Strategi 2018-2025

Institutt for internasjonal forretningsdrift

Strategi 2018-2025

Del 1: Strategisk referanseramme

Del 2: Kjerneoppgaver

Del 3: Tverrgående innsatsområder

Del 3: Tverrgående innsatsområder

Bilde strategi

Personer ved bord i bibliotekt

Strategi IIF

Del 1: Strategisk referanseramme, utfordringer og muligheter, målbilde 2025

Strategisk referanseramme

NTNUs visjon er ”kunnskap for en bedre verden”. Fakultet for økonomi har unik tverrfaglig kunnskap innen teknologi, økonomi, innovasjon og ledelse, som gir samfunnet et fundament for å finne nye løsninger på store utfordringer. Fakultetet vil bidra til bærekraftig verdiskaping fra idé til et bedre samfunn. Institutt for internasjonal forretningsdrift (IIF) har en særskilt posisjon i de regionale næringslivklyngene og skal utvikle kunnskap for et internasjonalt rettet næringsliv.

NTNUs samfunnsoppdrag er å drive langsiktig, grunnleggende forskning og utdanning av fremragende kandidater. Instituttet tilbyr forskningsbasert utdanning på bachelor- og masternivå, og via fakultetet på ph.d.-nivå. Instituttet utvikler og formidler kunnskap og forvalter kompetanse innen økonomisk-administrative fagområder. Den teknisk-naturvitenskapelige hovedprofilen til NTNU gir instituttet et særskilt oppdrag om å bidra til å utvikle det teknologiske grunnlaget for framtidas samfunn. Det er vår oppgave å delta i en kunnskapsbasert offentlig debatt.

NTNUs kjerneverdier – kreativ, konstruktiv, kritisk og respektfull – er retningsgivende for alle instituttets medarbeidere og studenter. Verdiene preger vår atferd. NTNU i Ålesund har en næringsnær campus som utgjør en viktig ressurs for studenter og ansatte. Instituttets kjernekompetanse innen internasjonal business, der markedsføring, innovasjon og entreprenørskap står sentralt, er nært knyttet til regionens behov. Instituttet har tett samarbeid med, og gode relasjoner til, næringslivet i regionen.

Utfordringer og muligheter

Instituttet har en internasjonal profil, noe som synliggjøres blant annet i instituttets navn og i instituttets studieprogramportefølje. IIF har et nært samarbeid med det internasjonale næringslivet i regionen.
Dette samarbeidet bidrar til at vi kan tilby relevante og oppdaterte studier for våre studenter. IIF har flere ansatte som bidrar til å styrke den internasjonale profilen på våre studier. Fagmiljø og studenter ved IIF opplever merverdi ved å tilhøre Norges mest næringsnære campus. Nærhet og tett kontakt med arbeidslivet legger til rette for en god læringsarena både for studenter og fagmiljøet ved instituttet. 

Sparebanken Møre er en viktig samarbeidspartner for forskning og utvikling innenfor tjenesteinnovasjon, entreprenørskap, finans og teknologi (TEFT). Gjennom TEFT-laben vil vi kunne utforske mulighetene som finnes innenfor digital økonomi, noe som vil styrke vår kjernekompetanse. Dette gir instituttet gode muligheter til å drive forskningsbasert undervisning, og det tverrfaglige fokuset som ligger i labens natur er i tråd med den overordnede strategien til NTNU.

FNs mål for bærekraftig utvikling endrer samfunnet og arbeidslivet i regionen. IIF skal utvikle kompetanse gjennom tett samarbeidet med næringslivet, forskning og innovasjon og bidra til å skape nye, smarte, grønne og lønnsomme løsninger for næringsliv og samfunn. Det er avgjørende å utvikle nye arenaer for faglig utvikling, å skape enda tettere integrasjon mellom studenter og næringsliv, samt å utnytte den tette koblingen til teknologimiljøene på campus for å identifisere endringstrender i samfunnet.

Målbilde 2025

I 2025

  • er instituttets egenart og fortrinn knyttet til koblingen mellom kunnskap innen internasjonal business og markedsføring og kunnskap innen innovasjon, entreprenørskap, finans og teknologi, samt bærekraftige forretningsmodeller.
  • tiltrekker instituttet seg norske og internasjonale studenter og medarbeidere og er internasjonalt kjent for sitt gode, balanserte og inkluderende student- og arbeidsmiljø.
  • er instituttets styrke basert på anerkjente forskere, gode studenter og det verdiskapende samspillet med regionalt næringsliv.
  • er instituttet en viktig partner for bærekraftig nyskaping i regionale klynger og nettverk.
  • kjenner studenter og medarbeidere tilhørighet og stolthet til instituttet og dets egenart.
  • har instituttet en forskningskultur hvor de ansatte deltar i publisering, forskningssamarbeid og kunnskapsformidling.

Del 2: Kjerneoppgaver

Del 2: Kjerneoppgaver

Utdanning og læringsmiljø

Instituttet har en studieportefølje tilpasset regionalt, nasjonalt og internasjonalt behov der teknologi gir porteføljene et tydelig særpreg. Instituttet skal utdanne bachelor-og mastergradskandidater som er etterspurt
i regionen, nasjonalt og internasjonalt innen økonomisk-administrative fagområder. Studietilbudet skal være forskningsbasert, og instituttet skal videreutvikle den pedagogiske kompetansen og være oppdatert på
velfungerende, studentaktive læringsmetoder.

Utdanning
Instituttet tilbyr bachelorprogram i Økonomi og administrasjon, Markedsføring, innovasjon og ledelse, samt masterprogram i International Business and Marketing (siviløkonom). Instituttet bidrar i økonomifakultetets
ph.d.-program ved å tilby emner innenfor våre strategiske kjerneområder. Undervisningsinnholdet skal være
forskningsbasert og oppdatert i forhold til behov og anvendelse i nærings- og arbeidsliv.

Mer interdisiplinært undervisningstilbud
– eksempelvis biomarin innovasjon, shipping management, bærekraft og IKT
– utvikles i samarbeid med andre institutt og relevante fagmiljø innenfor NTNU.

Læringsmiljø
Innovative, studentaktive læringsmetoder tas i bruk, bl.a. digitale verktøy.

Engasjement blant studentene stimuleres gjennom variasjon og interaksjon mellom studenter og forelesere. Samarbeid med eksterne aktører stimuleres ytterligere og bringer reell interaksjon mellom studenter og nærings- og arbeidsliv.

Fysisk læringsmiljø skal stimulerer tilstedeværelse og samspill.

Etter- og videreutdanning
Utvikling av nye EVU-tilbud i samarbeid med eksterne aktører bidrar til å styrke det faglige nivået totalt sett. Dette skal bidra positivt til utvikling av fag- og studieporteføljen.

Utviklingsmål
Institutt for internasjonal forretningsdrift skal:

  • ha en kultur for kontinuerlig forbedring av studieprogram og læringsmiljø
  • redusere frafall og bedre studentgjennomstrømming
  • utvikle og øke EVU-tilbudet for å dekke etterspørsel regionalt, nasjonalt og internasjonalt
  • ta i bruk nye og forbedrede teknologiske løsninger i læringsmiljøet

Forskning

Instituttets forskning bidrar til ny innsikt for regionalt og nasjonalt næringsliv og bidrar til å håndtere økonomiske og ledelsesmessige utfordringer for en region preget av store omstillinger og teknologisk utvikling.

Forskningsområder
Instituttet har tre tematiske forskningsområder: 1) Internasjonal business og markedsføring som er relatert til regionale næringsklynger, 2) Tjenesteinnovasjon, entreprenørskap, finans og teknologi (TEFT) som driver forskning og utvikling relatert til digital økonomi, og 3) Grønn innovasjon og forretningsmodeller som er knyttet opp mot bærekraft og innovasjon. Forskningsgrupper engasjerer tverrfaglig på tvers av disipliner.

Publisering
Vitenskapelig ansatte med forskningstid skal øke synligheten av sin forskning gjennom publisering og formidling. Instituttet skaper en publiseringskultur gjennom å formidle kunnskap om publiseringskanaler, etablere
insentiver for publisering, iverksette felles tiltak og etablere arenaer rettet mot å øke publiseringen i anerkjente internasjonale journaler og publiseringskompetansen blant instituttets ansatte.

Eksternt finanisert forskning
Instituttet skal øke andelen av eksternt finansiert forskning gjennom nettverksbygging i arbeidslivet så vel som akademia, og skal være aktiv part i forskningssøknader både nasjonalt og internasjonalt.

Utviklingsmål
Institutt for internasjonal forretningsdrift skal:

  • rekruttere de best kvalifiserte kandidater til faste vitenskapelige stillinger og stipendiatstillinger innenfor strategiske kjerneområder
  • øke antall publiseringer
  • skape forskning som har samfunnspåvirkning (impact)
  • øke andelen eksternfinansiert forskning

Innovasjon og nyskaping

Instituttet bidrar til økt innovasjons- og nyskapingsevne i etablerte virksomheter, gründervirksomheter og for individer som er drivere for bærekraftig verdiskaping. Dette skjer gjennom økt forskningssamarbeid med
regionalt næringsliv og arbeidsliv, så vel som nasjonale og internasjonale aktører.

Kommersialisering
Instituttet bidrar til at flere studenter og ansatte kan kommersialisere egen forskning og gode ideer gjennom bedriftsetableringer. IIF skal være pådriver for studentrettede entreprenørskapsaktiviteter
på campus og i regionen.

Gjennom sitt langsiktige samarbeid knyttet til NTNU-Sparebanken Møre
TEFT-lab vil instituttet bidra til forskning og utvikling i skjæringspunktet mellom økonomi og teknologi. Dette skal
realiseres gjennom tverrfaglig samarbeid med andre institutt ved NTNU og flere andre regionale innovasjonsaktører.

Utviklingsmål
Institutt for internasjonal forretningsdrift skal:

  • utdanne kandidater med spesiell og forsterket kompetanse innen innovasjon, nyskaping og kommersialisering
  • bidra til at antall bedriftsetableringer etter endt studieløp øker i løpet av planperioden
  • gjennom utstrakt samarbeid bidra til nyskaping og omstilling i næringsliv og arbeidsliv

Formidling

Instituttets vitenskapelig ansatte bidrar aktivt i den offentlige debatten med en synlig og tydelig kompetanseprofil.

Kanaler
Instituttet skal aktivt kommunisere forskningsresultater og forskningsprosjekter av høy kvalitet i regionale, nasjonale og internasjonale medier. IIF skal gi faktabasert kunnskap til samfunnet og synliggjøre vår faglige kompetanse.

Vitenskapelig ansatte med forskningstid skal øke synligheten av sin forskning gjennom populærvitenskapelig publisering og formidling.

Instituttet skal være en aktiv bidragsyter i regionale og nasjonale næringskonferanser noe som bidrar til gode relasjoner til næringsliv og næringsklynger.

Institutt skal være bevisst og legge til rette for at formidling kan skje gjennom nye kanaler, eksempelvis i sosiale medier.

Utviklingsmål
Institutt for internasjonal forretningsdrift skal:

  • ha kultur for å bidra aktivt i den offentlige debatten
  • være aktiv i regionale og nasjonale medier og delta i ulike arrangement for å synliggjøre instituttets arbeid innenfor forskning og utvikling
  • øke antall medieoppslag per fast vitenskapelig ansatte

Del 3 tverrgående innsatsområder

Del 3: Tverrgående innsatsområder

Internasjonalisering

Instituttet har en betydelig satsing på internasjonalisering både når det gjelder studieprogram og forskning
og som følge av utstrakt samarbeidmed eksportrettet industri i regionen. Instituttet har en stab som er tilpasset og dekker den internasjonale satsingen.

Utviklingsmål

  • øke antall studenter på inn- og utveksling
  • legge til rette for utveksling, hospitering, partnerbesøk og forskningstermin blant ansatte
  • utvikle gode samarbeidsrelasjoner med utvalgte internasjonale partnere

Karriereveier

Instituttet har en bevisst tilsettingsstrategi og rekrutterer i tråd med strategiske prioriteringer. IIF legger til rette for at alle ansatte kan utvikle seg gjennom hele sin karriere. Alle vitenskapelig ansatte skal enten ha en forskerkarriere gjennom et førsteamanuensis-professorløp, eller en underviserkarriere gjennom førstelektordosentløp. IIF utnytter sentrale støtteordninger for å bygge kompetanse for kvinner. Alle vitenskapelig ansatte deltar i faggrupper.

Utviklingsmål

  • ha minimum én kvinnelig professor/dosent i løpet av planperioden
  • aktivt styre forskningstid mot strategisk viktige fagområder
  • utarbeide karriereplaner som understøtter instituttets strategi for alle ansatte

Arbeidsmiljø

Instituttet har et raust og godt arbeidsmiljø. Instituttets ledelse har en åpen og forutsigbar struktur og virksomhet, som legger til rette for et godt og inkluderende arbeidsmiljø. Ansatte tar felles ansvar for at det er et godt faglig og sosialt arbeidsmiljø. «Man skal glede seg til å gå på jobb.» Instituttets ansatte og ledelse har en resultatbevisst kultur der alle drar i samme retning.

Utviklingsmål

  • opprettholde, utnytte og utvikle kjernekompetanse
  • inkludere studenter og medarbeidere i viktig beslutningsprosesser