Unni Soltun Andreassen
Om
Jeg jobber med en doktorgrad i utdanningsvitenskap ved Institutt for lærerutdanning. Jeg er utdannet master i fransk som integreringsspråk ved Université Paris X og har en bachelorgrad i utviklingsstudier fra Universitetet i Agder og har i tillegg gjort studier innenfor fransk, statsvitenskap og PPU. Jeg er tilknyttet forskningsgruppen Språklig mangfold i skole og samfunn.
Doktorgradsprosjekt
I mitt Ph.d.-prosjekt utforsker jeg overgangen fra kombinasjonsklasser for nyankomne ungdommer til yrkesfaglige utdanningsprogrammer, med fokus på erfaringer med språk. Avhandlingen bygger på et lingvistisk-etnografisk feltarbeid utført i én kombinasjonsklasse og to yrkesfagklasser og er teoretisk forankret i den kritiske sosiolingvistiske tradisjonen. Artiklene i prosjektet undersøker blant annet bruk av førstespråk (Andreassen, 2024, https://doi.org/10.47862/apples.136167), elevenes forståelse av læreres dialektbruk i undervisning (Andreassen & Kjelaas, 2024, antatt) og utfordringer knyttet til engelskfaget (Andreassen & Daugaard, kommer).
Faglige interesser
- Flerspråklighet i skolen
- Alfabetisering
- Språk, makt og identitet
- Undervisning, pedagogikk og læring
- Andrespråkspedagogikk
- Lingvistisk etnografi
- Nyankomne minoritetsspråkliges opplæringssituasjon
Verv
Representant for midlertidig ansatte i fakultetsstyret, SU, 2021-2022.
Representant for midlertidig ansatte i NTNU-styret, 2022-2023.
Publikasjoner
2025
-
Kjelaas, Irmelin;
Brekke, Anette Louise;
Theodorsen, Hanne;
Price, Kjersti Skappel;
Andreassen, Unni Soltun.
(2025)
Transspråking på yrkesfag: En nøkkel til elevens kompetanse.
Nordic Journal of Vocational Education and Training
Vitenskapelig artikkel
-
Andreassen, Unni Soltun;
Kjelaas, Irmelin;
Daugaard, Line Møller;
Otnes, Hildegunn.
(2025)
Sosiolingvistiske dilemmaer: Språklige utfordringer i overgangen fra introduksjonsklasser til yrkesfag for nyankomne ungdommer.
NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Doktorgradsavhandling
-
Andreassen, Unni Soltun;
Kjelaas, Irmelin.
(2025)
Teachers’ dialect use and the newly arrived learner in a technical VET program in Norway.
Nordic Journal of Vocational Education and Training
Vitenskapelig artikkel
-
Andreassen, Unni Soltun;
Daugaard, Line Møller.
(2025)
Schizokronotopiske erfaringer blant nyankomne ungdommer og lærere i engelskfaget i yrkesfaglig utdanningsprogram.
Acta Didactica Norden (ADNO)
Vitenskapelig artikkel
2024
-
Brekke, Anette Louise;
Andreassen, Unni Soltun;
Price, Kjersti Skappel;
Theodorsen, Hanne;
Greiner, Runa Eugenie Røttereng;
Bjordal, Ingvil.
(2024)
Ligner et forslag om diskriminering.
Kronikk
-
Andreassen, Unni Soltun.
(2024)
“We don’t have it in my mother tongue” - A newly arrived student’s stance towards using his first language in the transition from introduction class to technical VET.
Apples - Journal of Applied Language Studies
Vitenskapelig artikkel
2023
-
Andreasen, Johan Kristian;
Andreassen, Unni Soltun;
Fossland, Trine;
Høgestøl, Sofie Alexandra Engli;
Lund, Ingrid;
Lind, Guro Elisabeth.
(2023)
Mangelfulle systemer for konfliktutsatte stipendiater.
Kronikk
Tidsskriftspublikasjoner
-
Kjelaas, Irmelin;
Brekke, Anette Louise;
Theodorsen, Hanne;
Price, Kjersti Skappel;
Andreassen, Unni Soltun.
(2025)
Transspråking på yrkesfag: En nøkkel til elevens kompetanse.
Nordic Journal of Vocational Education and Training
Vitenskapelig artikkel
-
Andreassen, Unni Soltun;
Kjelaas, Irmelin.
(2025)
Teachers’ dialect use and the newly arrived learner in a technical VET program in Norway.
Nordic Journal of Vocational Education and Training
Vitenskapelig artikkel
-
Andreassen, Unni Soltun;
Daugaard, Line Møller.
(2025)
Schizokronotopiske erfaringer blant nyankomne ungdommer og lærere i engelskfaget i yrkesfaglig utdanningsprogram.
Acta Didactica Norden (ADNO)
Vitenskapelig artikkel
-
Brekke, Anette Louise;
Andreassen, Unni Soltun;
Price, Kjersti Skappel;
Theodorsen, Hanne;
Greiner, Runa Eugenie Røttereng;
Bjordal, Ingvil.
(2024)
Ligner et forslag om diskriminering.
Kronikk
-
Andreassen, Unni Soltun.
(2024)
“We don’t have it in my mother tongue” - A newly arrived student’s stance towards using his first language in the transition from introduction class to technical VET.
Apples - Journal of Applied Language Studies
Vitenskapelig artikkel
-
Andreasen, Johan Kristian;
Andreassen, Unni Soltun;
Fossland, Trine;
Høgestøl, Sofie Alexandra Engli;
Lund, Ingrid;
Lind, Guro Elisabeth.
(2023)
Mangelfulle systemer for konfliktutsatte stipendiater.
Kronikk
Rapport
-
Andreassen, Unni Soltun;
Kjelaas, Irmelin;
Daugaard, Line Møller;
Otnes, Hildegunn.
(2025)
Sosiolingvistiske dilemmaer: Språklige utfordringer i overgangen fra introduksjonsklasser til yrkesfag for nyankomne ungdommer.
NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Doktorgradsavhandling
Undervisning
Emner
Formidling
2025
-
Vitenskapelig foredragKjelaas, Irmelin; Brekke, Anette Louise; Theodorsen, Hanne; Andreassen, Unni Soltun; Price, Kjersti Skappel. (2025) Transspråking som nøkkel til nyankomne elevers kompetanse på yrkesfag. NOA-konferansen , Hamar 2025-06-12 - 2025-06-13
2024
-
Faglig foredragAndersen, Mari J. Wikhaug; Andreassen, Unni Soltun; Daugaard, Line Møller; Meier, Gabriela; Kjelaas, Irmelin; Wild, Malgorzata. (2024) Workshop: Flerspråklighet på yrkesfag. Workshop: Flerspråklighet på yrkesfag , Høgskolen i Østfold, Halden 2024-11-26 -
-
Vitenskapelig foredragAndreassen, Unni Soltun. (2024) Språklige portvoktere i yrkesfaglig opplæring. Flerspråklighet på yrkesfag , Høgskolen i Østfold, Halden 2024-11-26 - 2024-11-26
-
Vitenskapelig foredragAndreassen, Unni Soltun. (2024) "Æ synes når noen lærer dialekt, nesten liksom...ikke ny språk...men nesten som ny språk" - Dialektbruk i opplæringa for nyankomne elever. NordAnd 16 , Södertörns högskola 2024-06-12 - 2024-06-14
2023
-
Vitenskapelig foredragAndreassen, Unni Soltun. (2023) Førstespråk - barriere eller ressurs for læring? Nyankomne elevers erfaringer i overgangen fra kombinasjonsklasse til yrkesfaglig videregående skole. NOA 2023 , Volda 2023-05-25 - 2023-05-26
-
IntervjuKjelaas, Irmelin; Andreassen, Unni Soltun. (2023) Ventelister og stor pågang på videreutdanning for lærere. Khrono Khrono [null] 2023-09-25
-
Vitenskapelig foredragAndreassen, Unni Soltun. (2023) Flerspråklighet i overgangen fra intro-tilbud til yrkesfaglig videregående opplæring. FLIN 2023 , Trondheim 2023-09-26 - 2023-09-27
-
Vitenskapelig foredragAndreassen, Unni Soltun. (2023) Transitioning from an introduction class for newly arrived migrants to VET - Experiences with first language use. ECER 2023 , Glasglow 2023-08-22 - 2023-08-25
2022
-
Vitenskapelig foredragAndreassen, Unni Soltun. (2022) Literacy i overgangen fra grunnskole til videregående opplæring for nyankomne ungdommer. NORDAND 15 , Reykjavik 2022-05-24 - 2022-05-26
2019
-
Vitenskapelig foredragAndreassen, Unni Soltun; Kjelaas, Irmelin. (2019) Alfabetisering for nyankomne minoritetsungdommer. Møte om norsk språk , Trondheim 2019-11-27 - 2019-11-29