsehjelp i henhold til forskrift om pasientjournal
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
- behersker kommunikasjon med pasienter og deres nærpersoner med et pasientsentrert fokus, møter de med et helhetlig menneskesyn, og tilrettelegger for å fremme mestring, selvstendighet og deltagelse
- kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk
- kan vurdere og beskrive egne læringsbehov, tilegne seg ny kunnskap og foreta faglige vurderinger, avgjørelser og handlinger i tråd med kunnskapsbasert praksis
- kan anvende faglig kunnskap til å identifisere og følge opp personer med sosiale og helsemessige problemer som har hørselsrelaterte utfordringer, sette inn nødvendige tiltak og/eller behandling, eller henvise videre ved behov
- bruker kunnskap om sammenhengen mellom helse, utdanning, arbeid og levekår overfor enkeltpersoner i sin tjenesteutøvelse
Generell kompetanse:
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver ansvarlig, selvstendig og i samarbeid med andre, og vise evne til refleksjon og kritisk tenkning
- forstår hvordan ulike hørselstap og redusert kognitiv funksjon kan påvirke evne til å oppfatte tale
- kan forholde seg til helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin selvstendige tjenesteutøvelse
- har innsikt i og følger yrkesetiske retningslinjer, og kan identifisere, reflektere over og håndtere etiske problemstillinger
- har innsikt i hvordan forekomst av flere ulike sykdommer eller lidelser samtidig hos samme person kan påvirke individets totale funksjon
- kan formidle sammenhengen mellom lydoppfattelse, hørselsfunksjon og konsekvenser av hørselsrelaterte problemer til pasienter og nærpersoner
- har innsikt i kulturelt betingede oppfatninger av funksjonshemming, helse, sykdom og behandling, samt forstå andres perspektiver og ståsteder
Læringsformer og aktiviteter
- Praktisk klinisk yrkesutøvelse
- Supervisjons- og veiledningsprosess som veksler mellom handling og refleksjon over handling
- Veiledningssamtale
- Egenstudier
- Skriftlig individuell praksisrapport
Noe av undervisningen vil kunne foregå på engelsk.
Mer om vurdering
Praksisemnet skjer langsgående gjennom mesteparten av det siste studieåret, og foregår på studieprogrammets interne klinikk i samarbeid med hørselsentralen ved St. Olavs hospital. Studenten skal følge flere pasienter gjennom et (re)habiliteringsløp med supervisjon eller veiledning fra faglærer (autorisert audiograf).
Det er obligatorisk deltagelse i praksisstudier, jamfør Retningslinjer for gjennomføring og vurdering av praksisstudier ved fakultet for medisin og helsevitenskap.
Eksamen i emnet består i at en av flere tidligere innleverte praksisrapporter blir trukket ut for vurdering. Den aktuelle praksisrapporten vurderes til bestått/ikke bestått.
Dersom studenten får karakteren ikke bestått i praksisstudiet, må hele praksisperioden gjennomføres på nytt. Studenten har anledning til å fremstille seg for praksisvurdering to ganger. Får studenten vurdert samme praksisperiode til Ikke bestått to ganger, må studenten avslutte studieforholdet.
Det er tre obligatoriske aktiviteter tilknyttet emnet:
- Obligatorisk tilstedeværelse (praksisforberedelse): Det er krav om 80v% obligatorisk tilstedeværelse på praksisforberedelse før praksisstart. Ved fravær fra obligatorisk tilstedeværelse på mellom 20v% og 40v% vil det bli gitt individuelt arbeidskrav. Det individuelle arbeidskravet knyttes til tematikken der studenten hadde fravær. Arbeidskravet må vurderes til godkjent for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen i emnet. Ved fravær utover 40v% vil ikke studenten kunne fremstille seg til eksamen i emnet.
- Skriftlig innlevering (praksisrapport med refleksjonsnotat): For hvert pasientbesøk studenten har skrives det en rapport, som når rehabiliteringsprosessen er fullført samles i en større pasientrapport med refleksjon, og leveres inn. Omfang er satt til middels (1600-3200 ord). Obligatorisk aktivitet er godkjent ved innlevering. Studenter som ikke får godkjent obligatorisk skriftlig aktivitet ved første gangs innlevering gis mulighet til å levere/gjennomføre en gang til før eksamen i emnet. Studenter som ikke får godkjent den obligatoriske aktiviteten etter andre gangs innlevering får ikke anledning til å fremstille seg til eksamen i emnet.
- Obligatorisk tilstedeværelse (gruppevis refleksjon): Ved praksisslutt skal studenten i gruppe gjennomføre en refleksjon rundt erfaringene de sitter igjen med sammen med faglærer(e). Det er krav om 100% obligatorisk tilstedeværelse på gruppevis refleksjon etter praksis. Studenter som ikke gjennomfører gruppevis refleksjon i samsvar med timeplanen, får anledning til maksimalt en ny gjennomføring. Studenter som ikke får godkjent den obligatoriske aktiviteten etter andre gangs gjennomføring får ikke anledning til å fremstille seg til eksamen i emnet.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Audiologi (audiograf) (HSGAUB)
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått følgende emne for å kunne begynne på AUT2300:
- AUT2202 Audiologisk praksis 2
Studenten må ha bestått følgende emner for å gå opp til eksamen i AUT2300:
- AUT2203 Klinisk audiologi 3
- AUT2204 Barneaudiologi
Emnet har studierettskrav. Dette betyr at emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp til bachelor i audiologi ved NTNU.
Kursmateriell
Læremidler: En oversikt over anbefalt litteratur for emnet legges på e-læringsplattformen før emnestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
HAUD3003 | 3.0 | HØST 2021 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Audiologi
Ansvarlig enhet
Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap
Eksamensinfo
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"