Simulering i AIO-utdanning

Senter for simulering og pasientsikkerhet

Simulering i AIO-utdanning

Videreutdanning i anestesi-, intensiv- og operasjonssykepleie (AIO) benytter simulering som en integrert del av videreutdanningen. 

NTNU i Gjøvik tilbyr videreutdanning for sykepleiere som ønsker å spesialisere seg som anestesi-, intensiv- og operasjonssykepleiere. For å forberede studentene best mulig på utfordringene som spesialsykepleiere, benyttes simulering som en integrert del av utdanningen, både før praksisperiodene for å øve inn grunnleggende ferdigheter, og underveis for å få øve på sjeldne eller viktige pasientsituasjoner. 

I starten av den 3 semester lange videreutdanningen møter studentene simulering knyttet opp mot undervisning i medisinske og naturvitenskaplige fag, f.eks. koblet opp mot observasjoner og vurderinger av pasienter med sirkulasjonssvikt. Spesialsykepleierfunksjonen krever også en rekke nye praktiske ferdigheter, og det øves i både enkeltstående ferdigheter som blant annet bruk og håndtering av invasiv trykkmåling og vasking av operasjonsfelt, men også mer komplekse og sammensatte situasjoner som mottak av pasient og innledning av anestesi. Før 1. praksisperiode må studentene også demonstrere et minstenivå av ferdigheter innen utvalgte områder i en OSCE-test.

Videre i studiet brukes simulering for å øve på situasjoner som krever en stor grad av tempo og presisjon, som klargjøring til hastekeisersnitt. Det er et eksempel på en situasjon som studentene ikke får delta aktivt i i praksis, fordi hensynet til mor og barn kommer først. Ved å simulere slike situasjoner kan studentene få prøve og feile i trygge omgivelser, uten at livet til hverken mor eller barn settes i fare. Gjennom simuleringen får de erfart hvilke sekvenser av handlinger som må komme i hvilken rekkefølge, og hvordan samarbeidet mellom de ulike spesialitetene (anestesi og operasjon) og gynekolog/anestesilege må være. Eksempler på andre simuleringer er mottak av traumepasienter, dårlige pasienter på intensivavdelingen og håndtering av vanskelige luftveier ved innledning av anestesi. For å øke realismen og læringen inviterer vi også med andre studentgrupper, turnusleger og LIS-leger innen kirurgi og anestesi. 

Utdanningene i AIO-sykepleie ved NTNU i Gjøvik er ikke den største, men vi har et mål om å være best i bruken av simulering i videreutdanning!