Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Martin Veier-Olsen

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Martin Veier-Olsen

Universitetslektor
Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse

martin.veier-olsen@ntnu.no
73559726 47801707 302 Oppredning/gruvedrift Gløshaugen, Trondheim
Om Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Om meg:

Jeg har en ph.d. i utdanningsvitenskap/samfunnsfagdidaktikk fra NTNU. For tida er jeg ansatt som universitetslektor ved Fagseksjon for samfunnsfagene, Institutt for lærerutdanning (ILU) og ved Fagseksjon for Eksperter i team, Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse (IØT).

2019-2024 var jeg tilsatt som stipendiat tilknyttet samfunnsfagseksjonen (ILU) og literacy-miljøet. Mitt doktorgradsprosjekt gikk ut på å studere hvordan konstruksjon av tidslinjer kan utvikle og visualisere tidsforståelse og historisk literacy gjennom multimodale uttrykk. Avhandlingen ble forsvart i august 2024. Les mer om prosjektet nedenfor. 

Som faghistoriker er jeg spesielt interessert i lokalhistorie, eldre politisk historie og kulturhistorie - med vekt på Skandinavia og omegn. Masteroppgaven min handlet om kulturmøtene som oppstod da danske øvrighetspersoner møtte nordmenn og norske forhold i tiåra etter sjølstendighetstapet i 1537. Oppgaven vant HIFOs Fritt Ord-stipend i 2018.

Jeg er også interessert i vitenskapsteoretiske og tverrfaglige problemstillinger, som tidsforståelse i historie, menneskets temporale erfaringer og forholdet mellom naturens og menneskets tider.

Jeg er medlem av forskergruppene MIDDAK, HIPOLS og Forskningsgruppe for skole- og utdanningshistorie, og tilsluttet Middelaldersenteret ved NTNU.

 

Oppsummering av mitt ph.d.-prosjekt:

Linjer og tverrsnitt i historisk tid: Tidslinjas visualisering av temporalitet og historisk literacy

Tidslinjer brukes ofte til å visualisere historie og kronologi. Noen representerer likeframme forenklinger av historiens kompleksitet; andre kan være svært komplekse og fargerike visualiseringer som krever grundig dekoding for å bli forstått. Trass i tidslinjas utbredelse, fins det lite empirisk forskning på hvordan den kan brukes til å utvikle historisk kunnskap og forståelse. Avhandlingen min undersøker fagdidaktisk bruk av tidslinjer for å visualisere sentrale komponenter av historisk literacy, med vekt på begreper og temporalitet

Tidslinjer har vært en integrert del av tekstkulturen i historiefaget siden før faget ble vitenskapeliggjort. De later med andre ord til å være en naturlig eller instinktiv måte å uttrykke historisk kunnskap på. Tidslinjer er dessuten nevnt i både Kunnskapsløftet 2006 og 2020, og de har vært utbredt i norske lærebøker siden enda før dette.

I avhandlingen har jeg analysert både fagdidaktisk forskning på tidslinjer og 23 samfunnsfaglige læreverk, inkludert lærerveiledningene, for å utvikle et begrepsapparat om vår forståelse av tidslinja innenfor ei historiedidaktisk ramme. Jeg har også samarbeidet med fire tiendeklasser for å utvikle et didaktisk verktøy som søker å hjelpe elever med å konstruere historiske tidslinjer.

Sjøl om prosjektet har utforsket hvordan tidslinjer kan visualisere historisk literacy, har de samlete undersøkelsene også ledet fram til utviklingen av begrepet “temporal literacy”. Begrepet knytter seg ikke bare til historie, men også til mer grunnleggende og eksistensielle spørsmål om hvordan mennesker orienterer seg i tid og om den menneskelige tilværelse. Våre fellesmenneskelige erfaringer av flertemporale rytmer og forløp kan forbinde oss med både samtidige og med tidligere menneskers tider. Tidslinja setter den temporale dimensjonen i sentrum, og gjør slik tida i seg sjøl fenomenologisk tilgjengelig gjennom visuelle virkemidler.

Temporal literacy innebærer ikke bare å forstå seg sjøl som et historisk situert vesen, men også som en temporal aktør i et mangfold av tider – både historiske, antropologiske, klimatiske, geologiske og andre. Slik kan tidslinja være et enda kraftigere verktøy enn prosjektet har vært i stand til å avdekke.

Hovedveileder: Professor Jakob Maliks (NTNU)

Medveileder: Professor Anne M. Løvland (UiA)

 

Mine verv:

  • Første vara for midlertidig vitenskapelig ansatte i Instituttstyret ved Institutt for lærerutdanning 2021-2023
  • Varastyremedlem i Nasjonalt nettverk for samfunnsfagene 2021-2023
  • Styremedlem i HIFO Trøndelag 2022-2023

Kompetanseord

  • Hermeneutikk
  • Historiebevissthet
  • Historiedidaktikk
  • Historisk literacy
  • Multimodalitet
  • Temporalitet
  • Tid
  • Tidsfilosofi
  • Tidslinjer
  • Tidsmangfold
  • Visuell tid
  • Vitenskapsfilosofi
  • Vitenskapsteori

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2024

  • Veier-Olsen, Martin; Maliks, Jakob Mattias. (2024) Linjer og tverrsnitt i historisk tid: Tidslinjas visualisering av temporalitet og historisk literacy. Doktoravhandlinger ved NTNU (234)
    Doktorgradsavhandling

2019

  • Veier-Olsen, Martin. (2019) «Tesligeste skall ieg och lyde en stor nød mett tisze bergmend y winther». Telemarksopprøret 1540 – et unngåelig opprør. Heimen - Lokal og regional historie
    Vitenskapelig artikkel

2017

  • Opsahl, Erik; Veier-Olsen, Martin. (2017) "...dett land er icke som andre landt Danmarck eller Tysland". Kulturmøter: dansk øvrighet - nordmenn og norske forhold, ca. 1537-1570. NTNU, Institutt for historiske studier
    Mastergradsoppgave

Tidsskriftspublikasjoner

  • Veier-Olsen, Martin. (2019) «Tesligeste skall ieg och lyde en stor nød mett tisze bergmend y winther». Telemarksopprøret 1540 – et unngåelig opprør. Heimen - Lokal og regional historie
    Vitenskapelig artikkel

Rapport

  • Veier-Olsen, Martin; Maliks, Jakob Mattias. (2024) Linjer og tverrsnitt i historisk tid: Tidslinjas visualisering av temporalitet og historisk literacy. Doktoravhandlinger ved NTNU (234)
    Doktorgradsavhandling
  • Opsahl, Erik; Veier-Olsen, Martin. (2017) "...dett land er icke som andre landt Danmarck eller Tysland". Kulturmøter: dansk øvrighet - nordmenn og norske forhold, ca. 1537-1570. NTNU, Institutt for historiske studier
    Mastergradsoppgave

Undervisning

Emner

  • INTRO175 - Introduction to Norway

Formidling

2024

  • Faglig foredrag
    Lunga, Peter Sigurdson; Veier-Olsen, Martin; Øystese, Martin. (2024) Skisse til ny lærebok i europeisk middelalderhistorie: Didaktisk og tematisk konsept. Middelaldersenteret Internseminar Middelaldersenteret , Dragvoll, Trondheim 2024-11-06 - 2024-11-06
  • Faglig foredrag
    Veier-Olsen, Martin. (2024) Tid og tidslinjer i historie - hva og hvorfor?. NTNU Universitetsbiblioteket Dragvoll Kunnskap:kaffe 2024-11-20 - 2024-11-20

2023

  • Faglig foredrag
    Veier-Olsen, Martin. (2023) An (educational) medieval canon? The Middle Ages in the Norwegian primary and lower secondary education since 1997 . MIDDAK: Middelalderdidaktikk Konsolideringsseminar for forskergruppa MIDDAK , Scandic Stiklestad 2023-03-01 - 2023-03-03
  • Faglig foredrag
    Veier-Olsen, Martin. (2023) Tidslinjeception: Forskningsdesign og forskningsprosess. Seksjon for samfunnsfagene, Institutt for lærerutdanning Faglig forum 2023-10-26 - 2023-10-26
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Veier-Olsen, Martin. (2023) Mellom dannelse og vitenskap: Tid og tidslinjer i skolens historiefag. Lysholmbiblioteket/Institutt for lærerutdanning Kunnskapslunsj 2023-10-19 - 2023-10-19
  • Faglig foredrag
    Veier-Olsen, Martin. (2023) Historisk literacy gjennom tidslinjer. Fagleg literacy i skule og lærarutdanning Faglig literacy i skole og lærerutdanning: Veien hit og veien videre , Scandic Nidelven, Trondheim 2023-09-14 - 2023-09-15

2022

  • Faglig foredrag
    Veier-Olsen, Martin. (2022) Linjer og utsnitt i Trondheims lærerutdanning. NTNU Lærerutdanningen 100 år – Jubileumskonferanse , Campus Kalvskinnet 2022-10-06 - 2022-10-06

2021

  • Faglig foredrag
    Veier-Olsen, Martin. (2021) Tidslinjer i samfunnsfagets læremidler etter L97 - en kartlegging. HIPOLS HIPOLS' forskergruppeseminar , NTNU Kalvskinnet 2021-10-21 - 2021-10-21

2018

  • Faglig foredrag
    Veier-Olsen, Martin. (2018) Fagfornyelsen sett i lys av temporalitet, med vekt på periodisering og tidslinjer​. Universitetet i Sørøst-Norge Nasjonal nettverkskonferanse for samfunnsfag , Campus Drammen 2018-11-28 - 2018-11-29

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo