Samhandling om og med barn og unge i krevende livssituasjoner

Forskningsprosjekt

Samhandling om og med barn og unge i krevende livssituasjoner

Tema for prosjektet

I prosjektet jobber vi med følgende tema:

Samarbeid mellom

  • fagpersoner i ulike velferdsinstanser om å gi hjelp til barn og familier i krevende livssituasjoner
  • fagpersoner i ulike velferdsinstitusjoner og foreldre når familien har tiltak fra barnevernet
  • fagpersoner i ulike velferdsinstitusjoner og barn når familien har tiltak fra barnevernet.

Metode

Metodene som benyttes i prosjektet, er

  • kvalitative intervjuer med foreldre og barn
  • fokusgruppeintervjuer med fagpersoner i ulike velferdsinstanser
  • fokusgruppeintervjuer med ledere av ulike velferdsinstanser
  • tematisk og narrativ analyse

Samarbeidspartnere i prosjektet

Tre kommuner i Midt-Norge


Publiseringer fra prosjektet

Husby, I. S. D. (2016). The Children`s interview - From resistance to partnership. In R. H. Sundby, A. (Eds.) (Ed.), The Welfare Society - an Aim for Social Development. (Vol. 20, pp. 183-201). Munster: LIT Verlag.

Husby, I. S. D., Slettebø, T., & Juul, R. (2018). Partnerships with children in child welfare: The importance of trust and pedagogical support. Child and Family Social Work, 23(3), 443-450. doi:10.1111/cfs.12435

Husby, I. S. D., Kiik, R., & Juul, R. (2019). Children’s encounters with professionals–recognition and respect during collaboration. European Journal of Social Work, 22(6), 987-998. doi:10.1080/13691457.2018.1473841

Husby, I. S. D. (2019). Samarbeid med barn. En undersøkende analyse av samarbeidspraksiser med barn i barneverntjenesten med vekt på barns perspektiver. PhD avhandling. Norges Teknisk- naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap, Institutt for sosialt arbeid.

Juul, R., & Husby, I. S. D. (2020). Collaboration and conversations with children in Child Welfare Services —Parents' viewpoint. Child and Family Social Work, 25(S1), 9-17. doi:10.1111/cfs.12707
 

Prosjektperiode: 2013-2017
Finansiering: NTNU