Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Studere på NTNU
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Martin Veier-Olsen

Martin Veier-Olsen

Stipendiat
Institutt for lærerutdanning
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

martin.veier-olsen@ntnu.no
73559726 47801707 1537 Paper Street
Om Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Om meg:

Jeg er historiker ved fagseksjonen for samfunnsfagene, Institutt for lærerutdanning (ILU).

Siden høsten 2019 har jeg vært stipendiat tilknyttet samfunnsfagseksjonen og literacy-miljøet. Mitt doktorgradsprosjekt går ut på å studere hvordan konstruksjon av tidslinjer kan utvikle og visualisere tidsforståelse og historisk literacy gjennom multimodale uttrykk. Les mer om prosjektet mitt nedenfor. 

Stipendet mitt går over fire år, der 25 % består av undervisning og veiledning.

Som faghistoriker er jeg spesielt interessert i lokalhistorie, eldre politisk historie og kulturhistorie - med vekt på Skandinavia og omegn. Masteroppgaven min handlet om kulturmøtene som oppstod da danske øvrighetspersoner møtte nordmenn og norske forhold i tiåra etter sjølstendighetstapet i 1537. Oppgaven vant HIFOs Fritt Ord-stipend i 2018.

I tillegg arbeider jeg med tidsforståelse i historie og menneskets temporale erfaringer. 

Jeg er medlem av forskergruppene MIDDAK, HIPOLS og Forskningsgruppe for skole- og utdanningshistorie.

 

Kort om mitt ph.d.-prosjekt:

Linjer og tverrsnitt i historisk tid: elevers uttrykk av historisk literacy gjennom tidslinjer

Tidslinjer er utbredt i historiedelen av skolens samfunnsfag, og nevnes eksplisitt i læreplanen for grunnskolens samfunnsfag i både LK06, 2013-revisjonen og i LK20. Mange av læremidlenes tidslinjer er imidlertid enkle faktaorienterte tidslinjer med vekt på tidfesting av enkelthendelser. En sentral hypotese i prosjektet er at tidslinjas multimodale egenskaper er godt egnet til å visualisere sammensatte historiedidaktiske begreper. Eksempler på dette kan være tid/temporalitet, brudd/kontinuitet, kildetilfang og historisk signifikans. Mange tidslinjer er umiddelbare, i motsetning til sekvensielt verbalspråk. Slik kan tidslinja også synkronisere flere ulike temporaliteter i ett og samme uttrykk.

Forskningen på tidslinja som et historiedidaktisk verktøy er fragmentert og underteoretisert. I denne avhandlingen foregår arbeidet i et teoretisk krysningspunkt mellom historiedidaktikk, temporalfilosofi, literacy og sosialsemiotikk, der sistnevnte bidrar med analysemetodiske begreper til tolkning av multimodale uttrykk for historisk literacy.

Prosjektets siktemål er å:

  • teoretisere tidslinja som historiedidaktisk verktøy
  • undersøke hvordan elever kan benytte tidslinjas multimodale egenskaper for å demonstrere historiske prosedurale kunnskaper og ferdigheter
  • utvikle et didaktisk design for tidslinjekonstruksjon

Avhandlingen skrives som en monografi, og benytter en designbasert forskningstilnærming. Med utgangspunkt i historiedidaktisk faglitteratur og 17 lærebokverk etter L97 utvikler jeg et sett med typologier med formål om å teoretisere tidslinja didaktisk. Deretter undersøker jeg hvordan elever på ungdomstrinnet kan uttrykke historisk literacy ved å konstruere tidslinjer som multimodale representasjoner for et historisk tema. Én runde med datainnsamling (observasjoner, intervjuer og tidslinjer) gir datamateriale til utviklingen av et didaktisk design. Dette designet blir forsøkt implementert gjennom en intervensjon, som genererer et nytt runde med datamateriale. Til slutt blir designet evaluert og revidert på bakgrunn av det samlete datamaterialet.

Hovedveileder: Professor Jakob Maliks (NTNU)

Medveileder: Professor Anne M. Løvland (UiA)

 

Mine verv:

  • Første vara for midlertidig vitenskapelig ansatte i Instituttstyret ved Institutt for lærerutdanning 2021-2023
  • Varastyremedlem i Nasjonalt nettverk for samfunnsfagene 2021-d.d.
  • Styremedlem i HIFO Trøndelag 2022-2023

Kompetanseord

  • Historiebevissthet
  • Historiedidaktikk
  • Historisk literacy
  • Multimodalitet
  • Temporalitet
  • Tid
  • Tidsfilosofi
  • Tidslinjer
  • Tidsmangfold
  • Visuell tid

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2019

  • Veier-Olsen, Martin. (2019) «Tesligeste skall ieg och lyde en stor nød mett tisze bergmend y winther». Telemarksopprøret 1540 – et unngåelig opprør. Heimen - Lokal og regional historie
    Vitenskapelig artikkel

2017

  • Opsahl, Erik; Veier-Olsen, Martin. (2017) "...dett land er icke som andre landt Danmarck eller Tysland". Kulturmøter: dansk øvrighet - nordmenn og norske forhold, ca. 1537-1570. NTNU, Institutt for historiske studier
    Mastergradsoppgave

Tidsskriftspublikasjoner

  • Veier-Olsen, Martin. (2019) «Tesligeste skall ieg och lyde en stor nød mett tisze bergmend y winther». Telemarksopprøret 1540 – et unngåelig opprør. Heimen - Lokal og regional historie
    Vitenskapelig artikkel

Rapport

  • Opsahl, Erik; Veier-Olsen, Martin. (2017) "...dett land er icke som andre landt Danmarck eller Tysland". Kulturmøter: dansk øvrighet - nordmenn og norske forhold, ca. 1537-1570. NTNU, Institutt for historiske studier
    Mastergradsoppgave

Undervisning

Emner

  • INTRO175 - Introduction to Norway

Formidling

2023

  • Faglig foredrag
    Veier-Olsen, Martin. (2023) Historisk literacy gjennom tidslinjer. Fagleg literacy i skule og lærarutdanning Faglig literacy i skole og lærerutdanning: Veien hit og veien videre , Scandic Nidelven, Trondheim 2023-09-14 - 2023-09-15
  • Faglig foredrag
    Veier-Olsen, Martin. (2023) Tidslinjeception: Forskningsdesign og forskningsprosess. Seksjon for samfunnsfagene, Institutt for lærerutdanning Faglig forum 2023-10-26 - 2023-10-26
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Veier-Olsen, Martin. (2023) Mellom dannelse og vitenskap: Tid og tidslinjer i skolens historiefag. Lysholmbiblioteket/Institutt for lærerutdanning Kunnskapslunsj 2023-10-19 - 2023-10-19
  • Faglig foredrag
    Veier-Olsen, Martin. (2023) An (educational) medieval canon? The Middle Ages in the Norwegian primary and lower secondary education since 1997 . MIDDAK: Middelalderdidaktikk Konsolideringsseminar for forskergruppa MIDDAK , Scandic Stiklestad 2023-03-01 - 2023-03-03

2022

  • Faglig foredrag
    Veier-Olsen, Martin. (2022) Linjer og utsnitt i Trondheims lærerutdanning. NTNU Lærerutdanningen 100 år – Jubileumskonferanse , Campus Kalvskinnet 2022-10-06 - 2022-10-06

2021

  • Faglig foredrag
    Veier-Olsen, Martin. (2021) Tidslinjer i samfunnsfagets læremidler etter L97 - en kartlegging. HIPOLS HIPOLS' forskergruppeseminar , NTNU Kalvskinnet 2021-10-21 - 2021-10-21

2018

  • Faglig foredrag
    Veier-Olsen, Martin. (2018) Fagfornyelsen sett i lys av temporalitet, med vekt på periodisering og tidslinjer​. Universitetet i Sørøst-Norge Nasjonal nettverkskonferanse for samfunnsfag , Campus Drammen 2018-11-28 - 2018-11-29
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn