OL igjen på NRK – men til hvilken pris?
OL igjen på NRK – men til hvilken pris?
OL igjen på NRK – men til hvilken pris?
For noen uker siden feiret NRK å ha fått rettighetene til OL for perioden 2026–2032. Ifølge kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen «er det en viktig del av NRKs oppdrag som allmennkringkaster å samle folk rundt store idrettsbegivenheter, og det er ingen arrangementer som kan måle seg med OL.»
Tekst:
Harry Arne Solberg, professor, NTNU Handelshøyskolen.
Det finnes samfunnsøkonomiske argumenter for at store idrettsarrangementer som OL bør kunne sees av alle. Det kan skape glede i de tusen hjem, øke følelsen av felleskap, stimulere unge og gamle til å bli fysisk aktive. Problemstillingen er hvem som skal gjøre det: NRK eller de kommersielle kanalene? NRK er en del av den offentlige sektoren og tjener ikke penger på å sende OL, i motsetning til sine kommersielle konkurrenter. Ifølge uformelle kilder koster rettighetene for de fire OL-arrangementene ca. 350 millioner kroner. I tillegg kommer produksjonskostnadene. Da TV2 sendte fra Sochi-OL i 2014, utgjorde produksjonskostnadene ca. 50 mill. kroner. Disse blir neppe mindre de kommende årene. Således kan den samlede regningen for de fire arrangementene komme på over 500 millioner. Dette vil naturligvis medføre en betydelig reduksjon av NRKs andre aktiviteter. Samtidig leser vi at NRK må spare 300 millioner neste år, noe som bl.a. innebærer ansattekutt for 100 millioner kroner.
Det norske folket vil imidlertid være sikret å se OL selv om NRK ikke tar jobben. Kulturdepartementet innførte i 2015 en regulering som gjør at de største idrettsarrangementene bare kan sendes på kanaler med en seerdekning på minst 90%. I tillegg til NRK, tilfredsstiller alle de største kommersielle kanalene dette kravet.
Kjetil Andre Aamot og Kristian Kjelling sier det samme om de kommenterer alpint og håndball på NRK eller TV3
Det er heller ingen grunn til at kvaliteten på programmene blir dårligere om andre enn NRK tar jobben. TV-bildene fra OL produseres av et uavhengig produksjonsselskap som igjen distribuerer dem videre til medieselskapene som har rettighetene i sine respektive land. Derfor er sendingene fra konkurransene identiske, uavhengig hvilken kanal som viser dem. TV-bildene vil være de samme om de vises på NRK, TV2, TV Norge eller TV3. Eneste forskjellen er kommentatorene. Det er imidlertid ingen kvalitetsforskjeller mellom sportsjournalistene i NRK og de kommersielle kanalene, og det samme gjelder ekspertkommentatorene. Kjetil Andre Aamot og Kristian Kjelling sier det samme om de kommenterer alpint og håndball på NRK eller TV3. Den eneste forskjellen er at seerne slipper reklame på NRK. Det er imidlertid ingen rasjonelle argumenter for å beskytte seerne mot reklame i tilknytning til idrettsprogrammer i forhold til andre programmer.
I disse tider endres seervanene ved at en økende andel foretrekker strømming via Internett istedenfor lineær TV, en utvikling som vil fortsette. Der vises reklamen i mindre grad som innslag i programmene eller mellom dem. Isteden sendes det cookies inn i pc, nettbrett, eller telefonen, som igjen henter ut info om seerens personlige preferanser. Derfor dukker reklamen i større grad opp når vi surfer på Internett, enn når vi ser på det aktuelle programmet. Trolig vil derfor irritasjonen over reklameavbrudd avta etter hvert som seermassen flyttes over fra lineær TV til strømming.
Argumentet NRK-ledelsen har brukt for å forsvare OL-rettighetene, er at de kan bli irrelevante og ende opp som en nisjekanal. Figuren ovenfor, som viser markedsandelen til de fire største norske TV-selskapene i tidsrommet 2000-2021 viser at frykten er ubegrunnet. NRK har vært den ledende aktøren på det norske TV-markedet, også etter at de mistet OL-rettighetene i 2012. NRK har en lang rekke programmer som trekker mange seere. Det er ingen grunn til at disse forsvinner dersom NRK mister OL. Hvorvidt folk ser på Dagsrevyen, Melodi Grand Prix, Debatten, Fredagsrekka eller andre underholdningsprogrammer, er upåvirket av om NRK sender OL. Det samme gjelder tilliten til innholdet i NRKs nyhetssendinger, dokumentarer o.l. programmer.
De siste årene har konkurrentene utvidet antallet kanaler, noe som gjør at de kan tilby en mer variert meny av programmer. TV2 hadde bare én kanal t.o.m. 2005, mens de nå har åtte. Inntil 2007 var TV Norge den eneste kanalen innen det som siden har blitt en del av Discovery, og som siden har utvidet til fem kanaler. Som figuren viser, har det likevel ikke utfordret NRKs dominerende posisjon, selv uten OL. Likevel gjentas påstanden om at NRK kan bli svekket og dermed bli irrelevant uten OL-rettighetene. Kanskje er det på tide at politikerne, som setter premissene for NRKs virksomhet, reflekterer litt grundigere over problemstillingen enn de tidligere har gjort. Da vil de forhåpentligvis gjennomskue at argumentasjon ikke henger på greip. Det at NRK bruker så mye på OL kan jo ironisk nok gjøre mer de blir mer irrelevant, fordi de må kutte i sin øvrige programportefølje.