Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

Skolelaboratoriet

  • Skolelaboratoriet
    • Om skolelaboratoriet
  • Prosjekter og forskning
    • KreTek
    • KlimaDidakt
    • STEMkey
    • DIGGsam
    • Video for kvalitet
    • LOCUMS
    • ReleKvant
    • SUN-prosjektet
  • Elevaktiviteter
    • Forsker på skjerm
    • Utforsk elektrisitet (3. trinn)
    • Fysikkløypa (6. trinn)
    • Kjemiløypa (7. trinn)
    • Matematikkløypa (8. trinn)
    • Biologiløypa (9. trinn)
    • Kodeløypa (10. trinn)
    • Bølgeløypa (vg1)
    • Anatomiløypa (biologi 1 og 2)
    • Stjernestøv (avsluttet)
  • Læreraktiviteter og -ressurser
    • Realfagkonferansen
    • ToF-konferansen
    • Videreutdanning
    • Etterutdanning
    • Video: Gråspurv
    • Video: Elektronspinn
    • SL-serien
    • Blå hefteserie
    • Undervisningsopplegg
    • Byggesett for salg
  1. Skolelaboratoriet Læreraktiviteter og -ressurser
  2. Realfagkonferansen
  3. Program

Språkvelger

Program Realfagkonferansen - Skolelaboratoriet

×
  • Realfagkonferansen
    • Program
    • Realfagkonferansen 2025
    • Realfagkonferansen 2024
    • Realfagkonferansen 2023
    • Realfagkonferansen 2022
    • Realfagkonferansen 2021
    • Realfagkonferansen 2020
    • Realfagkonferansen 2019
    • Realfagkonferansen 2018
    • Realfagprisen
  • ToF-konferansen
  • Videreutdanning
  • Etterutdanning
  • Video: Gråspurv
  • Video: Elektronspinn
  • SL-serien
  • Blå hefteserie
  • Undervisningsopplegg
  • Byggesett for salg
MENY

Logo Realfagkonferansen

Realfagkonferansen logo.

Realfagkonferansen 2025

Realfagkonferansen 2025

Konferansen ble arrangert onsdag 7. mai.

Presentasjoner

Du finner presentasjonene som ble holdt på siden Realfagkonferansen 2025.

Program

Last ned program for Realfagkonferansen 2025 (pdf)

Se beskrivelse av hver økt under, trykk på titlene for mer info.

Kl. 09:00: Registrering og kaffe

Sted: Vrimlearealet i U1

Kl. 09:30: Plenumsforedrag

Kl. 09:30 – Plenum 1

Plenum: Kari Alterskjær: Hvordan vi mennesker påvirker skyer og klima ved å slippe ut små partikler

Plenum: Kari Alterskjær: Hvordan vi mennesker påvirker skyer og klima ved å slippe ut små partikler

Sted: R5, i underetasje 1 (se kart)

Jeg vil snakke om det jeg synes er aller mest spennende – skyer og hvordan partikler endrer dem. Vi ser dem hele tiden, men få reflekterer over hvor viktige skyene er for klimaet på jorden. De virker som store speil og reflekterer enorme mengder solenergi tilbake til verdensrommet. I tillegg har de en stor drivhuseffekt.

Vi mennesker endrer skyenes egenskaper gjennom utslipp av små partikler fra blant annet fabrikker og bilkjøring. Dette har enorm innvirkning på strålingsbudsjettet på jorda og har bremset den globale oppvarmingen betydelig. Nå reduserer vi partikkelutslippene og luftforurensningen verden over pga. negativ helseeffekt. Hva skjer da med skyene våre? Og med temperaturen på jorda?

Holdes av Kari Alterskjær, CICERO – Senter for klimaforskning.

Program

Kl. 10:30: Kaffe- og transportpause

Kaffe i vrimlearealet i U1

Kl. 10:45: Parallelle sesjoner

Kl. 11:00 – Parallelle sesjoner

1A: Hvem vil hjelpe meg å røre? (B)

1A: Hvem vil hjelpe meg å røre? (B)

Målgruppe: naturfag barnetrinn

Rom: R92, i underetasje 1 (se kart)

En gang stilte jeg et litt spontant spørsmål i en naturfagtime på 6. trinn. Spørsmålet var: «Hvem vil hjelpe meg å røre?» Alle 20 elevene ville veldig gjerne hjelpe til med å lage og røre ut 1 liter farget sukkerlake til et forsøk vi skulle gjøre. Etter den gangen har jeg blitt mer og mer overbevist om hvor faglig berikende små enkle forsøk på barnetrinnet kan være.

I denne sesjonen ønsker jeg å dele noen av disse enkle og overraskende rike forsøkene som kan gjøres på alle barnetrinn. Vi skal gjøre forsøkene sammen, og jeg vil fortelle litt om hvordan elevene har respondert og hva jeg tror de har lært underveis. I tillegg er det faktisk mye å lære for oss som tror vi har kontroll på det meste når det gjelder enkle stoffer som salt, sukker, vann og potet.

Maks antall deltakere: 15 stk.

Holdes av Trude T. N. Rakvåg, Trøndelag høyere yrkesfagskole (THYF).

1B: Bygge tenkende klasserom (B)

1B: Bygge tenkende klasserom (B)

Målgruppe: matematikk barnetrinn

Rom: R93, i underetasje 1 (se kart)

Peter Liljedahls rammeverk Å bygge tenkende klasserom har inspirert mange lærere til å prøve en ny tilnærming til matematikkundervisninga si de siste årene. Med dette har vertikale tavler og tilfeldige grupper gjort sitt inntog i matematikkundervisninga, men hva er egentlig lærerens rolle i et tenkende klasserom?

Gjennom dette verkstedet får dere jobbe som elever med en problemløsningsoppgave for elever på mellomtrinnet. I tillegg skal vi reflektere sammen hvordan læreren jobber i et tenkende klasserom slik at vi orientere elevene mot læringsmålet for økta.

Holdes av Eskil Ahn Braseth, Matematikksenteret ved NTNU

1C: Utforskende undervisning og læring (U/V)

1C: Utforskende undervisning og læring (U/V)

Målgruppe: naturfag ungdomstrinn og vgs

Rom: R3, i underetasje 1 (se kart)

Undring og nysgjerrighet er viktig for at elever skal være aktive i egen læringsprosess, derfor må undervisningen engasjere og skape et ønske hos elevene om å finne ut av ting. Hvis elevene får anledning til å koble erfaringene de gjør til egen forståelse,  blir det mulig å stille egne spørsmål. Da kan veien være kort til økt indre motivasjon og dermed bedre læringsutbytte.

I denne sesjonen blir det praktiske øvelser der deltakerne blir satt i situasjoner der de selv får kjenne på kroppen hvordan en dialogisk inngang til undervisning kan vekke nysgjerrighet og undring. I etterkant av de praktiske øvelsene diskuterer vi erfaringene vi har gjort oss og hvordan dette kan utnyttes i undervisningen.

Holdes av Bård Knutsen, Institutt for lærerutdanning ved NTNU

1D: Elevløsninger som utgangspunkt for resonnering og argumentasjon i matematikk (B/U)

1D: Elevløsninger som utgangspunkt for resonnering og argumentasjon i matematikk (B/U)

Målgruppe: matematikk barne- og ungdomstrinn

Rom: D1-185, i 1. etasje (se kart)

Elevenes egne løsninger er en super ressurs å bruke i undervisningen. Men hvordan kan ulike elevløsninger bidra til å utvikle elevenes kompetanse? Å arbeide med og samtale om elevløsninger gir et godt utgangspunkt for å øve på resonnering og argumentasjon, ett av kjerneelementene i matematikkfaget.

På dette verkstedet legger vi opp til aktiviteter med elevløsninger som utgangspunkt, og vi diskuterer hvordan elevløsningene kan gi elevene mulighet til å resonnere rundt andres løsninger. Slik får elevene øving i å følge, vurdere og forstå matematiske tankerekker.

Maks antall deltakere: 40 stk

Holdes av Maren Wettland og Kjersti Pleym Spigset, Matematikksenteret ved NTNU

1E: Lag din egen elektroniske vekt med micro:bit (V)

1E: Lag din egen elektroniske vekt med micro:bit (V)

Målgruppe: teknologi/fysikk vgs

Rom: R90, i underetasje 1 (se kart)

I dette verkstedet skal vi bygge en liten vekt som vi kobler til en micro:bit. Vi programmerer, nullpunktjusterer og kalibrerer vekta slik at vi kan gjøre målinger over tid. Måledata lagrer vi i micro:biten for senere analyse med Excel. Dersom du lurer på hvordan vekta til et brennende telys endrer seg som funksjon av tiden, så er dette det du trenger. Du får med deg vekta og kan gjøre langtidsmålinger hjemme. Micro:biten låner du på verkstedet.

NB! Deltakerne må ha med egen PC.

Det er en fordel å ha programmert micro:bit tidligere.

Holdes av Nils Kristian Rossing, Skolelaboatoriet ved NTNU.

1F: (AVLYST) Nytt Viten-program: Evolusjon (U)

1F: (AVLYST) Nytt Viten-program: Evolusjon (U)
Denne sesjonen eravlyst

Målgruppe: naturfag ungdomstrinn

For 252 millioner år siden skjedde den største masseutryddelsen på jorda hvor en stor andel av livet utryddes i løpet av relativt kort tid. Jørn Hurum og kollegaer fra Naturhistorisk museum kartlegger et spektakulært bibliotek av lag med fossiler på Svalbard som viser hvordan livet utviklet seg etter katastrofen.

Dette er rammehistorien for et nytt undervisningsopplegg om evolusjon på viten.no. Gjennom filmer laget sammen med NRK skole, animasjoner og interaktive oppgaver skal elevene delta i feltarbeid på Svalbard og laboratoriearbeid på museet. Elevene skal observere og trekke konklusjoner om utvikling av ny arter og konkurranse mellom arter og lære historien om alt liv.

Holdes av Wenche Erlien, Naturfagsenteret ved Universitetet i Oslo.

1G: Kjemi i praksis – fjern rust med elektrolyse (V)

1G: Kjemi i praksis – fjern rust med elektrolyse (V)

Målgruppe: kjemi vgs SF og yrkesfag

Rom: D1-174, i 1. etasje (se kart)

Sliter du med at elevene ikke ser nytteverdien av naturfag/kjemiundervisningen?

Bli med på en lærerik økt og lær om hvordan elektrolyse kan brukes til å fjerne rust fra metallgjenstander! Opplegget er tilpasset naturfag VG1 yrkesfag, men er også svært relevant for både ungdomsskole og kjemi-programfag.

Fokuset vil være hvordan naturfag/kjemi kan kobles tettere til hverdagen for å vekke elevenes interesse og gjøre faget mer forståelig og engasjerende. Det vil også bli presentert didaktiske tips og triks, samt innsikt i hvordan forsøket kan knyttes til prinsippene for grønn kjemi.

Kom og oppdag hvordan kjemi kan bli mer enn bare teori og kjemiske formler – la oss gjøre det praktisk, spennende og relevant!

Holdes av Marie Vaterland Øyen, Vinstra vidaregåande skule.

Program

Kl. 12:00: Lunsj

I Element – kantina i Realfagbygget.

Kl. 13:00: Plenumsforedrag

Plenum 2

Plenum: Hanne Kile Andersen: Undervisning for elever med høyt læringspotensial – og alle andre

Plenum: Hanne Kile Andersen: Undervisning for elever med høyt læringspotensial – og alle andre

Sted: R5, i underetasje 1 (se kart)

Vitensenteret i Trondheim driver Talentsenter i realfag på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Talentsenteret er et tilbud for elever med stort læringspotensial. Disse utgjør ca 10% av elevmassen og det er 2–3 i hver normalklasse. Overraskende mange av disse elevene presterer langt under sitt potensial, og blir derfor aldri identifisert av skole og omverden. Det er også en vanlig misoppfatning at disse elevene klarer seg på egenhånd, de faller derimot ofte utenfor, både på skolen og i samfunnet. 

I denne sesjonen får dere lære mere om identifisering og kartlegging av elever med stort læringspotensial. Dere får konkrete verktøy og eksempler på hvordan man kan legge til rette for tilpasset undervisning for hele klasser som også rommer denne elevgruppa, uten at det går på bekostning av ressursene man har. Dere vil også få presentert gode eksempler på hvordan skoler har organisert undervisningen for å skape et mangfold i undervisningstilbudet, noe som kommer alle elever til gode.

Holdes av Hanne Kile Andersen, Talentsenteret ved Vitenseteret i Trondheim.

Program

Kl. 14:00: Kaffe- og transportpause

Kaffe i vrimlearealet i U1

Kl. 14:15: Parallelle sesjoner

Parallelle sesjoner 2

2A: Uterommet – nærmiljøet som læringsarena (B/U)

2A: Uterommet – nærmiljøet som læringsarena (B/U)

Målgruppe: naturfag barne- og ungdomstrinn

Rom: R92, i underetasje 1 (se kart)

I denne sesjonen vil deltakerne bli kjent med ressursene i Uterommet (naturfag.no/uterommet), og få gode tips til gjennomføring av uteaktiviteter. Sesjonen vil inneholde aktiviteter både utendørs og innendørs. Målet med ressursene i Uterommet er å senke terskelen til uteundervisning. De er tilpasset undervisning på 1.–10. trinn og er enkle å gjennomføre på en økt i skolens nærmiljø. Aktivitetene er knyttet til kompetansemål i naturfag og mange egner seg også i et tverrfaglig samarbeid.

Holdes av Berit Reitan og Majken Korsager, Naturfagsenteret ved Universitetet i Oslo.

2B: Bygge tenkende klasserom (U/V)

2B: Bygge tenkende klasserom (U/V)

Målgruppe: matematikk ungdomstrinn og vgs

Rom: R93, i underetasje 1 (se kart)

Peter Liljedahls rammeverk Å bygge tenkende klasserom har inspirert mange lærere til å prøve en ny tilnærming til matematikkundervisninga si de siste årene. Med dette har vertikale tavler og tilfeldige grupper gjort sitt inntog i matematikkundervisninga, men hva er egentlig lærerens rolle i et tenkende klasserom?

Gjennom dette verkstedet får dere jobbe som elever med en problemløsningsoppgave for elever på ungdomstrinnet eller videregående skole. I tillegg skal vi reflektere sammen hvordan læreren jobber i et tenkende klasserom slik at vi orientere elevene mot læringsmålet for økta.

Holdes av Eskil Ahn Braseth, Matematikksenteret ved NTNU.

2C: Mikroplast i klasserommet (V)

2C: Mikroplast i klasserommet (V)

Målgruppe: biologi og naturfag vgs

Rom: R3, i underetasje 1 (se kart)

Her vil du få en innføring i dagens kunnskap om mikroplast, hvordan det sprer seg i naturlige omgivelser, hvor det kommer fra og konsekvenser både med tanke på biologisk mangfold og human helse. Jeg vil også gi en innføring i metodikk, hvordan man kan utføre innsamling fra lokale kilder og eksempler på feltarbeid.

Dere vil få mulighet til å prøve ut metoden med mikroskopiering og analyse av mikroplastpartikler fra ulike prøver. Prinsippet for synliggjøring av mikroplastpartikler ligger i fluorescens der vi benytter eksiterende lyskilde til å emittere absorbert lysenergi fra plastpartiklene. Eksempler på hvordan man kan konstruere egne lyskilder og emisjonsfiltre vil bli lagt frem.

Holdes av Jussi Evertsen, Skolelaboratoriet ved NTNU

2D: Inkluderende undervisning

2D: Inkluderende undervisning

Målgruppe: generell

Rom: R90, i underetasje 1 (se kart)

Med utgangspunkt i konkrete, utforskende aktiviteter ser vi i denne sesjonen nærmere på hvordan du kan legge opp undervisninga, slik at alle elever opplever trygghet, godt samspill, motivasjon og mestring.

Innholdet i sesjonen er hentet fra et samarbeidsprosjekt mellom Naturfagsenteret og Asker kommune.

Holdes av Maria Gaare Dahl, Subashini P. Ruben og Aud Ragnhild Skår, Naturfagsenteret ved Universitetet i Oslo.

2E: (AVLYST) Karrierelæring i praksis gjennom utplassering i bedrift (V)

2E: (AVLYST) Karrierelæring i praksis gjennom utplassering i bedrift (V)
Denne sesjonen er avlyst

Målgruppe: vgs

Virkelighetsnære oppgaver og aktualisering av fagene er viktig for elvenes motivasjon og interesse for realfag – det handler om å forstå hvordan fagene brukes i praksis og arbeidsliv. Men hvordan skaper vi rom for samarbeid med arbeidslivet i en travel skolehverdag? Og uten å gå på akkord med det faglige arbeidet? I denne sesjonen vil dere får innblikk i erfaringer fra utplassering i bedrift for realfagselever, fra lærere og elever som deltok i utplassering hos 3 ulike bedrifter i Trondheim.

Dere får bryne dere på en av de praktiske oppgavene elevene fikk under utplasseringen: aldersbestemmelse av hjortevilt basert på kjever og tannsnitt. Vi vil vise hvordan tilhørende forskningsdata kan brukes videre i matematikkundervisningen, og dere vil få oppleve hvordan realfag kan bli både konkret og praktisk i møte med arbeidslivets utfordringer. Vi vil også diskutere hvordan samarbeid med bedrifter kan gjøres mest mulig relevant og effektivt.

Holdes av Silje Wolff, Nasjonalt senter for realfagsrekruttering, og Lars Korsnes og Dmytro Kulagin, Cissi Klein vgs.

Slutt

Kl. 15:30: Slutt

Samarbeidspartnere

Samarbeidspartnere

 

Logo Trøndelag fylkeskommune

 

Logo Trondheim kommune

 

Logo Matematikksenteret

 

Logo naturfagsenteret

Kontakt

Kontakt

Ved spørsmål, ta kontakt med Astrid Johansen.

Ansvarlig redaktør | Bruk av informasjonskapsler | Personvern
Logg inn