Kodeløypa

Kodeløypa

Kodeløypa gir elever på ungdomstrinnet i Trøndelag muligheten til å komme en dag til NTNU og Institutt for datateknologi og informatikk og lære om programmering. 

To bilder av elever foran datamaskiner. Foto.

Ved hjelp av utforming og kreative oppgaver skal kodeløypa gi et førsteinntrykk av dataverdenen og innholdet i en utdanning innen teknologi. Kodeløypa vil fokusere på interaktivitet og eksperimentering med utstyret som stilles til rådighet. Målet er at elevene får prøvd seg på å programmere roboter og å lage egne spill.

Kodeløypa bygger på teknologiene ScratchArduino og S4A. som er open source. Scratch og S4A er tilgjengelig for gratis nedlasting. Det er dermed muligheter for å fortsette arbeidet etter besøket, enten på skolen eller hjemme. 

Robotene er bygget av resirkulerte materialer.

Elever og en svanerobot bygd av resirkulerte materialer. Foto.

Kodeløypa bygger på tidligere erfaringer fra vellykkede prosjekter som "Our Toys Workshop" som ble arrangert i 2010, 2012 og 2013.

Tidspunkt for gjennomføring

Høst 2020/vår 2021: Kodeløypa reiser rundt på skoler i Trondheim. Løypa er fulltegnet.

Opplæringshefter for Kodeløypa

Startguide for lærere - pdf

Robotprogrammering - pdf 

Spillprogrammering - pdf

Aktører

Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap og Skolelaboratoriet

Kontakt

Ingeborg Berg

 

For mer informasjon, se kodeløypas egen blogg 


Våre sponsorer:

Våre sponsorer:

 

Logo NTNU

 

Logo Trøndelag fylkeskommune

 

Samarbeidsforum. Logo.

 

Logo Trondheimsregionen