VR-landsbyen - Visualisering av petroleumsrelaterte data

VR-landsbyen - Visualisering av petroleumsrelaterte data

VR-landsbyen er en arena hvor ideer innen ny teknologi testes for bruk i oljeindustrien og i forskning. Seismisk datainnsamling, reservoarsimuleringer og målinger fra sensorer på oljeinstallasjoner genererer store mengder data. For å kunne nyttiggjøre seg disse dataene er det viktig å lete etter nye løsninger innen virtual reality og visualisering.

Man pleier å si at et bilde sier mer enn 1000 ord. En god visualisering i 3D øker forståelsen av komplekse data i ennå større grad. Spillindustrien muliggjør nå bruk av rimelige grafiske verktøy til å eksperimentere med nytenkende metoder innen visualisering.
VR-landsbyen har som målsetning å utvikle prototyper og konseptløsninger for visualiseringer som bidrar til å kunne øke ressursutnyttelse av petroleumsressurser i undergrunnen.

VR-teknologi

Relevant kompetanse 

VR-landsbyen trenger studenter med interesse for ny teknologi. Siden det ofte er bruk for kunnskap innen datateknologi ønsker landsbyen å ha med minst 1 datastudent i hver studentgruppe. Det er også ønskelig å ha med minst en student fra petroleumsgeofag/petroleumsteknologi i hver studentgruppe. Utenom dette trenger gruppene kreative studenter som kan komme med ideer til nyskapende visualiseringsløsninger.

Om landsbyen

VR-landsbyen har Equinor som samarbeidspartner. Dette gjør at landsbyen har stor økonomisk frihet til å teste ut banebrytende teknologiløsninger. Landsbyen har gått hvert år siden 2003, og i løpet av denne tidsperioden har det blitt investert i bl.a. 3D-printer, Augmented Reality-briller, haptiske robotarmer, pico-prosjektører, tablets av forskjellige typer, roboter, droner, samt større mengder dataspill/spillmotorer. I de siste årene har det blitt testet VR-briller av type Oculus Rift, HTC Vive og Microsoft HoloLens.

VR-landsbyen arrangeres ved Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk. Instituttet har to topp moderne 4K visualiseringsrom som studentene kan bruke i faget.

Studenter ved VR-landsbyen har tidligere kommet med en rekke spennende løsninger. Flere av disse kan man studere ved å se på små videosnutter på YouTube. Søk på ‘tjaland' for å finne de relevante videoene. En av de mest originale løsningene ble gjort i 2009, da en gruppe ved VR-landsbyen greide å få et fjernstyrt helikopter til å bli styrt ved hjernekraft!

Et annet produkt fra landsbyen er en 3D-film som ble laget i 2005, og som ble vist ved Energiparken ved Hunderfossen fornøyelsespark kontinuerlig fra 2005-2013. Årlig ble den filmen sett av flere hundretusen besøkende! VR-landsbyen fikk en enorm suksess i 2014 da en av landsbygruppene laget et produkt bestående av Oculus Rift koblet til en helikopterdrone. Nær 500.000 har hittil sett filmen på YouTube, se den rett under her!

Så i VR-landsbyen kan man, og oppfordres man, til å sette igjen varige spor etter seg.

Youtube

Oculus FPV - a fully immersive live view from a DJI Phantom 2 (NTNU)


Fakta om landsbyen - TPG4850

Emnekode: TPG4850
Landsbytittel: VR-landsbyen
Type: Langsgående
Språk: Norsk
Landsbyleder: Egil Tjåland
Kontaktinformasjon: egil.tjaland@ntnu.no
Undervises: Vår 2020

Infoboks nettpresentasjoner

Viktig informasjon om EiT:

  • Det unike med EiT er fokuset på samarbeidskompetanse og gruppeprosesser.
  • Undervisningsformen i EiT forutsetter at alle bidrar og er til stede hele semesteret. Derfor er det obligatorisk tilstedeværelse hver landsbydag.
  • I motsetning til mange emner er spesielt de første dagene viktig i EiT. Det er da dere i gruppa blir kjent med hverandre, og diskuterer hva hver enkelt kan bidra med. Dere skal også utarbeide den obligatoriske samarbeidsavtalen, samt begynne å utarbeide en felles problemstilling.
  • Utfyllende informasjon om Eksperter i team finner du på siden for studenter.