Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

Skolelaboratoriet

  • Skolelaboratoriet
    • Om skolelaboratoriet
  • Prosjekter og forskning
    • KreTek
    • KlimaDidakt
    • STEMkey
    • DIGGsam
    • Video for kvalitet
    • LOCUMS
    • ReleKvant
    • SUN-prosjektet
  • Elevaktiviteter
    • Forsker på skjerm
    • Utforsk elektrisitet (3. trinn)
    • Fysikkløypa (6. trinn)
    • Kjemiløypa (7. trinn)
    • Matematikkløypa (8. trinn)
    • Biologiløypa (9. trinn)
    • Kodeløypa (10. trinn)
    • Bølgeløypa (vg1)
    • Anatomiløypa (biologi 1 og 2)
    • Stjernestøv (avsluttet)
  • Læreraktiviteter og -ressurser
    • Realfagkonferansen
    • ToF-konferansen
    • Videreutdanning
    • Etterutdanning
    • Gråspurv
    • SL-serien
    • Blå hefteserie
    • Undervisningsopplegg
    • Byggesett for salg
  1. Skolelaboratoriet
  2. Elevaktiviteter
  3. Kodeløypa (10. trinn)

Språkvelger

Kodeløypa - Skolelaboratoriet

×
  • Forsker på skjerm
  • Utforsk elektrisitet (3. trinn)
  • Fysikkløypa (6. trinn)
  • Kjemiløypa (7. trinn)
  • Matematikkløypa (8. trinn)
  • Biologiløypa (9. trinn)
  • Kodeløypa (10. trinn)
  • Bølgeløypa (vg1)
  • Anatomiløypa (biologi 1 og 2)
  • Stjernestøv (avsluttet)
MENY

Kodeløypa

Kodeløypa

Gjennom Kodeløypa får elever på ungdomstrinnet i Trøndelag besøk av IT-studenter på egen skole, eller kommer en dag til NTNU og Institutt for datateknologi og informatikk, for å lære om programmering. 

To bilder av elever foran datamaskiner. Foto.

Ved hjelp av utforming og kreative oppgaver skal kodeløypa gi et førsteinntrykk av dataverdenen og innholdet i en utdanning innen teknologi. Kodeløypa vil fokusere på interaktivitet og eksperimentering med utstyret som stilles til rådighet. Målet er at elevene får prøvd seg på å lage egne spill. I tillegg får klassene som besøker NTNU programmere roboter.

Kodeløypa bygger på teknologiene Scratch og Arduino, som er open source. Scratch er tilgjengelig for gratis nedlasting. Det er dermed muligheter for å fortsette arbeidet etter besøket, enten på skolen eller hjemme. 

Robotene er bygget av resirkulerte materialer.

Les mer om Kodeløypa her.

Elever og en svanerobot bygd av resirkulerte materialer. Foto.

Tidspunkt for gjennomføring

Skoleåret 24/25: Kodeløypa arrangeres både på NTNU Gløshaugen og på skoler i nærheten av campus. Datoer spredt ut over både høst- og vårsemesteret.

Kodeløypa er fulltegnet for skoleåret 24/25.

Opplæringshefter for Kodeløypa

Startguide for lærere - pdf

Robotprogrammering - pdf 

Spillprogrammering - pdf

Aktører

Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap og Skolelaboratoriet

Kontakt

Ingeborg Berg


Våre sponsorer:

Våre sponsorer:

 

Logo NTNU NV-fakultetet

 

Logo NTNU IE-fakultetet

 

Logo NTNU IV-fakultetet

 

Logo NTNU fakultet for økonomi

 

Logo Trøndelag fylkeskommune

 

Logo Samarbeidsforum

Ansvarlig redaktør | Bruk av informasjonskapsler | Personvern
Logg inn