Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Marit Honerød Hoveid

Marit Honerød Hoveid

Professor i pedagogikk
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

marit.hoveid@ntnu.no
73591945 Bygg 1, 1323B, Dragvoll
Publikasjoner i CRistin
Om Publikasjoner Formidling

Om

CV

Jeg har hovedfag i Sosialpedagogikk fra Universitetet i Oslo, 1989. Mine hovedfagsavhandlinger het: «En kritikk av den kjønnsløse fornuften. En studie av patriarkalsk lederskap og kvinnelig organisering i Televerket» (gruppeoppgave) og: «Kvinnen bindeleddet mellom mannen og virkeligheten»( individuell oppgave).  Min Phd avhandling er fra NTNU, 2009, og heter: «Læreres utdanning – et arbeid med ordene vi bruker». Før jeg kom til NTNU jobbet jeg ved lærerutdanningen i Alta, Finnmark i 16 år.

Min forskningsinteresse kretser omkring forholdet mellom undervisning og læring, hvordan vi kan forstå dette som prosesser, ikke bare i et individuelt perspektiv, men hvordan undervisning og læring inngår i sosiale og kulturelle sammenhenger. Tema jeg har vært opptatt av i min forskning er veiledning, ledelse og organisasjonsutvikling innenfor utdanning. Teoretisk er jeg påvirket av den franske filosofen Paul Ricoeur og filosofen og psykoanalytikeren Luce Irigaray. Det innebærer at forhold som språkbruk, kjønn og praktisk fornuft er sentralt i det jeg arbeider med i min forskning, som  er orientert mot det praktisk teoretiske.

For tiden jobber jeg med universitetspedagogikk og forskning retta mot høyere utdanning i tillegg til et prosjekt som gjør en SYSTEMATISK REVIEW av forkning på Bildung/Danning i utdanning. Intensjonen med dette prosjektet er å identifisere og diskuterer forståelser av Bildung og dets relevans og implikasjoner for utdanningsteori, politikk og praksis i nordisk og internasjonal kontekst. Studien er basert på en systemaisk review av all forskning på Bildung som er skrevet i fagfellevurderte artikler og bøker på engelsk i perioden 1990 - 2020.

Forskningsgruppe: 

  • Integrated Education Studies. InEds https://www.ntnu.edu/ilu/ineds 
  • Universitetspedagogikk forskergruppe.  https://www.ntnu.no/ipl/universitetspedagogikk

Veiledning: PhD og Master

Pågående PhD veiledning:

Kristin Haugen (NTNU): Utdanningsledelse på studieprogramnivå - studieprogramlederes rolle i utviklingsarbeid i helsefaglige studieprogram. 

Louis Alejandro A. Gonzales (UiT): Active Learning in Higher Education: an attempt at a critical evaluation. 

Veiledingsområder: Forholdet mellom undervisning og læring (didaktikk), og i den forbindelse danningsteori, ledelse av / i pedagogisk praksis, veiledning, organisasjonsutvikling i skolen, profesjonskunnskap. Jeg veileder på både teoretiske og empiriske prosjekt. De fleste av de prosjektene jeg har veiledet på har anvendt varianter av fenomenologisk-hermeneutisk design.

Undervisning: Emneansvarlig Uni-Ped programmet. Tidligere undervist didaktikk innenfor bachelor og master i utdanning og oppvekst.

Verv:

  • EERA President-elect fra August 2022:  https://eera-ecer.de/news/eera-would-like-to-announce-the-new-president-elect-marit-honeroed-hoveid/
  • Rredaktør for Nordisk tidskrift for utdanning og praksis. Hovedredakør i perioden 2018 - 2022:  https://utdanningogpraksis.no/index.php/up 
  • Editor-in-chief. Bloomsbury publishers series: Philosophy and Education in Practice.

Tidligere verv:

  • EERA senior fellow -Emerging researcher Group 2016 -2022
  • Member of Research Advisory Board, at Nazarbayev Intellectual Schools, Kazakhstan, fra 2015 -2019 http://nis.edu.kz/en/
  • PhD-koordiantor på IPL, til 2016
  • Secretary General of EERA, European Educational Research Association from  2012-2016, http://www.eera-ecer.de/
  • EERA - Network Represeantaive on Council,  2009-2012.

Kompetanseord

  • Allmenndidaktikk
  • Danningsteori
  • Kjønn i utdanning
  • Ledelse og utdanning
  • Læring, undervisning og oppdragelse
  • Pedagogiske fag
  • Systematisk gjennomgang og metaanalyse
  • Universitetspedagogikk

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2021

  • Hoveid, Marit Honerød. (2021) Sensing Feeling Alive: Attentiveness to Movements in/with Embodied Teaching. Studies in Philosophy and Education. volum 40.
    Vitenskapelig artikkel
  • Todd, Sharon; Hoveid, Marit Honerød; Langmann, Elisabet. (2021) Educating the Senses: Explorations in Aesthetics, Embodiment and Sensory Pedagogy. Studies in Philosophy and Education. volum 40 (3).
    Leder

2019

  • Hoveid, Halvor; Hoveid, Marit Honerød. (2019) Education - An Institutionalisation of Teaching. Contemporary Philosophies and Theories in Education. volum 12 (12).
    Vitenskapelig artikkel
  • Hoveid, Halvor; Hoveid, Marit Honerød. (2019) Education: Coordination of Action - Mutual Recognition. Contemporary Philosophies and Theories in Education. volum 12 (12).
    Vitenskapelig artikkel
  • Hoveid, Halvor; Hoveid, Marit Honerød. (2019) Making Education Educational. A Reflexive Approach to Teaching. Springer Nature. 2019. ISBN 978-3-030-27075-9. Contemporary Philosophies and Theories in Education (.).
    Vitenskapelig monografi
  • Hoveid, Halvor; Hoveid, Marit Honerød. (2019) Teaching. Contemporary Philosophies and Theories in Education. volum 12 (12).
    Vitenskapelig artikkel
  • Hoveid, Halvor; Hoveid, Marit Honerød. (2019) Teaching - Between Attention and Delivery. Contemporary Philosophies and Theories in Education. volum 12 (12).
    Vitenskapelig artikkel
  • Hoveid, Halvor; Hoveid, Marit Honerød. (2019) Teaching - a reflexive approach. Contemporary Philosophies and Theories in Education. volum 12 (12).
    Vitenskapelig artikkel
  • Hoveid, Halvor; Hoveid, Marit Honerød. (2019) Teaching and Epistemology. Contemporary Philosophies and Theories in Education. volum 12 (12).
    Vitenskapelig artikkel
  • Hoveid, Halvor; Hoveid, Marit Honerød. (2019) Teaching toward Equity - Listening and Reading. Contemporary Philosophies and Theories in Education. volum 12 (12).
    Vitenskapelig artikkel
  • Sørenssen, Ingvild Kvale; Aarsand, Pål; Hoveid, Marit Honerød. (2019) Beyond binaries: Enacting agency in video observations in ECEC. Video Journal of Education and Pedagogy. volum 4 (1).
    Vitenskapelig artikkel

2018

  • Hoveid, Marit Honerød; Hoveid, Halvor; Longva, Kari Pauline; Danielsen, Øyvin. (2018) Betydningen av deltakelse i utdanning som sosial praksis. Undervisning som veiledning.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2016

  • Hoveid, Halvor; Hoveid, Marit Honerød. (2016) Narratives of Educational Research: Representations and mis-presentations in a time of interpretation. Pedagogika (Praha). volum 66 (6).
    Vitenskapelig artikkel

2015

  • Griffiths, Morwenna; Hoveid, Marit Honerød; Todd, Sharon; Winter, Christine. (2015) Re-Imagining Relationships in Education. Wiley-Blackwell. 2015. ISBN 978-1-118-94473-8.
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Hoveid, Marit Honerød. (2015) Past, present and future of the European educational research association (EERA) and European conference on educational research: Roundtable with former EERA presidents and secretary generals about the significance of the EERA and its future. European Educational Research Journal. volum 14 (1).
    Short communication
  • Hoveid, Marit Honerød; Finne, Arnhild. (2015) You Have to Give of Yourself`: Care and Love in Pedagogical Relations. Re-Imagining Relationships in Education.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2014

  • Figueiredo, Maria P.; Grosvenor, Ian; Hoveid, Marit Honerød; MacNab, Natasha. (2014) The Dynamic and Changing Development of EERA Networks. European Educational Research Journal. volum 13 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Hoveid, Marit Honerød; Keiner, Edwin; Figueiredo, Maria.P.. (2014) The European Educational Research Association: People, practices and policy over the last 20 years. European Educational Research Journal. volum 13 (4).
    Leder
  • Hoveid, Marit Honerød; Keiner, Edwin; Seddon, Terri. (2014) A 'Moot' for Educational Research in Europe?. European Educational Research Journal. volum 13 (2).
    Vitenskapelig artikkel

2013

  • Hoveid, Halvor; Hoveid, Marit Honerød. (2013) The place of reading in the training of teachers. Ethics and Education. volum 8 (1).
    Vitenskapelig artikkel

2012

  • Hoveid, Marit Honerød. (2012) A space for ‘who’ – a culture of ‘two’: speculations related to an ‘in-between knowledge’. Ethics and Education. volum 7 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Hoveid, Marit Honerød. (2012) Educational Research and Useful Knowledge: production,dissemination, reception, implematation. European Educational Research Journal. volum 11 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Hoveid, Marit Honerød; Winter, Christine. (2012) Creating spaces. Ethics and Education. volum 7 (3).
    Leder

2008

  • Hoveid, Marit Honerød; Conroy, James C.. (2008) Introduction. Untilled Soil: What are the contested qualities in teacher education research which are relevant for education today?. European Educational Research Journal. volum 7 (4).
    Vitenskapelig artikkel

2007

  • Hoveid, Marit Honerød. (2007) Reasons for Teaching and Practical Reasoning in Teaching. A Re-Figuration of Teachers Personal Language Use in the Practice of Teaching. Journal of the International Society for Teacher Education. volum 11 (2).
    Faglig artikkel
  • Hoveid, Marit Honerød; Hoveid, Halvor. (2007) Research in, on or with practice?. The Quality of Practitioner Reseach. Reflections on the Position of the Researcher and the Researched.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2004

  • Hoveid, Marit Honerød; Hoveid, Halvor. (2004) On the possibilities of educating active and reflective teachers. European Educational Research Journal. volum 3 (1).
    Vitenskapelig artikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Hoveid, Marit Honerød. (2021) Sensing Feeling Alive: Attentiveness to Movements in/with Embodied Teaching. Studies in Philosophy and Education. volum 40.
    Vitenskapelig artikkel
  • Todd, Sharon; Hoveid, Marit Honerød; Langmann, Elisabet. (2021) Educating the Senses: Explorations in Aesthetics, Embodiment and Sensory Pedagogy. Studies in Philosophy and Education. volum 40 (3).
    Leder
  • Hoveid, Halvor; Hoveid, Marit Honerød. (2019) Education - An Institutionalisation of Teaching. Contemporary Philosophies and Theories in Education. volum 12 (12).
    Vitenskapelig artikkel
  • Hoveid, Halvor; Hoveid, Marit Honerød. (2019) Education: Coordination of Action - Mutual Recognition. Contemporary Philosophies and Theories in Education. volum 12 (12).
    Vitenskapelig artikkel
  • Hoveid, Halvor; Hoveid, Marit Honerød. (2019) Teaching. Contemporary Philosophies and Theories in Education. volum 12 (12).
    Vitenskapelig artikkel
  • Hoveid, Halvor; Hoveid, Marit Honerød. (2019) Teaching - Between Attention and Delivery. Contemporary Philosophies and Theories in Education. volum 12 (12).
    Vitenskapelig artikkel
  • Hoveid, Halvor; Hoveid, Marit Honerød. (2019) Teaching - a reflexive approach. Contemporary Philosophies and Theories in Education. volum 12 (12).
    Vitenskapelig artikkel
  • Hoveid, Halvor; Hoveid, Marit Honerød. (2019) Teaching and Epistemology. Contemporary Philosophies and Theories in Education. volum 12 (12).
    Vitenskapelig artikkel
  • Hoveid, Halvor; Hoveid, Marit Honerød. (2019) Teaching toward Equity - Listening and Reading. Contemporary Philosophies and Theories in Education. volum 12 (12).
    Vitenskapelig artikkel
  • Sørenssen, Ingvild Kvale; Aarsand, Pål; Hoveid, Marit Honerød. (2019) Beyond binaries: Enacting agency in video observations in ECEC. Video Journal of Education and Pedagogy. volum 4 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Hoveid, Halvor; Hoveid, Marit Honerød. (2016) Narratives of Educational Research: Representations and mis-presentations in a time of interpretation. Pedagogika (Praha). volum 66 (6).
    Vitenskapelig artikkel
  • Hoveid, Marit Honerød. (2015) Past, present and future of the European educational research association (EERA) and European conference on educational research: Roundtable with former EERA presidents and secretary generals about the significance of the EERA and its future. European Educational Research Journal. volum 14 (1).
    Short communication
  • Figueiredo, Maria P.; Grosvenor, Ian; Hoveid, Marit Honerød; MacNab, Natasha. (2014) The Dynamic and Changing Development of EERA Networks. European Educational Research Journal. volum 13 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Hoveid, Marit Honerød; Keiner, Edwin; Figueiredo, Maria.P.. (2014) The European Educational Research Association: People, practices and policy over the last 20 years. European Educational Research Journal. volum 13 (4).
    Leder
  • Hoveid, Marit Honerød; Keiner, Edwin; Seddon, Terri. (2014) A 'Moot' for Educational Research in Europe?. European Educational Research Journal. volum 13 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Hoveid, Halvor; Hoveid, Marit Honerød. (2013) The place of reading in the training of teachers. Ethics and Education. volum 8 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Hoveid, Marit Honerød. (2012) A space for ‘who’ – a culture of ‘two’: speculations related to an ‘in-between knowledge’. Ethics and Education. volum 7 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Hoveid, Marit Honerød. (2012) Educational Research and Useful Knowledge: production,dissemination, reception, implematation. European Educational Research Journal. volum 11 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Hoveid, Marit Honerød; Winter, Christine. (2012) Creating spaces. Ethics and Education. volum 7 (3).
    Leder
  • Hoveid, Marit Honerød; Conroy, James C.. (2008) Introduction. Untilled Soil: What are the contested qualities in teacher education research which are relevant for education today?. European Educational Research Journal. volum 7 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Hoveid, Marit Honerød. (2007) Reasons for Teaching and Practical Reasoning in Teaching. A Re-Figuration of Teachers Personal Language Use in the Practice of Teaching. Journal of the International Society for Teacher Education. volum 11 (2).
    Faglig artikkel
  • Hoveid, Marit Honerød; Hoveid, Halvor. (2004) On the possibilities of educating active and reflective teachers. European Educational Research Journal. volum 3 (1).
    Vitenskapelig artikkel

Bøker

  • Hoveid, Halvor; Hoveid, Marit Honerød. (2019) Making Education Educational. A Reflexive Approach to Teaching. Springer Nature. 2019. ISBN 978-3-030-27075-9. Contemporary Philosophies and Theories in Education (.).
    Vitenskapelig monografi
  • Griffiths, Morwenna; Hoveid, Marit Honerød; Todd, Sharon; Winter, Christine. (2015) Re-Imagining Relationships in Education. Wiley-Blackwell. 2015. ISBN 978-1-118-94473-8.
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

Del av bok/rapport

  • Hoveid, Marit Honerød; Hoveid, Halvor; Longva, Kari Pauline; Danielsen, Øyvin. (2018) Betydningen av deltakelse i utdanning som sosial praksis. Undervisning som veiledning.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Hoveid, Marit Honerød; Finne, Arnhild. (2015) You Have to Give of Yourself`: Care and Love in Pedagogical Relations. Re-Imagining Relationships in Education.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Hoveid, Marit Honerød; Hoveid, Halvor. (2007) Research in, on or with practice?. The Quality of Practitioner Reseach. Reflections on the Position of the Researcher and the Researched.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Formidling

2018

  • Faglig foredrag
    Hoveid, Marit Honerød. (2018) Teaching as mentoring. NIS conference, Kazaksthan . Nazarbayev Intellectual Schools; Astana. 2018-10-25 - 2018-10-26.

2010

  • Populærvitenskapelig foredrag
    Hoveid, Marit Honerød. (2010) Hvem sin kunnskap? - om læring i og av praksis. Lederkonferanse - Faglig løft for PPT . Faglig løft for PPT; Oppdal. 2010-09-23 - 2010-09-23.
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn