Wenche Ann Similä
Om
Bakgrunn
- Phd i medisin og helsevitenskap, NTNU (Disputert Våren 2022)
- Spesialsykepleier, Barn medisin, St. Olavs hospital, 2015-2019
- Master i helsevitenskap, NTNU, 2013-2015
- Spesialsykepleier St. Olavs hospital, 2012-2015
- Kardiologisk sykepleie videreutdanning, HIST, 2011-2012
- Sykepleier, St. Olavs hospital 1997-2012
- Bachelor i sykepleie, HIST, 1994-97
Jeg jobber ved utdanning for master i helsesykepleie i Trondheim.
Undervisningsoppgaver:
Emneansvar for emnet SYT3402, Kommunikasjon, relasjon og samhandling. Faglærer i emnet MH3012 kvalitativ metode.
Veiledning:
Masteroppgaver i helsesykepleie, folkehelse, barnesykepleie og klinisk sykepleie.
Prosjektplan for masteroppgave.
Fasilitatorkompetanse for simuleringer og ferdighetstreninger.
Fullført Uniped - pedagogisk kompetanseutvikling for undervisree ved NTNU
Jeg har tidligere erfaring fra undervisning i SPSS øvingsoppgaver for masterstudenter ett semester (2016).
Av forskning utover Phd arbeidet er jeg engasjert i fire forskningsprosjekt. To av dem er innenfor tverrfaglig og tverrsektoriell samhandling for pasienter med langvarige og kroniske smerter og utmattelse, hvor jeg harr arbeidspakkelederansvar i prosjekt om standardisering av samhandling for ungdom 16-18 år med utmattelse. Et prosjekt ved ISM er innenfor kompletterende utdanning i sykepleie. Det fjerde forskningsoppdraget er knyttet til en studie om tidlig risikovurdering for utvikling av cerebral parese hos premature barn.
Forskning
I Phd studien gjennomførte jeg et prosjekt hvor jeg undersøkte helse-relatert livskvalitet blant ungdom 13-22 år med kronisk utmattelsessyndrom/myalgisk encephalopati (CFS/ME). I en kvantitativ studie undersøkte jeg helse-relatert livskvalitet ved bruk av the Pediatric Quality of Life Inventory measurement PedsQL4.0. I en kvalitativ studie med individuelle intervju av 18 ungdom med CFS/ME undersøkte jeg deres helse-relaterte livskvalitet i dybden. I en kvalitativ studie med fokusgruppe og individuelle intervju av lærere,rådgivere og helsesykepleiere i ungdomsskole og videregående skole undersøkte jeg hvordan det er å legge tilrette skolehverdagen for ungdom med CFS/ME.
Publikasjoner
2021
-
Similä, Wenche Ann;
Nøst, Torunn Hatlen;
Helland, Ingrid B;
Rø, Torstein Baade.
(2021)
Factors related to educational adaptations and social life at school experienced by young people with CFS/ME: a qualitative study.
BMJ Open
Vitenskapelig artikkel
-
Similä, Wenche Ann;
Rø, Torstein Baade;
Nøst, Torunn Hatlen.
(2021)
Experiences among school personnel and school nurses on educational adaptations for students with CFS/ME: A qualitative interview study .
Frontiers in pediatrics
Vitenskapelig artikkel
2020
-
Similä, Wenche Ann;
Halsteinli, Vidar;
Helland, Ingrid B;
Suvatne, Christer;
Elmi, Hanna;
Rø, Torstein Baade.
(2020)
Health-related quality of life in Norwegian adolescent living with chronic fatigue syndrome.
Health and Quality of Life Outcomes
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Similä, Wenche Ann;
Nøst, Torunn Hatlen;
Helland, Ingrid B;
Rø, Torstein Baade.
(2021)
Factors related to educational adaptations and social life at school experienced by young people with CFS/ME: a qualitative study.
BMJ Open
Vitenskapelig artikkel
-
Similä, Wenche Ann;
Rø, Torstein Baade;
Nøst, Torunn Hatlen.
(2021)
Experiences among school personnel and school nurses on educational adaptations for students with CFS/ME: A qualitative interview study .
Frontiers in pediatrics
Vitenskapelig artikkel
-
Similä, Wenche Ann;
Halsteinli, Vidar;
Helland, Ingrid B;
Suvatne, Christer;
Elmi, Hanna;
Rø, Torstein Baade.
(2020)
Health-related quality of life in Norwegian adolescent living with chronic fatigue syndrome.
Health and Quality of Life Outcomes
Vitenskapelig artikkel
Undervisning
Fra januar 2022 til d.d. har jeg undervist innen følgende studienivå og tema ved ISM:
• Master i Helsesykepleie, Folkehelse og Klinisk sykepleie: Veiledning i grupper i kvalitativ metode og i vurdering av kvalitet på forskningsartikler. Jeg har startet som hovedveileder for tre masterstudenter. Jeg har også veiledet i grupper om akademisk skriving og enkelt studenter eller studentpar i prosjektplanutarbeiding.
• Videreutdanning i barnesykepleie: Undervist i ungdomsmedisin og kommunikasjon med ungdom med langvarig og sammensatt sykdom.
• Bachelor, sykepleie 3. år: Undervist i flere tema (tverrfaglig samhandling, brukermedvirkning og pasientforløp). Sensurert både hoved- og kont eksamener.
• Bachelor, sykepleie 2. år: Hatt delt emneansvar, undervist og koordinert undervisning med interne og eksterne forelesere i flere tema og seminar i emnethelsefremming, forebygging og rehabilitering til barn og voksne. Tema jeg har hatt ansvar for er sykepleiers helsefremmende, forebyggende og rehabiliterende funksjon, langvarig og sammensatt sykdom blant barn og unge, regnecafe og legemidler til barn og unge, barneuka med praksissamtaler og posterpresentasjoner på seminar, helse blant urfolk og minoriteter, hvordan lese, vurdere og bruke forskningsartikler.
• Bachelor, sykepleie 1. år: Undervist i kunnskapsbasert praksis.
• Kompletterende sykepleie: Jeg har utviklet tilrettelagt undervisning om tverrfaglig samhandling for denne studentgruppen. Dette har vært mitt Uniped prosjekt høsten 2022 og videreføring av prosjekt i vårsemesteret 2023.
• Ved NTNU-ISB har jeg undervist fra doktorgradsarbeidet om helserelatert livskvalitet blant barn og unge med CFS/ME og om ulike perspektiv på tilrettelegging av skolegang for elever med CFS/ME i 2022 og 2023.
Veiledning
• Master i Helsesykepleie, Folkehelse og Klinisk sykepleie: Veiledning i grupper i kvalitativ metode og i vurdering av kvalitet på forskningsartikler. Jeg har startet som hovedveileder for tre masterstudenter. Jeg har også veiledet i grupper om akademisk skriving og enkelt studenter eller studentpar i prosjektplanutarbeiding.
• Bachelor, sykepleie 3. år: Veiledet læringsteam om konflikthåndtering og ulike arbeidskrav, samt bidratt aktivt på seminar i emnet faglig ledelse og tjenesteutvikling. Veiledet studenter i praksis og i bacheloroppgaver.
• Bachelor, sykepleie 2. år: Veiledet studenter i praksis og ferdighetstrening, samt hatt fasilitatoransvar for studenter under simulering i hjerte-lunge redning.
• Bachelor, sykepleie 1. år: Veiledet studenter i ferdighetstrening med innleggelse av perifert venekateter og i subkutane og intramuskulære injeksjoner.
• For bachelorstudenter i praksis ved barne- og ungdomsklinikken (BUK), St. Olavs hospital har jeg sammen med intern veileder for veiledere ved BUK innført veiledningsmetoden Styrket Veledning i Praksis (SVIP) og hatt læreransvar for alle bachelorstudenter ved BUK siden høsten 2022.