Lærer-elev-relasjoner

Institutt for pedagogikk og livslang læring

Lærer-elev-relasjoner

I denne forskningsgruppen blir oppmerksomheten rettet mot relasjonen og samspillet mellom lærer og elever. Den relasjonelle dimensjonen er ikke timeplanfestet og lokalisert i tid og sted som de forskjellige skolefagene er. Den er uavhengig av disse forholdene, da den er og med det gjennomsyrer all undervisning og all pedagogisk virksomhet i skolen. Kvaliteten på relasjonen, om den er god, positiv og læringsstøttende eller det motsatte, er vesentlig. Påstanden bygger på studier som viser at lærer-elev-relasjoner har betydning for elevers faglige og sosiale læring, samt for trivsel og mentalt velvære eller psykiske helse. I tillegg viser forskning at relasjonen til elever også har betydning for lærere og deres opplevelse av mestring og trivsel i skolehverdagen.

Det teoretiske fundamentet for forskningsgruppens virksomhet er sosiokulturell teori representert ved Vygotsky og Bakhtin. Med dette utgangspunktet adresseres teoretiske og empiriske forskningsspørsmål hvor målene er

  1. å få ytterligere teoretisk innsikt i og forståelse av den relasjonelle dimensjonen
  2. gjennom samarbeid med lærere og klasseromsforskning bidra til å synliggjøre de usynlige, tause og implisitte aspektene ved lærer-elevrelasjoner
  3. å kommunisere kunnskap til praksisfeltet og forskningsmiljøer
  4. å knytte kontakter med nasjonale og internasjonale forskningsmiljøer som er opptatt av temaet.

Temaet har stor aktualitet. Det adresseres til lærere i barnehage, grunnskole og videregående skole, til pedagogisk-psykologiske rådgivere og andre som er opptatt av å forstå mer av den relasjonelle dimensjonen i møter mellom lærer og elev/er. Ikke minst adresseres det til lærerstudenter, samt studenter i pedagogikk og spesialpedagogikk ved universitet og høgskoler.