BISU: Beredskap i skole og utdanning

Forskning – Institutt for lærerutdanning

BISU: Beredskap i skole og utdanning

Jente står ved tavle og skriver 7/22. På tavlen henger bilder fra 22. juli 2011. Foto
Foto: Ana Rita Ferreira / 22. juli-senteret

I de siste årene har samfunnet, herunder skoler og utdanningsinstitusjoner, blitt påvirket av ulike risikoer og trusler. Dette innebærer alt fra terrorisme, trusler om skoleskytinger og andre voldelige hendelser og epidemier/pandemier. Globalisering og rask utvikling av ny teknologi gjør at verden stadig krymper, noe som påvirker oss mer enn vi kanskje er klar over. Det blir lettere å spre ekstreme meninger og trusler via sosiale media, og vi reiser mye på tvers av landegrenser og områder med høy befolkningstetthet. Terrorangrepene 22. juli 2011 var en vekker for Norge og samfunnet har fått økt fokus på beredskap etter dette. Men hva er status på beredskap i skole og utdanning i Norge? Hører beredskap hjemme i skolehverdagen? Hvordan bør beredskapsarbeidet i skole og utdanning gjennomføres? På hvilken måte henger skolens samfunnsmandat sammen med beredskap? Dette temaet er det særdeles lite forskning på i norsk kontekst. Forskningsgruppen Beredskap i skole og utdanning (BISU) er blant annet opptatt av å øke kompetanse og beredskapsbevissthet i skoler og samtidig fremheve fordelene ved å jobbe med beredskap på en demokratisk og inkluderende måte, og at dette skal heve elevenes opplevde trygghet i skolen.

Formidling

Av og til bør lærere møte uforberedt

Kan en lærer gå inn til timen uten noen klare mål for hva elevene skal lære? Ja, det kan faktisk være en fordel å gjøre det.

Intervju med Professor Herner Sæverot og Professor Glenn Egil Torgersen, skrevet av Tore Brøyn, Redaktør, Bedre Skole, Publisert 06.04.2025

Gi det uforutsette en plass i skolen

Professor Glenn Egil Torgersen og Professor Herner Sæverot, Fagartikkel, Bedre Skole, Publisert 06.04.2025

Heimdal videregående skole øver på beredskap ved skoleskyting – NRK Trøndelag – Lokale nyheter, TV og radio

Publikasjoner

«Samhandlingen mellom skolen og politiet fungerer ikke godt nok». Nye studier viser av samhandlingen mellom skolen og politiet ikke fungerer godt nok for å trygge oppvekst- og skolemiljøet for barn og unge.

Lyng, D., Elveli, E., Steiro, T. J., Kruke, B. I., Torgersen, G.-E. (2024) The Student´s Role in School Preparedness Work. A Qualitative Study on Including Students in The Planning of School Preparedness Work. ICERI Proceedings

Lyng, D.; Øien, S. S.; Steiro, T. J., Kruke, B. I., Torgersen, G.-E.. (2024) Preparedness Work In Schools. A Quantitative Study of School Staff's Knowledge of School Preparedness Work. ICERI Proceedings

PLIVO, pedagogikk og beredskap. En kvalitativ studie på skoleskyting og livstruende vold i skolen i nordisk kontekst.

  • Forfattere: Lyng, D., Steiro, T., Kruke, B. I., & Torgersen, G.-E.
  • Årstall: 2022

Sitat: Lyng, D., Steiro, T., Kruke, B. I., & Torgersen, G.-E. (2022). PLIVO, pedagogikk og beredskap. En kvalitativ studie på skoleskyting og livstruende vold i skolen i nordisk kontekst. Nordic Studies in Education, 42(4), 347–360.


Teaching the unknown: how to prepare students for uncertainty. Five steps that educators can take to teach students to cope with uncertainty and respond effectively to unforeseen events.

  • Forfatter: Torgersen, G.-E.
  • Årstall: 2023

Tittel: Hvorfor er ikke beredskap på timeplanen?

  • Forfattere: Lyng, D., Steiro, T., Kruke, B. I., & Torgersen, G.-E.
  • Årstall: 2022

Medlemmer i forskningsgruppe

Medlemmer i forskningsgruppe

  • Professor Bjørn Ivar Kruke, Universitetet i Stavanger
  • Førstelektor Trygve Steiro, NTNU/Nord Universitet
  • Professor Glenn-Egil Torgersen, Universitetet i Sørøst-Norge
  • Daniel Lyng