Nyheter - Institutt for moderne samfunnshistorie
Nyheiter

opponent Johan Strang, Dr. Geir Olson Holme,
instituttleiar Karl Erik Haug og komitémedlem Mats Ingulstad
Foto: Inger Selven Watts/ NTNU
Disputas
Vi gratulerer Geir Olson Holme med avhandlinga «Språk, forteljing og historiemedvit i den skandinaviske velferdsstatens maskinrom 1933–1967» og med ei godt gjennomført prøveførelesing og disputas 23. mai 2025.
Denne oppgåva ser på korleis offentlege rapportar brukte språk og forteljingar for å skildre røyndomen bak dei sosialpolitiske reformene som bygde opp velferdsstaten i Skandinavia. Analysen har særleg fokus på kva rolle sakprosa spelte i denne utviklinga.

Foto: Wim van Wimmelen
Casebasert undervisning
Gjennom våre undervisningsprosjekt jobbar vi for å tilpasse og utvikle utdanningsmetodar som set studentane i sentrum. Vi ønskjer å gi studentane våre ferdigheiter til å handtere komplekse situasjonar ved å stille spørsmål, identifisere problem, følgje prosessar og vurdere moglege resultat og langsiktige konsekvensar; kort sagt, å tenkje som historikarar.
Professor Espen Storli heldt eit webinar, der han informerte om denne undervisningsmetoden. Han snakka også om fordelane og utfordringane ved metoden.

leder av disputasen Jussi Haukioja,
leder av evalueringskomitéen Madeleine Dungy og
første opponent Simon Mollan.
Foto: Inger Selven Watts/ NTNU
Echoes of the Great War
Vi gratulerer Simon Renner med avhandlingen "Echoes of the Great War: Unveiling British Raw Material Strategies in the Interwar Era, A Case Study in Non-ferrous Metals" og en godt gjennomført prøveforelesning og disputas 14. februar 2025.
I sin avhandling analyserer Simon Renner Storbritannias råvarestrategi i mellomkrigstiden. Han drøfter særlig to forhold:
- hvordan britene forsøkte å øke selvforsyningsgraden av viktige råvarer.
- bruken av økonomiske virkemidler som sanksjoner og blokadeforberedelser mot potensielle fiendestater.

The Missing Girls of Greece
Vi gratulerer Eftychia Kalaitzidou med avhandlingen "The Missing Girls of Greece - Discriminatory Practises Against Girls in Greece from Late 19th to Early 20th Century" og vel gjennomført prøveforelesning og disputas 17. januar 2025.
Avhandlingen belyser eksistensen av og de underliggende faktorene bak kjønnsbaserte diskrimineringspraksiser, vankjøttelse som endte med at jenta døde og mulige tilfeller av spedbarnsdrap på jentebabyer i det moderne Hellas på slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet.
Sammendrag og link til hele doktoravhandlingen
– Det humanistiske fakultet er svært stolt av denne tildelingen. Prosjektets problemstilling er veldig viktig for hvordan vi forstår historien, men også av stor relevans for samtiden, sier professor Terje Lohndal, prodekan for forskning.
Lohndal takker alle og særlig prosjektleder Jonas Scherner for den store innsatsen med å få dette til. Han gratulerer med tildelingen.
Hvor mye betyr blokader i krig?

Foto: Inger Selven Watts/ NTNU
Hard Times, Hard Choices - Missing Girls in Norway ca. 1735 to 1900
Vi gratulerer Marko Kovačević med avhandlingen Hard Times, Hard Choices - Missing Girls in Norway ca. 1735 to 1900 og vel gjennomført prøveforelesning og disputas 8. november 2024. Han fant urovekkende tall fra katastrofeår på 1700-tallet. Alt tyder på at norske foreldre i enkelte strøk prioriterte sønnene og forsømte døtrene. Det har vært mye snakk opp drap på jentebarn i Kina og India. At noe lignende hendte i vårt eget land, har tidligere vært lite kjent.
Sammendrag og link til hele doktoravhandlingen
EMERALD
EMERALD er eit strategisk partnerskap for å utvikle ein Erasmus Mundus felles mastergrad i berekraftig forvaltning av naturressursar og langsiktig økonomisk utvikling. Det er samfinansiert av Erasmus+ programmet til Den europeiske unionen.
(engelsk nettstad: A strategic partnership for developing an Erasmus Mundus Joint Master's Degree on Sustainable Natural Resource Management and Long-run Economic Development).