Arbeidspakke 3: Helsekulturpedagogen

Arbeidspakke 3: Helsekulturpedagogen

Arbeidspakke 3 (AP3) omhandler hvordan kunstfaglig arbeid kan fostre menneskers livskvalitet, mestringsopplevelser og individuelt og sosialt velvære.
 
Kulturskolens samlede portefølje inkluderer samarbeid med helsesektor, der kulturskolens ansatte kan ha oppgaver i sykehus, bo- og omsorgssentre, barnevern og i fysiske og psykiske helsetilbud i kommunene. Deltakelse i sang og musikk kan styrke velvære, opplevelser av mening og mestring. Likevel er helse i liten grad fokusert i kunstfaglige utdanninger som kvalifiserer lærere, likeledes kunstfag innenfor helseutdanninger.  AP3 vil styrke helsekulturpedagogisk arbeidskompetanse for å møte behov i morgendagens kulturskole, skole og helse- og omsorgssektor. 

Arbeidspakke 3 i prosjektet Universitetskulturskolen vil: 

  • Bygge bro mellom høyere kunstfaglig utdanning, lærerutdanning og helseutdanning, og styrke arbeidsrelevans i utdanninger som reelt også kvalifiserer helsekulturpedagoger til skole og samfunn.
     
  • Utvikle og prøve ut nye læringsarenaer og undervisningsformer for kulturhelsepedagogisk arbeid i og rundt kulturskolen.
     
  • Sette søkelys på fysisk og psykisk helse i musikerutdanninger, der prestasjonspress og belastningsskader er en utfordring. 
Gruppebilde av prosjektdeltakere
Xiangming Zhang, Anne-Lise Heide, Charlotte Stav, Marit Stranden og Katarina Lindblad. Foto: May-Linn Amundsen

Arbeidspakken benytter gjennomgående kreative og skapende læringsaktiviteter, som omhandler improvisasjon, komposisjon og formidling i og på tvers av kunstfag som musikk, dans og drama. Pakken bygger på et tidligere NTNU-studie ‘musikkbasert miljøbehandling’ ved Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH) og musikkpedagogiske emner ved Institutt for musikk (IMU) og institutt for lærerutdanning (ILU). Pakken samarbeider også med Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg (https://kulturoghelse.no/), som inkluderer videreutdanningene "kunst og kultur i helse og omsorg" og "musikkbasert miljøbehandling" ved Nord universitet. 
 
Arbeidspakke 3 følges av forskningsgruppen Kunst- og kulturfaglig livsmestring i utdanningen (KuL-forsk). Sentrale aktører i arbeidspakken og deltakere i forskningsgruppen er studenter og ansatte ved ILU, IMU og MH, samt ansatte ved Trondheim kulturskole.  Forsknings- og utviklingsarbeid som gjennomføres vil publiseres som fagartikler og vitenskapelige/kunstneriske artikler, samt formidles i ulike fora for kunnskapsdeling og videreføring. 

Delprosjekter

Redaktører Anne-Lise Heide, Kari Bjerke Batt-Rawden, Marit Stranden, Elin Angelo 

Denne fagfellevurderte antologien er resultat av arbeid i arbeidspakke 3 og i forskergruppen KuL-forsk. Antologien har 11 kapitler og publiseres våren 2024.

  • Innledningskapittel: Health and Life Skills through Music, Arts and Culture in Education. Anne-Lise Heide, Kari Bjerke Batt-Rawden, Marit Stranden, Elin Angelo 
     
  • Kap. 1: Is Leisure Activity Engagement Good for Health? Prevalence in Leisure Time Activities, and the Correlations between Leisure Engagement and Mental Health: The Young–HUNT Study, Norway. Bente Irene Løkken, Kirsti Kvaløy, Erik R. Sund, Marit Stranden, Vegar Rangul
     
  • Kap. 2: Større enn meg selv – livslæring i dramarommet med overføringsverdi til andre klasserom. Jorid Bakken Steigum & Ellen Foyn Bruun
     
  • Kap.3: Musikk, fiksjon og følelser: Didaktiske tilnærminger til folkehelse og livsmestring i musikkfaget i skole og lærerutdanning. Anne-Lise Heide & Egil Reistadbakk 
     
  • Kap. 4: The power of music – Famous Professional Musicians Experience Of Health and Wellbeing – A Qualitative Study, Norway . Kari Bjerke Batt-Rawden
     
  • Kap. 5: Social Wellbeing and Community in Process of Musicking and Dance-Musicking: Interrogating Students`Social-Artistic Interactions. Ronald Kibirige
     
  • Kap. 6: Queer art and non-binary art pedagogy in education for improving well-being and life skills of HBTQIA+ youth. Jenny Wiik
     
  • Kap. 7: Songs For Health: The Magical Power. Elisabeth Nygård-Pearson
     
  • Kap. 8: Att se världen som estetisk. Blick för omsorg i förskolans konstnärliga och kreativa verksamhet. Sofia Lång
     
  • Kap. 9: Sangen og livet selv. Runa Hestad Jenssen
     
  • Kap. 10: Folkehelse og livsmestring i skolen – livskvalitet for alle i alle fag. Dag Atle Lysne, Monika Haga, Harald B. Høgseth, Anne-Lise Heide 

Igjennom sitt postdoktorarbeid vil Xiangming Zhang prøve ut og undersøke hvordan musikkbasert miljøbehandling kan fungere i pedagogiske kontekster for å styrke arbeidet med folkehelse og livsmestring i skole og lærerutdanning. Zhang startet i sin postdokorstilling som del av arbeidspakke 3 i UniKuP i februar 2024.

Foto: Marit Stranden

Dette utviklingsprosjektet ledes av Egil Reistadbakk og Jonas Hågensen, i samarbeid mellom USiT Skole (Uteseksjonen i Trondheim) og Institutt for lærerutdanning (NTNU).