Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

Skolelaboratoriet

  • Skolelaboratoriet
    • Om skolelaboratoriet
  • Prosjekter og forskning
    • KreTek
    • KlimaDidakt
    • STEMkey
    • DIGGsam
    • Video for kvalitet
    • LOCUMS
    • ReleKvant
    • SUN-prosjektet
    • Energiutfordringen
  • Elevaktiviteter
    • Forsker på skjerm
    • Utforsk elektrisitet (3. trinn)
    • Fysikkløypa (6. trinn)
    • Kjemiløypa (7. trinn)
    • Matematikkløypa (8. trinn)
    • Biologiløypa (9. trinn)
    • Kodeløypa (10. trinn)
    • Bølgeløypa (vg1)
    • Anatomiløypa (biologi 1 og 2)
    • Stjernestøv (avsluttet)
  • Læreraktiviteter og -ressurser
    • Realfagkonferansen
    • ToF-konferansen
    • Videreutdanning
    • Etterutdanning
    • SL-serien
    • Blå hefteserie
    • Undervisningsopplegg
    • Byggesett for salg
  1. Skolelaboratoriet
  2. Elevaktiviteter
  3. Kjemiløypa (7. trinn)

Språkvelger

Kjemiløypa - Skolelaboratoriet

×
  • Forsker på skjerm
  • Utforsk elektrisitet (3. trinn)
  • Fysikkløypa (6. trinn)
  • Kjemiløypa (7. trinn)
  • Matematikkløypa (8. trinn)
  • Biologiløypa (9. trinn)
  • Kodeløypa (10. trinn)
  • Bølgeløypa (vg1)
  • Anatomiløypa (biologi 1 og 2)
  • Stjernestøv (avsluttet)
MENY

Kjemiløypa

Kjemiløypa

Tre elever gjør et kjemiforsøk. Foto.
Foto: Ingeborg Berg/NTNU

Elever på 7. trinn inviteres til en dag ved NTNU Gløshaugen der de får gjøre ulike kjemiforsøk og aktiviteter. Dette inkluderer bl.a. eksoterme og endoterme reaksjoner og eksperimenter med salt, vann, jod, flytende nitrogen og tørris.

Løypa tar imot inntil 75 elever hver dag og elevene deles inn i 12 grupper på ca. 6 elever. Hver gruppe blir veiledet gjennom løypa av en student fra NTNU. Løypa varer fra kl. 09:45 til kl. 13:15 med innlagt matpause. Lærerne følger elevene rundt i løypa for å  kunne knytte oppgavene til egen undervisning i etterkant.

Vi er innom følgende kompetansemål i løpet av dagen:

  • stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar 
  • bruke og vurdere modeller som representerer fenomener man ikke kan observere direkte, og gjøre rede for hvorfor det brukes modeller i naturfag 
  • utforske faseoverganger og kjemiske reaksjoner og beskrive hva som kjennetegner dem 
  • bruke partikkelmodellen til å forklare faseoverganger og egenskapene til faste stoffer, væsker og gasser 
  • skille mellom observasjoner og slutninger, organisere data, bruke årsak-virkning-argumenter, trekke slutninger, vurdere feilkilder og presentere funn  
To elever gjør et kjemieksperiment. Foto.
Foto: Maren S. Fredagsvik/NTNU

Tidspunkt for gjennomføring

Vår 2024: Planlagt i april 2024. Mer info kommer.

Veiledningshefte

Last ned veiledningshefte for Kjemiløypa

Veiledningshefter for de andre Realfagløypene

Aktører

Institutt for kjemi, Institutt for materialteknologi og Skolelaboratoriet ved NTNU

Kontakt

Ingeborg Berg


Vil du jobbe som veileder på Realfagløypene?

Vil du jobbe som veileder på Realfagløypene?

Veiledere på Kjemiløypa 2015. Foto.
Foto: Maren S. Fredagsvik/NTNU

Arbeidet går ut på å veilede en gruppe elever (6–7stk.) gjennom ei løype rundt omkring på Gløshaugen. På de enkelte postene vil det være behov for å forklare oppgaven og veilede elevene i arbeidet, og på enkelte løyper vil det være behov for å demonstrere oppgaven/temaet. Det er en fordel om du har det aktuelle faget i fagkretsen din. 

Arbeidet blir lønnet etter lønnstrinn 22, med unntak av de som har LAOS-kurs eller utdanning tilsvarende bachelorgrad, som blir lønnet etter lønnstrinn 24.

Vi søker nå etter studenter til Biologiløypa: Stillingsutlysning Biologiløypa (pdf)

Ta kontakt dersom du ønsker e-post når det lyses ut nye stillinger.

Kontakt

Ingeborg Berg

Våre sponsorer:

Våre sponsorer:

 

Logo NTNU NV-fakultetet

 

Logo NTNU IE-fakultetet

 

Logo NTNU IV-fakultetet

 

Logo NTNU fakultet for økonomi

 

Logo Trøndelag fylkeskommune

 

Logo Samarbeidsforum

Ansvarlig redaktør | Bruk av informasjonskapsler | Personvern
Logg inn