Hva lærer du?

Medievitenskap - bachelor

Hva lærer du?

Førsteamanuensis Lukas Wilde underviser om tegneserieestetikk. Foto.
Foto: Torstein Olav Eriksen

Om studiet

Mennesker i dag lever og opplever gjennom medier. Kan vi forstå verden uten å forstå medier?

Bachelorstudiet i medievitenskap gir deg innsikt i hva medier gjør for oss, med oss – og mot oss. Er du for eksempel nysgjerrig på hvordan måten vi deler informasjon, nyheter eller personlige meldinger har endret seg gjennom tiden? Eller hva digital medieteknologi gjør med miljøet rundt oss?

Framvekst av nye medier har til alle tider vært ledsaget av frykt og forventning, og diskuteres gjerne etter samme mønster: Hva vil de nye mediene gi oss? Vil de gamle mediene forsvinne? Er nye medier skadelige for barn? Blir man voldelig av dem?

Medievitenskap gir deg ikke entydige svar på disse spørsmålene. Derimot lærer du gjennom studiet hvordan medier og medieteknologier griper inn i hverdagen vår på stadig nye måter, og hvordan dette må sees i sammenheng med det som skjer i kulturen og samfunnet rundt.


Hva lærer du?

Som bachelorstudent i medievitenskap lærer du om en rekke ulike mediesjangre og uttrykk, fra tv-serier og film til nettaviser, reklame, spill, sosiale medier og kunstig intelligens. Du får også innsikt i hvordan skjermbaserte teknologier brukes til både kommunikasjon og underholding.

Du får en innføring i både humanistiske og samfunnsvitenskapelige prinsipper for å tolke og forstå medier og mediebruk. Utover i studiet får du muligheten til å fordype deg i for eksempel mediers funksjoner i samfunnet, bruk av skjermbaserte teknologier til både kommunikasjon og underholding, og medienes roller i politiske prosesser.

Samtidig får du opplæring i teorier og metoder som på forskjellig vis setter deg i stand til å analysere og vurdere ulike former for medieuttrykk som for eksempel reklamefilmer og nyhetssendinger, hvordan de produseres, og hvordan de tolkes og brukes.

En medieviter bærer alltid denne kritiske refleksjonen med seg, og faget medievitenskap må ikke forveksles med et studium i markedsføring.

Du studerer medievitenskap gjennom en kombinasjon av forelesninger, seminarer og gruppeundervisning. Medievitenskap ved NTNU er hovedsakelig et teoretisk studium, der det meste av faglitteraturen er på engelsk. Du må derfor sette av mye tid til å lese pensum på egenhånd, men det vil også være både lurt og sosialt å bruke tid på å diskutere med dine medstudenter det du leser, ser og hører på studiet.


Hvorfor studere medievitenskap ved NTNU?

Vårt studietilbud i medievitenskap er unikt i nasjonal sammenheng fordi det består av et tverrfaglig samarbeid mellom flere institutt, som institutt for kunst- og medievitenskap (IKM), institutt for sosiologi og statsvitenskap (ISS) og institutt for pedagogikk og livslang læring (IPL). Studentene får gjennom dette tilgang til ulike perspektiver på medier og mediekultur.

Trondheim er også en unik studentby, med særlig gode muligheter for å engasjere seg i et bredt utvalg av studentmedier og andre studentorganisasjoner.

Læringsutbytte

Læringsutbytte

studyprogramme-info-portlet

Læringsutbytte

En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Bachelorkandidatene i medievitenskap har

  • innsikt i og kritisk forståelse for medienes kulturelle, sosiale og politiske betydning
  • kunnskap om ulike medier og kommunikasjonsformers innhold, form og funksjon
  • oversikt over de sentrale medienes og medieinstitusjonenes historie
  • kjennskap til et bredt spekter av medievitenskapelige teorier om medienes rolle i kulturelle, sosiale og politiske prosesser
  • kjennskap til et bredt spekter av medievitenskapelige begreper, metoder og analyseverktøy
  • kunnskap om de ulike fagdisiplinene som bidrar til det tverrfaglige forskningsfeltet medievitenskap

Ferdigheter

Bachelorkandidatene i medievitenskap kan

  • beskrive og tolke ulike medieuttrykk på en reflektert og analytisk måte
  • redegjøre selvstendig for sentrale tema innenfor medienes og medieinstitusjonenes historie
  • foreta en kritisk drøfting av medienes ulike roller i kulturelle, sosiale og politiske prosesser
  • gjennomføre selvstendige empiriske undersøkelser
  • finne fram til og vurdere relevant informasjon og framstille denne slik at det belyser medierelaterte problemstillinger

Generell kompetanse

Bachelorkandidatene i medievitenskap

  • kan formulere problemstillinger og presentere faglige resonnementer i både muntlig og skriftlig form
  • kan anvende forskningsbasert faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
  • har en generell tekstkompetanse som kan anvendes i produksjon og tolkning av ulike teksttyper
  • har en generell teoretisk og metodisk kompetanse som kan anvendes til å utføre grunnleggende forsknings-, utrednings- og evalueringsarbeid
  • kan argumentere for og drøfte medievitenskapens egenart og relevans i samtiden