Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

Skolelaboratoriet

  • Skolelaboratoriet
    • Om skolelaboratoriet
  • Prosjekter og forskning
    • KreTek
    • KlimaDidakt
    • STEMkey
    • DIGGsam
    • Video for kvalitet
    • LOCUMS
    • ReleKvant
    • SUN-prosjektet
  • Elevaktiviteter
    • Forsker på skjerm
    • Utforsk elektrisitet (3. trinn)
    • Fysikkløypa (6. trinn)
    • Kjemiløypa (7. trinn)
    • Matematikkløypa (8. trinn)
    • Biologiløypa (9. trinn)
    • Kodeløypa (10. trinn)
    • Bølgeløypa (vg1)
    • Anatomiløypa (biologi 1 og 2)
    • Stjernestøv (avsluttet)
  • Læreraktiviteter og -ressurser
    • Realfagkonferansen
    • ToF-konferansen
    • Videreutdanning
    • Etterutdanning
    • Video: Gråspurv
    • Video: Elektronspinn
    • SL-serien
    • Blå hefteserie
    • Undervisningsopplegg
    • Byggesett for salg
  1. Skolelaboratoriet
  2. Prosjekter og forskning
  3. SUN-prosjektet

Språkvelger

SUN-prosjektet - Skolelaboratoriet

×
  • KreTek
  • KlimaDidakt
  • STEMkey
  • DIGGsam
  • Video for kvalitet
  • LOCUMS
  • ReleKvant
  • SUN-prosjektet
MENY

SUN - Skolebasert utvikling i realfag

SUN - Skolebasert utvikling i realfag

SUN. Logo.

Målet for SUN var å få til lokal faglig skoleutvikling i realfagene. I motsetning til kortsiktig individuell etter- og videreutdanning, var det her fokus på langsiktig kompetanseutvikling for hele realfagmiljøet ved den enkelte skole. Prosjektet hadde en tydelig fagdidaktisk/metodisk profil med fokus på utforskende undervisning.  Det ble først og fremst lagt vekt på å utvikle nye veier å gå i undervisningen i matematikk og naturfag(ene).

Modellen for prosjektet bygger på erfaringer fra internasjonale prosjekter, og er blant annet inspirert av det tyske SINUS-prosjektet der mer enn 1700 skoler deltok over en 10 års-periode. (Mer informasjon om SINUS finner du her.)

SUN var skolebasert, noe som betyr at arbeidet tok utgangspunkt i skolenes og lærernes ståsted og behov. Det var ikke på forhånd valgt spesielle metoder eller laget ferdige planer for hvilke aktiviteter vi ville fokusere på i prosjektet. Fokusområde ble bestemt gjennom dialog med lærerne. Vi la vekt på at lærere selv skulle velge hva de ville utvikle og hva de ønsket å bli gode i. Skolelaboratoriets rolle var å bistå lærerne, være diskusjonspartnere, gi tilbakemeldinger og å styre prosjektet. SUN besto av fem halvdagssamlinger på skolen gjennom ett skoleår og en felles avslutningssamling med andre SUN-skoler i april-mai.

SUN-prosjektet pågikk fra 2011 til 2018. Følgende skoler deltok:

  • Singsås skole
  • Nesset ungdomsskole
  • Stokkan ungdomsskole
  • Vikhammer ungdomsskole
  • Støren ungdomsskole
  • Gauldal vg skole
  • Ole Vig vg skole
  • Tiller vg skole
  • Charlottenlund vg skole
  • Inderøy vg skole
  • Inderøy ungdomsskole
  • Markaplassen skole
  • Verdal vg skole
  • Skjetlein vg skole
  • Thora Storm vg skole
  • Bodø vg skole
  • Bodin vg skole
  • Byåsen vg skole 
  • Mosjøen vg skole
  • Sandnessjøen vg skole

For mer informasjon om SUN:

Ta kontakt med Astrid Johansen, NTNU Skolelaboratoriet. 
 

Prosjektrapporter

 

Forside rapportSUN-prosjektet ved NTNU


Forfatter: Astrid Johansen

August 2022

Last ned rapporten (pdf)

 

 

 

Forsiden av en rapport. Illustrasjon.Naturfaglæreres kompetanseutvikling i skolens læringsfellesskap


Forfatter: Bodil Svendsen

August 2012

Last ned rapporten (pdf)

Ansvarlig redaktør | Bruk av informasjonskapsler | Personvern
Logg inn