KreTek er et samarbeid mellom NTNU og Trondheim kommune. Prosjektet skal utvikle undervisningsdesign, vurderingspraksis og samarbeidsstrukturer for å stimulere elevers læring og skapende virksomhet i realfag gjennom digitale verktøy.
I prosjektet KlimaDidakt formidles dagsaktuell, klimarelatert forskning til lærere og elever i grunnskole og videregående. Lærere kan delta på digitale kurs og elever får møte forskere som er eksperter på klimarelaterte tema. Prosjektet er et samarbeid mellom NTNU, CICERO og Naturfagsenteret.
STEMkey er et Erasmus+prosjekt med medlemsinstitusjoner fra tolv land som skal bidra med nye undervisningsressurser innenfor realfag og teknologi. Skolelaboratoriet deltar i NTNUs prosjektgruppe, og vår læringsmodul skal dreie seg om bruk av periodesystemet i undervisningen i grunnskolen og vgs.
DIGGsam er et samarbeid med Institutt for bioteknologi og matvitenskap. Målet med prosjektet er å utforske om studentaktive læringsformer i kombinasjon med trinnvis opplæring og aktiv deltakelse i medstudentvurdering vil styrke studentenes læring, autonomi og profesjonelle identitet.
Vide for kvalitet er en del av ”Innovativ utdanning” ved NTNU. Prosjektet er rettet inn mot produksjon og evaluering av video som læringsobjekt. Målet for prosjektet er å besvare spørsmålet:
Dette prosjektet undersøkte hvordan praktiske aktiviteter basert på elevenes livserfaringer og kulturelle bakgrunn kunne brukes som utgangspunkt for å utvikle forståelse av begreper og grunnleggende ferdigheter i matematikk og naturfag.
Skolelaboratoriet ved NTNU samarbeidet med Skolelaboratoriet i Fysikk ved UiO og Naturfagsenteret om forskningsprosjektet ReleKvant – begrepsutvikling og erkjennelse i relativitetsteori og kvantefysikk. I prosjektet ble det utviklet nettbasert undervisningsmateriell for Fysikk 2 som la til rette for elevers kvalitative forståelse av sentrale temaer i moderne fysikk.
Målet for SUN var å få til lokal faglig skoleutvikling i relfagene, og prosjektet hadde fokus på utforskende undervisning. Lærerne som deltok valgte selv hvilke områder de ville utvikle seg innenfor, og prosjektet tok på denne måten utgangspunkt i skolene og lærernes egne behov.
"Enovas energiutfordring" er et interaktivt web-basert læringsverktøy forankret i læreplanene for naturfag og samfunnsfag. Undervisningsprogrammet er delt inn i fire oppdrag: kjedereaksjonen, energikilder, energibruk og klimareisen.