Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

Skolelaboratoriet

  • Skolelaboratoriet
    • Om skolelaboratoriet
  • Prosjekter og forskning
    • KreTek
    • KlimaDidakt
    • STEMkey
    • DIGGsam
    • Video for kvalitet
    • LOCUMS
    • ReleKvant
    • SUN-prosjektet
    • Energiutfordringen
  • Elevaktiviteter
    • Forsker på skjerm
    • Utforsk elektrisitet (3. trinn)
    • Fysikkløypa (6. trinn)
    • Kjemiløypa (7. trinn)
    • Matematikkløypa (8. trinn)
    • Biologiløypa (9. trinn)
    • Kodeløypa (10. trinn)
    • Bølgeløypa (vg1)
    • Anatomiløypa (biologi 1 og 2)
    • Stjernestøv (avsluttet)
  • Læreraktiviteter og -ressurser
    • Realfagkonferansen
    • ToF-konferansen
    • Videreutdanning
    • Etterutdanning
    • SL-serien
    • Blå hefteserie
    • Undervisningsopplegg
    • Byggesett for salg
  1. Skolelaboratoriet
  2. Prosjekter og forskning
  3. LOCUMS

Språkvelger

English

LOCUMS - Skolelaboratoriet

×
  • KreTek
  • KlimaDidakt
  • STEMkey
  • DIGGsam
  • Video for kvalitet
  • LOCUMS
  • ReleKvant
  • SUN-prosjektet
  • Energiutfordringen
MENY

Matematikk- og naturfagforståelse koblet til elevenes egen kultur

Matematikk- og naturfagforståelse koblet til elevenes egen kultur

Deltakerne i prosjektet. Foto.
Foto: Shaun Nykvist

Dette prosjektet undersøker hvordan praktiske aktiviteter basert på elevenes livserfaringer og kulturelle bakgrunn kan brukes som utgangspunkt for å utvikle forståelse av begreper og grunnleggende ferdigheter i matematikk og naturfag.

Ved å bygge på unge menneskers kulturelle tilhørighet kan man oppnå bedre engasjement og læring. I LOCUMS ønsker vi å videreutvikle konseptet med kulturtilpasset undervisning ved å knytte aktiviteter i naturfag og matematikk til elevenes nærmiljø. Vi mener dette er relevant for elever med ulik kulturell bakgrunn, det være seg urbefolkning eller ulike innvandrerkulturer.

Alle elevaktivitetene tar utgangspunkt i en lokal gjenstand eller håndverksrelatert aktivitet, og gjennom dette blir elevene utfordret til også å arbeide med skolefaglige begreper og forklaringsmodeller. Et elevprosjekt vil alltid være tilknyttet natur og naturressurser, og gjerne lokale levemåter. Utvikling av elevenes språk- og begrepsbruk er sentralt, både i veiledningen av elevene og i vurderingen av resultatene. Vi mener mange skolefag kan dra nytte av de overordnede prinsippene og de konkrete prosjektene.

Forskningen har vært lokalisert i Finnmark, Trøndelag og i det sentrale østlandsområdet.

Forskningsmål

  1. Å utvikle undervisnings- og læringsformer i naturfag og matematikk i ungdomsskolen som involverer lokalkunnskap og kulturell identitet slik at elevene kan prestere bedre og for å redusere frafall i skolen.
  2. Å samle inn data fra casestudier for å evaluere effekten av disse læringsformene og for å gi et grunnlag for videre forskning.
  3. Å utvikle lærerutdanning som kan støtte gjennomføringen av kulturtilpassete undervisnings- og læringsformer i naturfag og matematikk i ungdomsskolen.
  4. Å gi et sterkt kunnskapsgrunnlag for gjennomføring av kulturtilpasset utdanning i naturfag og matematikk og å styrke utdanningspolitikken på dette området.

Logo LOCUMS

Logo LOCUMS

Mer informasjon

Mer informasjon tilgjengelig på engelsk

Ansvarlig redaktør | Om informasjonskapsler | Personvern
Logg inn