Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Therese Antonsen

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Therese Antonsen

Universitetslektor
Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie
Fakultet for medisin og helsevitenskap

theres.antonsen@ntnu.no
73412978 Øya helsehus, 152.03.024, Øya, Mauritz Hansens gate 2
Om Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Jeg er universitetslektor ved Bachelor i sykepleie, NTNU i Trondheim. Mine arbeidsoppgaver er hovedsakelig på 2. og 3. studieår. Undervisningsformer jeg bruker i min arbeidshverdag er  forelesning, ferdighetstrening og simulering. Ved simulering har jeg rollen både som operatør og fasilitator. Emneansvarlig for kirurgisk praksis. Forskningsområdet mitt er veiledning av sykepleierstudenter i praksis i kommune- og spesialisthelsetjenesten, samt styrket veiledning i praksis (SVIP)

Bakgrunn

Jeg ble utdannet hjelpepleier før jeg gjennomførte sykepleierutdanningen Jeg jobbet som sykepleier i spesialisthelsetjenesten ved St.Olavs hospital, kirurgisk klinikk i 14 år. Jobberfaringen min er fra sengepost og kirurgisk overvåkning. Jeg har god kjentskap til kirurgiske pasienter med blant annet diagnoser som abdominalt aortaanursimer, canser mammae og canser thyriodea. Jeg var med på å utforme og underviste ved kirurgisk klinikk til ansatte i hjerte- og lungeredning, National Early Worning Score (NEWS), samt vurderinger av pasienter ved hjelp av ABCDE algoritmen.

Jeg tok master i helsevitenskap og i forbindelse med min masteroppgave intervjuet jeg pasienter som røykte før operasjonen om motivasjon og informasjon om røykeslutt.

I løpet av årene ved St.Olavs hospital hadde jeg ansvaret for sykepleierstudenter som var i praksis ved sengeposten jeg arbeidet For å øke min pedagogiske kompetanse tok jeg to fag ved NTNU, ett om veiledning i av studenter i praksis og ett om kunnskapsbasert praksis. I tre år hadde jeg en samarbeidsstilling mellom NTNU og St.Olavs hospital der jeg jobbet med prosjektet Hovedveiledermodellen med veilederteam - et prosjekt som omhandlet veiledning av sykepleierstudenter i praksis. Resultat av dette prosjektet er skrevet i artikkel og det er holdt en rekke foredrag om dette.

I løpet av de siste årene har styrket veiledning i praksis (SVIP) fått økt fokus. Studieåret 2020/2021 ble det gjennomført prosjekt med SVIP og der veilederne i praksis tok ett pedagogisk fag samtidig. I dette prosjektet var jeg prosjektmedarbeider og skal delta på artikkelskriving etter innhentet materiale. Tittel på dette prosjektet var SVIP St.Olavs hospital Samarbeidsstillinger som verktøy for utvikling av en fleksibel og erfaringsbasert utdanningsmodell for praksisveiledere

«Å lære og bli der» er et pågående prosjekt i Trondheim, Gjøvik og Ålesund, med oppstart vår 2021. Prosjektet har fått støtte av DIKU. Prosjektet omhandler styrket veiledning i praksis (SVIP) og gruppepraksis (Peer Learning). Dette er prosjekt som skal gå over fire år. Min rolle i prosjektet er praksislærer til studentene og veileder til veilederne som er i praksis. Jeg er med på å evaluere første fase gjennom å ha gjennomført fokusgruppeintervju og skal skrive artikkel. I tillegg til å videreutvikle prosjektet ut ifra erfaringene som er kommet så langt.

Prosjekterfaring: 

Prosjektmedarbeidet i prosjektet Styrket veiledning i praksis (SVIP) Høst 2020/ vår2021

Prosjektmedarbeider i prosjektet "Å lære der og bli der"-Praksisstudier i kommunehelsetjenesten. Oppstart vår 2021

Prosjektleder: Hovedveiledermodellen og studentstyrt læring i praksis (Avsluttes høst 2019).

Deltager i Forskningsgruppen: Sykepleie- fag og profesjon 

Annet: 

Sitter i samarbeidsutvalget mellom NTNU og St.Olavs Hospital

 

 

 

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Alle publikasjoner i Nasjonalt vitenarkiv (NVA)

2025

  • Blekken, Lene Elisabeth; Antonsen, Therese; Wangen, Margret Gyda; Murray, Cecilie Lund; Greaker, Tove Kristin. (2025) Arbeidsstedet som læringsarena for videreutdanning i praksisveiledning. - En fokusgruppestudie med ledere og sykepleiere. Nordisk tidsskrift for helseforskning
    Vitenskapelig artikkel
  • Antonsen, Therese; André, Beate; Tranås, Gørill; Bogsti, Wenche Bergseth. (2025) Hva påvirker sykepleiestudenters fremtidige valg av arbeidsplass?. Klinisk Sygepleje
    Vitenskapelig artikkel

2024

  • Karlsaune, Hanne Margrethe Thürmer; Antonsen, Therese; Haugan, Gørill. (2024) How can we use simulation to improve competencies in nursing.
    Faglig kapittel

2023

  • Antonsen, Therese; Stenberg, Carita; Hansen, Kristin Hartveit; André, Beate; Bogsti, Wenche Bergseth. (2023) Nursing students' experience of an alternative model for supervision during practical studies in the municipal health service: A qualitative study. Heliyon
    Vitenskapelig artikkel
  • André, Beate; Antonsen, Therese; Akslen, Sølvi Karin Romarheim; Bogsti, Wenche Bergseth. (2023) How to improve interest for undergraduate nursing students working in primary health care. Primary Health Care Research and Development
    Vitenskapelig artikkel

2022

  • Karlsaune, Hanne; Antonsen, Therese; Haugan, Gørill. (2022) Simulation: A Historical and Pedagogical Perspective.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2021

  • Antonsen, Therese; Paulsen, Bente; Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2021) Praksisveiledning i team kan styrke sykepleieres veiledningskompetanse. Tidsskriftet sykepleien
    Fagartikkel

2020

  • Antonsen, Therese; Karlsaune, Hanne; Wichstrøm, Tove. (2020) Kan bruk av responsverktøyet Padlet bidra til økt studentaktivitet i forelesningen hos de desentrale studentene og de som er tilstede i forelesningssalen?. Læring om læring
    Fagartikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Blekken, Lene Elisabeth; Antonsen, Therese; Wangen, Margret Gyda; Murray, Cecilie Lund; Greaker, Tove Kristin. (2025) Arbeidsstedet som læringsarena for videreutdanning i praksisveiledning. - En fokusgruppestudie med ledere og sykepleiere. Nordisk tidsskrift for helseforskning
    Vitenskapelig artikkel
  • Antonsen, Therese; André, Beate; Tranås, Gørill; Bogsti, Wenche Bergseth. (2025) Hva påvirker sykepleiestudenters fremtidige valg av arbeidsplass?. Klinisk Sygepleje
    Vitenskapelig artikkel
  • Antonsen, Therese; Stenberg, Carita; Hansen, Kristin Hartveit; André, Beate; Bogsti, Wenche Bergseth. (2023) Nursing students' experience of an alternative model for supervision during practical studies in the municipal health service: A qualitative study. Heliyon
    Vitenskapelig artikkel
  • André, Beate; Antonsen, Therese; Akslen, Sølvi Karin Romarheim; Bogsti, Wenche Bergseth. (2023) How to improve interest for undergraduate nursing students working in primary health care. Primary Health Care Research and Development
    Vitenskapelig artikkel
  • Antonsen, Therese; Paulsen, Bente; Hynne, Astrid Bjørnerheim. (2021) Praksisveiledning i team kan styrke sykepleieres veiledningskompetanse. Tidsskriftet sykepleien
    Fagartikkel
  • Antonsen, Therese; Karlsaune, Hanne; Wichstrøm, Tove. (2020) Kan bruk av responsverktøyet Padlet bidra til økt studentaktivitet i forelesningen hos de desentrale studentene og de som er tilstede i forelesningssalen?. Læring om læring
    Fagartikkel

Del av bok/rapport

  • Karlsaune, Hanne Margrethe Thürmer; Antonsen, Therese; Haugan, Gørill. (2024) How can we use simulation to improve competencies in nursing.
    Faglig kapittel
  • Karlsaune, Hanne; Antonsen, Therese; Haugan, Gørill. (2022) Simulation: A Historical and Pedagogical Perspective.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Undervisning

Emner

  • SYT2101MED - Kliniske vurderinger i sykepleie ved sykdom og behandling - praksisstudier
  • SYT2101PSY - Kliniske vurderinger i sykepleie ved sykdom og behandling - praksisstudier
  • SYT2101HJE - Kliniske vurderinger i sykepleie ved sykdom og behandling - praksisstudier
  • SYT1003KOM - Sykepleierens observasjon og vurdering av pasientens helse og sykdom - praksisstudier
  • SYT2101KIR - Kliniske vurderinger i sykepleie ved sykdom og behandling - praksisstudier

Formidling

2025

  • Poster
    Antonsen, Therese; André, Beate; Bogsti, Wenche; Tranås, Gørill. (2025) What Influences Nursing Students’ Choice of Future Workplace?. ICN , Helsinki 2025-06-09 - 2025-06-13

2024

  • Faglig foredrag
    Antonsen, Therese. (2024) Styrket veiledning i praksisk (SVIP). Læringsfestivalen 2024 (digital) , Trondheim 2024-10-19 - 2024-10-20
  • Vitenskapelig foredrag
    Antonsen, Therese; Stenberg, Carita; André, Beate; Hansen, Kristin Hartveit; Bogsti, Wenche Bergseth. (2024) Sykepleierstudentenes opplevelse av ny veiledningsmodell utprøvd under praksisstudier i kommunehelsetjenesten. NSF utdanning- og forskningskonferanse. Mind The Gap. , Drammen 2024-09-25 - 2024-09-26
  • Poster
    Antonsen, Therese; Hansen, Kristin Hansen; Bogsti, Wenche Bergseth; André, Beate. (2024) Nursing students’ experience of an alternative model for supervision during practical studies in the municipal health service: A qualitative study. Nordic Conference in Nursing , Stockholm 2024-10-01 - 2024-10-04
  • Faglig foredrag
    Antonsen, Therese. (2024) Styrket Veiledning I Praksis(SVIP) Nasjonalt nettverksmøte utdanning. Helseforetakenes samling , Trondheim 2024-11-12 - 2024-11-12
  • Poster
    Antonsen, Therese; Stenberg, Carita; hartveit, Kristin Hansen; André, Beate; Bogsti, Wenche Bergseth. (2024) Gjør meg trygg med tydelige tilbakemeldinger…. så vil jeg kanskje begynne å jobbe her. Ett større bilde. , Drammen 2024-10-23 - 2024-10-24
  • Faglig foredrag
    Skagøy, Bente Schei; Antonsen, Therese. (2024) En stor del av profesjonsutdanninger foregår i praksis - hvordan samarbeide om utdanningskvaliteten i praksisstudiene?. Læringsfestivalen , Trondheim 2024-05-28 - 2024-05-29
  • Vitenskapelig foredrag
    Antonsen, Therese; Stenberg, Carita; Hartveit, Kristian; André, Beate; Bogsti, Wenche Bergseth. (2024) Nursing students' experience of an alternative model for supervision during practical studies in the municipal health service: A qualitative study. Læringsfestivalen 2024 , Trondheim 2024-05-23 - 2024-05-24
  • Faglig foredrag
    Antonsen, Therese; Bente, Skagøy. (2024) En stor del av profesjonsutdanninger foregår i praksis – hvordan samarbeide om utdanningskvaliteten i praksisstudiene?. Læringsfestivalen 2024 , Trondheim 2024-05-23 - 2024-05-24
  • Poster
    André, Beate; Antonsen, Therese; Bogsti, Wenche Bergseth. (2024) Hvordan kan praksisoppfølging bidra til økt motivasjon blant sykepleierstudenter til å vurdere primærhelsetjenesten som fremtidig arbeidsplass. Læringsfestivalen 2024 , Trondheim 2024-05-23 - 2024-05-24
  • Faglig foredrag
    Antonsen, Therese. (2024) Hovedveiledermodellen. Fagdag innen praksisveiledning , Trondheim 2024-04-17 - 2024-04-17
  • Faglig foredrag
    André, Beate; Antonsen, Therese; Romarheim, Sølvi Karin Akslen; Bogsti, Wenche Bergseth. (2024) Hvordan øke motivasjon for sykepleierstudenter til å velge primærhelsetjenesten som fremtidig arbeidsplass. Mind The Gap. 25-26.09.2024. Drammen. , Drammen 2024-09-25 - 2024-09-26
  • Poster
    André, Beate; Antonsen, Therese; Romarheim, Sølvi Karin Akslen; Bogsti, Wenche Bergseth. (2024) How to improve interest in undergraduate nursing students working in primary health care. Nordic Conference in Nursing Research , Stokholm 2024-10-01 - 2024-10-04
  • Poster
    André, Beate; Antonsen, Therese; Romarheim, Sølvi Karin Akslen; Bogsti, Wenche Bergseth. (2024) Hvordan øke motivasjon for sykepleierstudenter til å velge primærhelsetjenesten som fremtidig arbeidsplass. Ett større bilde , Drammen 2024-10-23 - 2024-10-24
  • Poster
    André, Beate; Antonsen, Therese; Bogsti, Wenche Bergseth. (2024) ) Hvordan kan praksisoppfølging bidra til økt motivasjon blant sykepleierstudenter til å vurdere primærhelsetjenesten som fremtidig arbeidsplass. Læringsfestivalen 2024, Trondheim 2024-05-23. , Trondheim 2024-05-21 - 2024-05-23

2023

  • Vitenskapelig foredrag
    Antonsen, Therese. (2023) Nursing students' experience of an alternative model for supervision during practical studies in the municipal health service: A qualitative study. Konferanse , Oslo 2023-11-16 - 2023-11-16

2021

  • Faglig foredrag
    Antonsen, Therese. (2021) Hovedveiledermodellen. Samarbeidsstillinger for bedre kvalitet og relevans i praksisstudier. Sykepleiekongressen 2021 , Gardemoen 2021-11-30 - 2021-12-02
  • Faglig foredrag
    Antonsen, Therese. (2021) Presentasjon av prosjektet "Hovedveiledermodellen med veilederteam og studentstyrt læring i praksis. Workshop St.Olavs Hospital , Digitalt 2021-04-15 - 2021-04-15

2019

  • Faglig foredrag
    Antonsen, Therese; Paulsen, Bente. (2019) Hovedveiledermodell- Samarbeidsstilling for bedre kvalitet og relevans for praksisstudier i sykepleie. Erfaringskonferanse Helse Midt Norge , Radisson Blu Hotel, Trondheim airport 2019-04-03 - 2019-04-03
  • Faglig foredrag
    Antonsen, Therese; Paulsen, Bente. (2019) Hovedveiledermodellen og studentstyrt læring i praksis. Erfaringsseminar St.Olavs Hospital , St.Olavs Hospital 2019-06-12 - 2019-06-12
  • Faglig foredrag
    Antonsen, Therese; Paulsen, Bente. (2019) Kombinerte stillinger- ulike veiledningsmodeller i praksis. Fagseminar for sykepleiere St.Olavs Hospital , St.Olavs Hospital 2019-03-20 - 2019-03-20

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo