Velferdsteknologi for bærekraftig helse og omsorg

Velferdsteknologi for bærekraftig helse og omsorg

Undervisningen vil foregå fysisk. 

Samfunnet vårt er i endring. Andelen av befolkningen som lever lange liv med sykdom og funksjonsnedsettelser øker, mens antallet ansatte innen pleie og omsorg synker. Hvordan skal vi finne nye teknologiske løsninger for å kunne sørge for bærekraftig helse og omsorg i befolkningen? Innovativ velferdsteknologi kan øke den enkeltes egenomsorgsevne, redusere behovet for offentlige tjenester og samtidig aktivere omsorgsressursene i lokalsamfunnet. Ikke minst er det behov for å forstå brukernes behov og hva som er viktig for dem. Slike innovasjoner kan være komplekse og det er behov for tverrfaglig kompetanse for å finne fram til gode og effektive løsninger.

To personer med mobiltelefon (foto). Vi ser bare hender /underkropp og telefonen.

Relevant kompetanse

Denne landsbyen passer for studenter som er interessert i skjæringspunktet mellom teknologi og helse. Studenter med helsefaglig, medisinsk, informasjonsteknologisk, ingeniørvitenskaplig, økonomisk, samt psykologisk og humanistisk bakgrunn vil kunne utnytte sin kompetanse i denne landsbyen.

Om landsbyen

I dagens samfunn får særlig den demografiske utviklingen med flere eldre, færre barn og færre i yrkesaktiv alder innvirkning på velferdssamfunnet. Velferdsteknologi anses som et viktig virkemiddel for å løse de utfordringene framtidens helsevesen står overfor. I vid forstand består velferdsteknologi av teknikker og produkter som fremmer helse og omsorg ved å utjevne forskjeller og setter brukere i fokus, og skal være tilgjengelig til alle innbyggere for å få det bedre. Målgruppen er personer med eksisterende helse-relaterte utfordringer (f.eks., funksjonsnedsettelser pga. kronisk sykdom og/eller aldring, muskel- og skjelettplager, søvnproblemer, mental helse) og de i risikogrupper. Her ligger det mange nye muligheter, men samtidig er det noen utfordringer knyttet til bruk av velferdsteknologi som krever nytenkning og endring i helse- og velferdstjenestene for at de skal være bærekraftige.

I denne landsbyen vil vi se på mulighetene og utfordringene knyttet til velferdsteknologi, og jobbe med konkrete prosjekter med samfunnsrelevans. Samarbeidspartner for denne landsbyen er Trondheim kommune.

Mulige overordnede problemstillinger, med eksempler på konkrete prosjekter, inkluderer:

  Problemstilling Prosjekt
1. I 2040 blir det halvparten så mange i yrkesaktiv alder som jobber med populasjonen i alder 80+, sammenlignet med situasjonen i 2019. Hvordan kan vi løse rekrutteringsutfordringene knyttet til færre yrkesaktive? Virtuell assistent for behandling og pleie i hjemmet
2. Nettverksbygging blir stadig viktigere i arbeidslivet. For personer med funksjonsnedsettelser kan det være utfordrende å bygge nettverk pga. krav til reise, fysisk oppmøte, og arrangement som ikke er universelt utformet. Hvordan kan vi hjelpe personer med funksjonsnedsettelser bygge bedre nettverk, og komme inn i arbeidslivet? Virtuell kompetansebank av mulige arbeidsgivere for personer med funksjonsnedsettelser
3. Én av fire norske ungdommer har søvnløshet, og gjennomsnittlig søvnlengde er ca. 2 timer mindre enn anbefalt. Studenter med mentale eller fysiske lidelser har betydelig økt forekomst av søvnløshet og kort søvnlengde. Hvordan kan vi øke bevisstheten rundt viktigheten av søvn for den fysiske og mentale helsen? Digitalt lavterskeltilbud for styrking av unges mentale helse og søvnkvalitet

Gruppene i landsbyen velger prosjekter fritt, slik at en kan undersøke helt andre spørsmål enn disse. Likevel vil alle prosjekter måtte forankres hos en representant fra Trondheim kommune. 

Muntlig vurdering av prosjektet

I denne landsbyen er prosjektrapporten og den obligatoriske presentasjonen av prosjektet omgjort til en muntlig eksamen som teller 50 % av karakteren. Den muntlige eksamen blir vurdert etter de samme kriteriene som prosjektrapporten.
 

Fakta

  • Emnekode: HLS3801
  • Type: Intensiv
  • Språk: Norsk
  • Landsbyleder Maria Hrozanova
  • Kontaktinformasjon: Maria.hrozanova@ntnu.no
  • Undervises: Våren 2023
  • Undervisningssted: Trondheim
  • Vertsfakultet MH

Hvordan melder jeg meg opp i EiT?

Infoboks nettpresentasjoner

Viktig informasjon om EiT:

  • Det unike med EiT er fokuset på samarbeidskompetanse og gruppeprosesser.
  • Undervisningsformen i EiT forutsetter at alle bidrar og er til stede hele semesteret. Derfor er det obligatorisk tilstedeværelse hver landsbydag.
  • I motsetning til mange emner er spesielt de første dagene viktig i EiT. Det er da dere i gruppa blir kjent med hverandre, og diskuterer hva hver enkelt kan bidra med. Dere skal også utarbeide den obligatoriske samarbeidsavtalen, samt begynne å utarbeide en felles problemstilling.
  • Utfyllende informasjon om Eksperter i team finner du på siden for studenter.