course-details-portlet

AUT2200

Klinisk audiologi 2

Studiepoeng 15
Nivå Videregående emner, nivå II
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Muntlig eksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet omhandler tiltak og oppfølging innen audiologisk rehabilitering. Studenten lærer å utvikle mål og tiltak som ivaretar både biologiske, sosiale og psykososiale faktorer hos mennesker med nedsatt hørsel. Emnet fokuserer samtidig på kvalitetssikring av tiltak gjennom ulike former for utbyttevurderinger.

Emnet skal gi kunnskap om tekniske tiltak slik som høreapparat, tilleggsutstyr og andre hørselstekniske hjelpemidler. Gjennom ferdighetstrening skal studenten utvikle ferdigheter innen høreapparattilpasning samt objektive og subjektive former for kvalitetssikring. Emnet skal samtidig gi kunnskap om rådgivningsteori for å forstå de menneskelige og sosiale aspektene i en hørselsrehabilitering. Studenten lærer om konkrete mestring,- og kommunikasjonsstrategier for å bistå pasient og deres nærpersoner i kommunikasjonsutfordringer. Emnet skal videre gi kunnskap og ferdigheter innen «tale i støytester» og vurdering av cochleære døde regioner. Studenten blir introdusert til ulike vurdering,- og behandlingsformer innen behandling av tinnitus og nedsatt lydtoleranse. Emnet skal sette studenten i stand til å reflektere over egen væremåte i møte med pasienter og mulige etiske problemstillinger knyttet til yrkesutøvelsen.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har:

  • bred kunnskap om tiltak og oppfølging innen audiologisk rehabilitering med utgangspunkt i et biopsykososialt perspektiv
  • bred kunnskap om høreapparattyper, tilleggsutstyr og hørselstekniske hjelpemidler (som grunnlag for å velge hensiktsmessige tiltak i en rehabiliteringsprosess)
  • bred kunnskap om høreapparatets komponenter, anvendelse, signalprosessering og ulike elektroakustiske funksjoner
  • bred kunnskap om avstøp av øregang, ulike typer av ørepropper og proppeakustikk
  • bred kunnskap om subjektive og objektive former for utbyttevurdering innen audiologisk (re)habilitering
  • kunnskap om rådgivningsteori rettet mot pasient og nærpersoner
  • kunnskap om hvordan en kan bevisstgjøre personer med auditive vansker, slik at de blir i stand til å utnytte egne ressurser i kommunikasjon med andre
  • kunnskap om adaptive og maladaptive mestringsstrategier ved auditive vansker
  • kunnskap om prosedyrer vedrørende søknad til NAV om høreapparat, tinnitusmaskerer og tilleggsutstyr
  • kunnskap om vurdering av cochleære døde regioner og konsekvenser for audiologisk rehabilitering
  • kunnskap om betydningen av tale i støy i et audiologisk testbatteri, både i vurderings- og tiltaksfasen
  • kjennskap til ulike vurderings- og behandlingsformer og rehabiliteringsperspektiv innen behandling av tinnitus, misofoni og hyperakusis

Ferdigheter

Studenten kan:

  • utvikle mål og tiltak ut fra biologiske, sosiale og personlige faktorer i en audiologisk rehabiliteringsprosess
  • velge passende høreapparat, proppeakustisk tilkobling og tilleggsutstyr, og gjennomføre en høreapparattilpasning
  • gjennomføre avstøp av øregang, og vurdere avstøpets kvalitet
  • gjennomføre subjektive og objektive former for utbyttevurdering innen audiologisk rehabilitering
  • anvende rådgivningsteorier for å veilede og gi råd til brukere og nærpersoner
  • anvende prinsipper innen motiverende intervju, psykososial støtte og narrativ terapi som tilnærming i en audiologisk konsultasjon
  • anvende resultatene av TEN-test i tiltaksfasen
  • gjennomføre tale i støy-tester og anvende resultatene i tiltaksfasen
  • ivareta pasientens sikkerhet under undersøkelser og målinger
  • følge basale smittevernsrutiner under undersøkelser og målinger

Generell kompetanse

Studenten:

  • har innsikt i audiografenes yrkesetiske retningslinjer, og kan identifisere og reflektere over mulige etiske problemstillinger knyttet til yrkesutøvelsen
  • kan tilpasse egne væremåter i møte med pasienter og nærpersoner
  • kan planlegge, dokumentere, formidle og anvende sin faglige kunnskap på måter som er tilpasset målgruppen
  • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver knyttet til tiltaks- og oppfølgingsfasen selvstendig og ansvarlig, og vise evne til refleksjon og kritisk tenkning

Læringsformer og aktiviteter

  • Studentaktive læringsformer (f.eks omvendt undervisning, team basert læring og problem basert læring).
  • Forelesninger
  • Seminar
  • Gruppearbeid
  • Ferdighetstrening
  • Laboratorieøvinger
  • Selvstudium
  • Læringsressurser formidlet via læringsplattform

Noe av undervisningen vil kunne foregå på engelsk.

Obligatoriske aktiviteter

  • REM
  • Rådgivningssamtale
  • Oppmøte på obligatoriske forelesninger
  • Ukentlig oblligatorisk aktivitet
  • Tiltak og utbyttevurdering

Mer om vurdering

EKSAMEN

Eksamen i emnet er en praktisk eksamen i audiologisk rehabilitering som består av en praktisk del og en muntlig del. Eksamen vurderes samlet til bestått/ikke bestått. Det avvikles ny/utsatt eksamen for studenter med gyldig fravær eller resultat "ikke bestått".

OBLIGATORISK AKTIVITET

Tilstedeværelse:

- Obligatorisk tilstedeværelse: Ferdighetstrening, seminar og i utvalgte forelesningstimer.

- Det er krav om 100% tilstedeværelse på obligatorisk ferdighetstrening. Studenter som ikke gjennomfører ferdighetstreningen i samsvar med timeplanen, må gjennomføre den aktuelle ferdighetstreningen på egen hånd, eventuelt sammen med medstudenter, senest to uker etter ordinær gjennomføring. For å få godkjent tapt ferdighetstrening, må studenten ta med dokumentasjon på gjennomføring (utskrift av testresultater eller liknende), og forklare framgangsmåter og resultater for faglærer. Tilhørende studiespørsmål skal også gjennomgås. Det er studentens eget ansvar å avtale tidspunkt med faglærer for en slik gjennomgang av dokumentasjon og spørsmål.

- Det er krav om 100% tilstedeværelse på seminar. Studenter som ikke møter opp på seminar, må gjennomføre ekstra skriftlig innlevering basert på det seminaret studenten har vært borte fra.

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisning: Det er krav om 80% tilstedeværelse på all undervisning (forelesninger, kurs) merket obligatorisk. Ved fravær fra obligatorisk tilstedeværelse på mellom 20% og 40% vil det bli gitt individuelt arbeidskrav. Det individuelle arbeidskravet knyttes til tematikken der studenten hadde fravær. Arbeidskravet må vurderes til godkjent for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen i emnet. Ved fravær utover 40% vil ikke studenten kunne fremstille seg til eksamen i emnet.

Ukentlig obligatorisk aktivitet: Gjennom semesteret må studenten gjennomføre en ukentlig obligatorisk aktivitet på Blackboard. Aktiviteten består av en ferdighetstreningsrapport med spørsmål fra ukas ferdighetstrening, en flervalgstest som består av spørsmål fra fagene høreapparat, audiologisk rehabilitering og rådgivning, samt 1 oppgave om etikk i audiologisk rehabilitering. Ved ikke levert ferdighetstreningsrapport og/eller flervalgstest innen fristen, vil studenten ikke få godkjent ukens obligatoriske aktivitet. Ved ikke godkjent får studenten ny innleveringsfrist. Ved semesterslutt må 80% av de ukentlige ferdighetstreningsrapportene og flervalgstestene være innlevert og fått godkjent for at studenten kan fremstille seg til eksamen i emnet. Oppgaven om etikk i audiologisk rehabilitering må være godkjent for at studenten kan fremstille seg til eksamen i emnet.

Skriftlige innleveringer

REM: Dette er en skriftlig innlevering av lite omfang (400-1600 ord) hvor en skal vise kunnskap og forståelse om gjennomføring, tolkning og nytteverdi av REM-målinger, som er en metodisk tilnærming ved høreapparattilpasning på voksne og eldre. Studenter som ikke får godkjent den obligatoriske aktiviteten etter andre gangs innlevering får ikke anledning til å fremstille seg til eksamen i emnet.

Tiltak og utbyttevurdering: Studentene skal i denne obligatoriske aktiviteten vurderes i evnen til å utvikle en detaljert tiltaksplan for en gitt pasient, samt beskrive utbyttevurdering (kvalitetssikring) av tiltakene. Studenter som ikke får godkjent den obligatoriske aktiviteten etter andre gangs innlevering får ikke anledning til å fremstille seg til eksamen i emnet.

Rådgivningssamtale: Studentene skal i denne obligatoriske aktiviteten gjennomføre en muntlig samtale. Hovedfokuset er på tiltaksfasen og rådgivning for pasienter med nedsatt hørsel. Det innebærer at studenten skal trene på å gi konkrete råd innen mestring av hørselstap, kommunikasjonsstrategier og råd rettet mot bruk og mestring av høreapparat og tilleggsutstyr. I samtalen skal studenten også bruke teori innen rådgivning som et grunnlag.

Studenter som ikke får godkjent obligatorisk skriftlig aktivitet ved første gangs innlevering gis mulighet til å levere/gjennomføre en gang til før eksamen i emnet. Studenter som ikke får godkjent den obligatoriske aktiviteten etter andre gangs innlevering får ikke anledning til å fremstille seg til eksamen i emnet.

Ved ikke bestått eksamen er godkjente obligatoriske aktiviteter i emnet gyldig i 4 semester

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Audiologi (HSGAUB)

Forkunnskapskrav

Forkunnskapskrav: AUT 1000, AUT 1001, AUT 1002, AUT 1003, AUT 1004.

Emnet har studierettskrav. Dette betyr at emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp til bachelor i audiologi ved NTNU.

Kursmateriell

Læremidler: En oversikt over anbefalt litteratur for emnet legges på læringsplattformen før emnestart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
HAUD2002 10 sp Høst 2021
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Audiologi

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Muntlig eksamen
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Høst 2025

Muntlig eksamen
Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode E Dato Fra 08.12.2025
Til 12.12.2025
Tid 08:00 Varighet 2 timer

Utsatt eksamen - Vår 2026

Muntlig eksamen
Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode E Varighet 2 timer