Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

Skolelaboratoriet

  • Skolelaboratoriet
    • Om skolelaboratoriet
  • Prosjekter og forskning
    • KreTek
    • KlimaDidakt
    • STEMkey
    • DIGGsam
    • Video for kvalitet
    • LOCUMS
    • ReleKvant
    • SUN-prosjektet
    • Energiutfordringen
  • Elevaktiviteter
    • Forsker på skjerm
    • Utforsk elektrisitet (3. trinn)
    • Fysikkløypa (6. trinn)
    • Kjemiløypa (7. trinn)
    • Matematikkløypa (8. trinn)
    • Biologiløypa (9. trinn)
    • Kodeløypa (10. trinn)
    • Bølgeløypa (vg1)
    • Anatomiløypa (biologi 1 og 2)
    • Stjernestøv (avsluttet)
  • Læreraktiviteter og -ressurser
    • Realfagkonferansen
    • ToF-konferansen
    • Videreutdanning
    • Etterutdanning
    • SL-serien
    • Blå hefteserie
    • Undervisningsopplegg
    • Byggesett for salg
  1. Skolelaboratoriet
  2. Elevaktiviteter
  3. Matematikkløypa (8. trinn)

Språkvelger

Matematikkløypa - Skolelaboratoriet

×
  • Forsker på skjerm
  • Utforsk elektrisitet (3. trinn)
  • Fysikkløypa (6. trinn)
  • Kjemiløypa (7. trinn)
  • Matematikkløypa (8. trinn)
  • Biologiløypa (9. trinn)
  • Kodeløypa (10. trinn)
  • Bølgeløypa (vg1)
  • Anatomiløypa (biologi 1 og 2)
  • Stjernestøv (avsluttet)
MENY

Matematikkløypa

Matematikkløypa

En student hjelper to elever med å bygge kuber av jovobrikker. Foto.
Foto: Per Henning/NTNU

Elever på 8. trinn inviteres til NTNU Gløshaugen for å løse et mysterium! For å finne løsningen må de følge ulike spor og bruke matematikkunnskaper for å løse oppgaver.

Matematikkløypa gir elevene mulighet til å jobbe med temaer som er relevante for læreplanen, og har til hensikt å skape interesse for matematikk og realfag. Flere av oppgavene som presenteres i matematikkløypa er også fine å ta med seg til videre arbeid i skolen.

Løypa tar imot inntil 75 elever hver dag, og elevene deles inn i 12 grupper på ca. 6 elever. Hver gruppe blir veiledet gjennom løypa av en student fra NTNU. Løypa varer fra kl. 09:45 til kl. 13:15 med innlagt matpause, og postene fordelt rundt omkring på Gløshaugen. Lærerne følger elevene rundt i løypa for å  kunne knytte oppgavene til egen undervisning i etterkant.

Vi er innom følgende kompetansemål i løpet av dagen:

  • utforske og beskrive primtallsfaktorisering og bruke det i brøkregning
  • utforske algebraiske regneregler
  • lage, løse og forklare ligninger knyttet til praktiske situasjoner
  • utforske hvordan algoritmer kan skapes, testes og forbedres ved hjelp av programmering
To elever som spiller Algebrakappløp. Foto.
Foto: Kai T. Dragland/NTNU

Matematikkløypa ble første gang arrangert i 2014.

Tidspunkt for gjennomføring

Vår 2023: Mer info kommer.

Aktører

Skolelaboratoriet ved NTNU

Kontaktperson

Ingeborg Berg


Vil du jobbe som veileder på Realfagløypene?

Vil du jobbe som veileder på Realfagløypene?

Veiledere på Kjemiløypa 2015. Foto.
Foto: Maren S. Fredagsvik/NTNU

Arbeidet går ut på å veilede en gruppe elever (6–7stk.) gjennom ei løype rundt omkring på Gløshaugen. På de enkelte postene vil det være behov for å forklare oppgaven og veilede elevene i arbeidet, og på enkelte løyper vil det være behov for å demonstrere oppgaven/temaet. Det er en fordel om du har det aktuelle faget i fagkretsen din. 

Arbeidet blir lønnet etter lønnstrinn 22, med unntak av de som har LAOS-kurs eller utdanning tilsvarende bachelorgrad, som blir lønnet etter lønnstrinn 24.

Ta kontakt dersom du ønsker e-post når det utlyses nye stillinger.

For spørsmål eller andre henvendelser, ta kontakt med:

Ingeborg Berg

Våre sponsorer:

Våre sponsorer:

 

Logo NTNU

 

Logo Trøndelag fylkeskommune

 

Samarbeidsforum. Logo.

Ansvarlig redaktør | Om informasjonskapsler | Personvern
Logg inn