Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

Skolelaboratoriet

  • Skolelaboratoriet
    • Om skolelaboratoriet
  • Prosjekter og forskning
    • KreTek
    • KlimaDidakt
    • STEMkey
    • DIGGsam
    • Video for kvalitet
    • LOCUMS
    • ReleKvant
    • SUN-prosjektet
  • Elevaktiviteter
    • Forsker på skjerm
    • Utforsk elektrisitet (3. trinn)
    • Fysikkløypa (6. trinn)
    • Kjemiløypa (7. trinn)
    • Matematikkløypa (8. trinn)
    • Biologiløypa (9. trinn)
    • Kodeløypa (10. trinn)
    • Bølgeløypa (vg1)
    • Anatomiløypa (biologi 1 og 2)
    • Stjernestøv (avsluttet)
  • Læreraktiviteter og -ressurser
    • Realfagkonferansen
    • ToF-konferansen
    • Videreutdanning
    • Etterutdanning
    • Gråspurv
    • SL-serien
    • Blå hefteserie
    • Undervisningsopplegg
    • Byggesett for salg
  1. Skolelaboratoriet
  2. Prosjekter og forskning
  3. DIGGsam

Språkvelger

DIGGsam

×
  • KreTek
  • KlimaDidakt
  • STEMkey
  • DIGGsam
  • Video for kvalitet
  • LOCUMS
  • ReleKvant
  • SUN-prosjektet
MENY

DIGGsam

DIGGsam

– Digitale vurderinger: samarbeid mellom studenter og undervisere for bedre læring


Det overordnede målet i DIGGsam er å utforske om studentaktive læringsformer i kombinasjon med trinnvis opplæring og aktiv deltagelse i medstudentvurdering vil styrke studentenes læring, autonomi og profesjonelle identitet. Arbeidsgivere er opptatt av generiske ferdigheter, som eksempelvis digital kompetanse. Samtidig er det viktig å styrke den profesjonelle identiteten i profesjonsrettede studieprogram. En bachelorgrad i matteknologi skal gjøre kandidaten klar for arbeidslivet, og derfor er autentisk erfaring i å ta faglige beslutninger og i å vurdere faglig kvalitet viktig ballast. Prosjektet skal bidra til helhetlig sammenheng mellom læringsutbyttebeskrivelser, læringsaktiviteter og vurderingsformer. Prosjektet skal samtidig styrke fagmiljøets kompetanse og motivasjon for digital vurdering av, for og som læring gjennom opplæring, workshops og diskusjon. Prosjektet involverer to emner per studieår.

I første studieår er det fokus på å etablere en kultur for aktiv studentdeltagelse i medstudentvurdering gjennom fysiske workshops, bruk av digitale samhandlingsverktøy og mobiltelefonbaserte responsverktøy. Gruppevis medstudentvurdering av casebaserte laboratorieøvinger og muntlige presentasjoner gjennomføres etter tydelig definerte kriterier.

Gruppevis medstudentvurdering gjennomføres skriftlig gjennom bruk av samskrivingsdokument og muntlig gjennom video i andre studieår. Medstudentvurderingen skal brukes for å forbedre eget arbeid før innlevering. Andre del av studieåret er studentene i praksis; da gjennomføres digitale møter med direkte muntlige tilbakemeldinger på arbeidskrav.

I tredje studieår skal det gjennomføres problembaserte laboratorieprosjekter med individuelle og gruppebaserte medstudentvurderinger, samt bruk av blogginnlegg og fagspesifikke digitale verktøy. Det å ta stilling til og gjøre egne valg for å løse en gitt problemstilling utfordrer studentene ytterligere.

Prosjektet skal bidra til å heve utdanningskvaliteten ved å

  1. stimulere studentene til å ta en aktiv rolle i egen læring
  2. etablere et læringsmiljø hvor alle lærer av hverandre
  3. gi studentene bred digital erfaring
  4. styrke fagmiljøets pedagogiske kompetanse.

Utviklingen av studentenes profesjonelle identitet, autonomi og læring gjennom studieforløpet skal evalueres gjennom analyseverktøy som utvikles i prosjektet.

DIGGsam (2020–2022) er et samarbeidsprosjekt med Insitutt for bioteknologi og matvitenskap (IBT) og er finansiert av Diku – Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høgare utdanning.

Teksten er hentet fra IBT sine sider


Ansvarlig redaktør | Bruk av informasjonskapsler | Personvern
Logg inn